ویژه‌های مشرق؛

فاضل میبدی: امام علی(ع) می‌گوید اگر دشمن دعوت به صلح کرد، بپذیر

همان طیفی که از قیام امام حسین(ع) درس مذاکره گرفته بود، حالا مدعی است که بنابر فرمایش حضرت علی(ع) اگر دشمن دعوت به صلح کرد باید بپذیریم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** فاضل میبدی: امام علی(ع) می گوید اگر دشمن دعوت به صلح کرد،بپذیر

روزنامه های اصلاح طلب در شماره امروز با تیترهای «بازگشتِ بایدن»، «چراغ سبز آمریکا به ایران»، «گام جدید بایدن»، «شمارش معکوس بازگشت به برجام»، «یک گام بایدن به سمت تنش زدایی» و...از اقدامات اخیر دولت آمریکا درباره ایران استقبال کردند.

در همین رابطه «محمدتقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این مدعی شده بود «امام حسین(ع) در روز عاشورا پیغام فرستاد که بیایید صلح کنیم» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:« در نهج‌البلاغه از علی(ع) جمله‌ای خطاب به مالک اشتر داریم که خیلی قابل‌توجه است. امیرمومنان می‌گوید اگر دشمن تو، تو را دعوت به صلح کرد این دعوت را بپذیر که به نفع ملت و کشورت خواهد بود. آنچه باعث رنج و درد مردم در هر کشوری می‌شود، جنگ‌های سردی است که معمولا بین دولت‌ها به‌وجود می‌آید. در سال‌هایی که با آمریکا رابطه خصمانه‌ای داشتیم، ملت‌های ایران و آمریکا می‌توانستند روابط خوبی با همدیگر داشته باشند به دلیل اینکه هزاران تحصیلکرده ایرانی در آمریکا هستند و اکنون هم جوانان نخبه ایرانی برای تحصیلات عالی در آمریکا باید با مشقت فراوان به دنبال اخذ ویزا در کشورهای همسایه باشند. از طرفی برای آمریکایی‌هایی که خواهان بازدید از آثار و تمدن ایرانی هستند نیز کاری سخت و پرهزینه خواهد بود».

فاضل میبدی در ادامه گفت:«اگر واقعا سیاسیون و دولتمردان ما احساس کردند که آمریکا در کار خود صداقت دارد و اگر هم گام اول را ما برداریم و او هم گام دوم را صادقانه برخواهد داشت، بالاخره باید اقدام کرد...به نظر می‌رسد دولت فعلی آمریکا با دولت قبلی فرق دارد و آن حالت خصمانه ترامپ و تیمش که نسبت به ملت ایران داشت، در دولت فعلی به احتمال قوی نیست یــا خیــلی کمتر است».

فاضل میبدی: امام علی(ع) می‌گوید اگر دشمن دعوت به صلح کرد، بپذیر/ کرباسچی: از انتخاب روحانی نه پشیمانیم، نه توبه می‌کنیم

دولت بایدن اخیرا سه اقدام را انجام داده است. اول اینکه «ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت نوشته ایالات متحده از ادعای دولت «دونالد ‌ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران عقب‌نشینی کرده است.

این اقدام فریبکارانه در حالی است که پیش از این و در دولت ترامپ مسئله بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران در شورای امنیت رد شده بود و تقلاهای آمریکا در این خصوص بی نتیجه مانده بود.

دومین اقدام فریبکارانه آمریکا این است که جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس مونیخ گفته:«آمریکا آماده تعامل دوباره در چارچوب 5+1 درخصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این ادعا در حالی است که مسئله ایران اکنون بازگشت آمریکا به برجام نیست، چه آنکه دولت اوباما و دولت ترامپ هر دو آزمون حضور در برجام را پس داده و مردود شده اند.

خواسته منطقی و مستدل ایران، لغو تمامی تحریم ها و سپس راستی آزمایی آن و در ادامه بازگشت آمریکا به برجام است.

سومین اقدام فریبکارانه آمریکا این بوده که واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های‌تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.  این در حالی است که این محدودیت‌ خلاف موازین سازمان ملل بوده و ملغی کردن چنین محدودیتی، وظیفه قانونی آمریکا بوده و بنابراین هیچ‌گاه چنین اقدامی، «امتیاز برجامی به ایران» به‌حساب نمی‌آید.

حالا اصلاح طلبان در اقدامی مسبوق به سابقه برای اقدامات فریبکارانه آمریکا، ذوق زده شده و باز هم نسخه ذلت و حقارت پیچیده اند.

همان طیفی که از قیام امام حسین(ع) درس مذاکره گرفته بود، حالا مدعی است که بنابر فرمایش حضرت علی(ع) اگر دشمن دعوت به صلح کرد باید بپذیریم.

طیف افراطیون اصلاح طلب، رویکرد مقتدرانه و باصلابت در مقابل دشمن را جنگ طلبی و تنش زایی تفسیر کرده و رویکرد حقارت و ذلت و تسلیم شدن در مقابل زیاده خواهی دشمن را نیز تعامل و صلح طلبی جا می زند.

این در حالی است که رویکرد مقتدرانه بر پایه «مقاومت»، قطعا بازدارنده و شرافتمندانه است و در سوی مقابل، تسلیم، مایه ننگ و خسارت مضاعف. بر همین اساس آنها که از دفاع در برابر دشمن شانه خالی کنند یا نسخه کوتاه آمدن بپیچند، باید هزینه های چند ده برابری را به جان بخرند و قطعا خسارت آن به مردم تحمیل می شود.

یکی از توصیه های حضرت علی(ع) به مردم هوشیاری نسبت به مکر و حیله دشمن بوده است. اینکه دشمنان برای رسیدن به مقاصد خویش و سرنگونی حکومت اسلامی، با همدیگر متحد می شوند. حضرت علی(ع) مکر و حیله را از اصولی ترین روش های دشمنان اسلام می دانند و علت اتخاذ این روش را در دوری آن ها از اخلاق و معنویت عنوان می کند. زیرا سیاست درنظر آن ها عبارت است از مکر و حیله، و از سیاست چیزی جز آن نمی فهمند

** کرباسچی: از انتخاب روحانی نه پشیمانیم، نه توبه می کنیم

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «کرباسچی: از انتخاب روحانی نه پشیمانیم، نه توبه می کنیم» نوشت:« غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت:...باوجود انتقادهایی که از دولت روحانی داریم، اما از انتخاب خود نه پشیمان هستیم و نه توبه می‌کنیم».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«کرباسچی درباره دولت روحانی نیز با اذعان به اینکه پای تمامی اصلاح‌طلبان در این دولت درگیر است، تأکید کرد: یکی از احزابی هستیم که بیشترین نقد را به دولت وارد کرده است، اما حواسمان پرت نشود که نقد ما به معنای نفی کاری که در سال 92 و 96 انجام دادیم نیست و از آنچه اتفاق افتاده نه پشیمان هستیم و نه توبه می‌کنیم. در دولت کنونی نیز کارهای مثبت فراوان بوده است اما ما باید نقد خود را اعلام کنیم زیرا سیئات با نقد تبدیل به حسنات می‌شود».

فاضل میبدی: امام علی(ع) می‌گوید اگر دشمن دعوت به صلح کرد، بپذیر/ کرباسچی: از انتخاب روحانی نه پشیمانیم، نه توبه می‌کنیم

اصلاح طلبان با طرح سه ادعا از جمله «اختیارات محدود دولت» و «کارنامه درخشان دولت علیرغم بدشانسی های متعدد» و «عدم حضور اصلاح طلبان در دولت به دلیل گرایش روحانی به راست» سعی دارند تا بر قصور و تقصیرهای دولت روحانی سرپوش بگذارند.

کرباسچی- مهر 98- با اشاره به عملکرد ضعیف دولت گفته بود:«به نظر من مشکل دولت دوم روحانی، بیش از آنکه به عوامل خارجی و آمدن ترامپ یا مسائل داخلی بیرون دولت و کارشکنی‌های مخالفان داخلی نسبتی داشته باشد، به خود این دولت و عملکردش در این دوره، یعنی از فردای انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه 96 مربوط است؛ چنان‌که در دولت دوم روحانی از انتخاب نیروها تا انتخاب سیاست‌های خود، رویکردهایی پیش گرفته شد که مسبب وضعیت امروز است... بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

وی در ادامه تاکید کرده بود:«امروز صحبت از میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی است که فساد و اختلاس مالی به وجود آورده است». این در حالی است که روحانی اخیراً تأکید کرد ارز 4200 تومانی به مردم داده شده است! ناکارآمدی دولت روحانی زیاد شده و حامیان دولت هم دیگر حتی برای اعتبار خود صلاح نمی‌دانند که از بیان واقعیت پرهیز کنند».

متاسفانه دولت آقای روحانی تاکنون نتوانسته کارنامه قابل قبولی در حوزه های مختلف و به خصوص حوزه اقتصادی ارائه دهد. در این میان نقش اصلاح طلبان در این کارنامه بسیار قابل توجه و تاثیرگذار است.

اصلاح طلبان چه بخواهند و چه نخواهند، شریک اصلی کارنامه دولت هستند و با فرافکنی نمی توانند ضعف های مفرط این کارنامه و نقش خود در آن را انکار کنند.

** شورای شهر منحله اول و ماجرای نجفی، دستپخت مخالفان نظارت استصوابی

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این الگوی پیشرفت ایران را خیالی نامیده بود! در یادداشتی در روزنامه اعتماد با انتقاد از شورای نگهبان نوشت:«مردم خواهان مشارکت بیشتر هستند، به شرطی که ببینند مسیر جلوی آنان باز است. هر اشتباهی هم کنند، به خودشان مربوط است و در طول زمان آن را تصحیح خواهند کرد. ولی کسانی که به شیوه‌های دیگر قدرت می‌گیرند، چون پاسخگو نیستند، نه تنها اشتباهات را نیز نمی‌پذیرند، بلکه به شکل بدتری تکرار هم می‌کنند».

عبدی در ادامه نوشت:«نکته مهم‌تری که باید توجه کرد این است که بدی و خوبی درباره روسای جمهور نسبی است. برای عده‌ای بد و برای عده‌ای خوب است. طبعا اگر اکثریت احساس خوبی نکنند رای خودشان را تغییر می‌دهند. ولی هر انتخاباتی فارغ از نتیجه آن یک دستاورد مهم دارد و آن مشروعیت‌زایی است که اعتبار حکومت را در داخل و نزد جهانیان بالا می‌برد و این سرمایه بزرگی است. همچنین بد و خوبی افراد نیز ثابت نیست».

فاضل میبدی: امام علی(ع) می‌گوید اگر دشمن دعوت به صلح کرد، بپذیر/ کرباسچی: از انتخاب روحانی نه پشیمانیم، نه توبه می‌کنیم

تاکنون انتخابات شوراهای شهر در 5 دوره برگزار شده است. در پروسه انتخابات این نهاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان هیچ خبری نیست. بر همین اساس کارنامه شوراهای شهر در این 5 دوره به خوبی عیار ادعاهای منتقدان نظارت استصوابی را مشخص می کند.

 شورای شهر اول تهران- به ریاست عبدالله نوری و نائب رئیسی سعید حجاریان- که به شورای شهر اصلاح طلبان مشهور بود و بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان انتخاب شده بود، در ناکارآمدی و بی توجهی به مطالبات مردم رکورد زد.

اصلاح طلبان همواره ژست مردمسالاری و رجوع به نظر و رای مردم را به خود گرفته اند. اما در عمل، همواره عکس این ادعاها رفتار کردند. برای نمونه،  شورای شهر اول تهران در اقدامی نمایشی با انتشار اعلامیه‌ای از مردم خواست تا کسانی را که برای شهرداری تهران توانایی دارند، معرفی کنند. حاصل این فراخوان اعلام نام 74 نفر بود؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که اعضای شورای شهر اول در نهایت پس از چند هفته کش‌وقوس با توهین به مردم، به پیشنهاد عبدالله نوری (رئیس شورا) و سعید حجاریان(نایب‌رئیس شورا) مرتضی الویری- که اصلاً نام وی در میان اسامی منتخب وجود نداشت-  را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کرد.

این شورای شهر که سعید حجاریان نیز نائب رئیس آن بود، به صورت مرتب درگیر حواشی بود و همین مسئله موجب شد که جلسات شورا به دفعات از رسمیت افتاد.

جنگ قدرت میان احزاب اصلاح طلب در شورای شهر اول تهران و بی توجهی به مشکلات و مطالبات مردم و درگیری های شورا با شهردار تهران- که خود اعضای شورای شهر، او را انتخاب کرده بودند- در نهایت موجب شد تا شورای شهر اول تهران توسط دولت اصلاحات منحل شود.

در انتخابات شورای شهر پنجم تهران نیز- که باز هم هیچ خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان نبود- هر 21 عضو شورا از لیست امید(فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان) به شورا راه یافتند. اعضای شورا پس از آنکه نام زنان اصلاح طلب- را به صورت دکوری و نمایشی- در فهرست کاندیداهای شهرداری تهران درج کرد، در نهایت بدون توجه به جوانگرایی و شایسته سالاری، با 21 رأی و بدون حتی یک رأی منفی، «محمد علی نجفی» را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد.

در همان مقطع نهادهای امنیتی (و از جمله وزارت اطلاعات دولت روحانی) با توجه به حواشی خانوادگی و شخصیِ نجفی، به درستی و دلسوزانه نسبت به این انتخاب اشتباه تذکر داده و تاکید کردند که این انتخاب به صلاح نیست.  ولی شورای شهر به تذکر دقیق نهادهای امنیتی بی توجهی کرد و نجفی را با 21 رأی انتخاب کرد.

نتیجه چه شد؛ جنایتی که به اذعان خودِ اصلاح طلبان مصداق انحطاط اخلاقی این طیف بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان