به گزارش برترینها : پس از اعلام نامزدهای سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر باز هم همان اتفاق عجیب و باور نکردنی و در عین حال همیشگی تکرار شد: «بازی های تحسین شده توسط منتقدان و مخاطبین، نادیده گرفته شدند!»
پویا نبی در صبا درباره نادیده گرفته شدن هدیه تهرانی در فیلم «بی همه چیز» نوشت:
«لیست نامزدها سی و نهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان لحظاتی قبل منتشر شد؛ فهرستی که تا حد زیادی قابل حدس بود و با توجه به سطح کیفی فیلم های امسال رکوردداری سه فیلم مهم بی همه چیز (محسن قرایی)، ابلق (نرگس آبیار) و یدو (مهدی جعفری) از همان روزهای نخست جشنواره قابل پذیرش بود اما شگفتی بزرگ لیست اعلامی نبود نام هدیه تهرانی در میان اسامی بهترین بازیگر نقش اول زن بود؛ اتفاقی که سیر بد شانسی های تهرانی را در دهه نود کامل کرد.
هدیه تهرانی در بی همه چیز
حذف هدیه تهرانی بزرگ ترین شوک نامزدهای فجر امسال است بازیگری که با یکی از بهترین نقش آفرینی های کارنامه سینمایی خود پا به این رویداد هنری گذاشته بود، بازیگری که از بخت های مسلم سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن به شمار می آمد و این بی توجهی مطلق و سوال برانگیز به این بازی درونی، درست و حساب شده جای بسی سوال دارد که امروز با چه متر و معیاری نام هدیه تهرانی در میان نامزدهای سیمرغ بازیگری نیست؟
بازی تهرانی در نقش لیلی یا لیلا و بازآفرینی درست شخصیت (کلر زاخاناسیان) فردریش دورمانت به قدری درست بود که نمی توان لحظه ای شخص دیگری را جای آن نقش تصور کرد.
حذف نام هدیه تهرانی بازیگر بی حاشیه و گزیده کار سینمای ایران را باید بی تردید بزرگ ترین سوال نامزدهای جشنواره امسال تلقی کرد؛ بازیگری که اگر در روزگاری دیگر به مرور کارنامه سینمایی اش بنشینیم لیلی فیلم «بی همه چیز» قطعا در کنار کاراکتر سیما ریاحی فیلم «شوکران»، هستی مشرقی فیلم «قرمز»، رویا رویایی فیلم «کاغذ بی خط» و مژده سمیعی فیلم «چهارشنبه سوری» از فرازهای کارنامه اش یاد خواهیم کرد.»
هدیه تهرانی و باران کوثری در بی همه چیز
یکی از پرقدرترین اجراهای هدیه تهرانی در کارنامهاش که بر پایه یک بازی اصولی و زیر پوستی شکل میگیرد و احساسات سرکوب شده بانو «لی لی» را به کابوسی وحشتناک برای شخصیتهای فیلم تبدیل میکند. به جریٔت میتوان بازی تهرانی در این فیلم را از ماندگارترین بازیهای زنان سینمای ایران در دهه اخیر دانست. نادیده گرفتن بازی او در «بی همه چیز» از اتفاقهای باورنکردنی جشنواره امسال است!
وحید سعیدی در سینما دیلی نوشت:
این جمله کلیشه ای را حتما زیاد شنیده اید که می گوید :« داوری سلیقه ای است»، عبارتی که دستاویز مسولین جشنواره در ادوار مختلف شده و هربار اعتراضی به ترکیب نامزدها می شود یا خودشان یا اعضای هیات داوری این جمله را خرج می کنند و می گویند :« این سلیقه و انتخاب ما بوده و قطعا اگر افراد دیگری بودند، انتخابهای متفاوتی نسبت به ما داشتند.» این حرف به شدت کلیشه ای را به احتمال زیاد از دهان اعضای هیات داوران جشنواره امسال هم خواهیم شنید. اما در پاسخ به این مدعا باید بگوییم نادیده گرفتن بازی «هدیه تهرانی» در فیلم « بی همه چیز» نهایت بی سلیقه گی و حتی کج سلیقه گی است.
هدیه تهرانی در فیلم "بی همه چیز"
بر مبنی چه فاکتوری های هیات داوری به این جمع بندی رسید که از کنار یکی از بهترین و تکنیکی ترین بازی های سال های اخیر سینمای ایران به راحتی عبور کنند . هیات داوران باید دلایلشان برای اینکه بازی هدیه تهرانی برای نقش « لی لی» حتی شایسته نامزدی هم تشخیص داده نشده، را ذکر کنند تا شاید خیلی متوجه شوند که حتما درباره اینکه او در این فیلم درخشان بوده اشتباه کرده اند. . مگر می شود بازی یک بازیگر به چشم مخاطب عام و خاصی که به تماشای «بی همه چیز » نشسته ، بیاید، منتقدان متق القول بازی او را تحسین کنند، اما از داوران محترم رای کافی برای ورد به جمع نامزدها به دست نیاورد.
بازی هدیه تهرانی در بی همه چیز
یک بازیگر برای جان بخشیدن به نقش اش چه کار باید انجام دهد، هیات داوران از یک بازی خوب و استاندارد که شایسته نامزدی باشد، چه توقعی داشته که بازی کامل هدیه تهرانی آن را برآورده نکرده است. امیدوارم پاسخ آنها این نباشد که بازی هدیه تهرانی سلیقه این هیات داوران نبوده است.
فرنوش ارس خانی در فیلم نیوز:
یکی از پرقدرترین اجراهای هدیه تهرانی در کارنامهاش که بر پایه یک بازی اصولی و زیر پوستی شکل میگیرد و احساسات سرکوب شده بانو «لی لی» را به کابوسی وحشتناک برای شخصیتهای فیلم تبدیل میکند. به جرئت میتوان بازی تهرانی در این فیلم را از ماندگارترین بازیهای زنان سینمای ایران در دهه اخیر دانست. نادیده گرفتن بازی او در «بی همه چیز» از اتفاقهای باورنکردنی جشنواره امسال است!
واکنش ها به حذف هدیه تهرانی از کاندیدای سیمرغ جشنواره فجر 99