ماهان شبکه ایرانیان

معتادان مدرن برای دنیای مدرن (۱)

استروئیدهای آنابولیک به صورت فرم خوراکی، تزریق عضلانی و ژل و کرم موضعی به کار برده می‌شود که خود نشان از حساسیت تولیدکنندگان در پوشش دادن انواع سلیقه‌هاست.

معتادان مدرن برای دنیای مدرن (1)

 دکتر مهرداد اخوان بهبهانی

استروئیدهای آنابولیک چه موادی هستند؟

استروئیدهای آنابولیک موادی مصنوعی هستند که ساختمان شیمیایی آنها شبیه هورمون های جنسی مردانه (آندروژن‌ها) است و به همین دلیل نقش‌های زیستی این هورمون‌ها را تقلید می‌کنند. آنها رشد ماهیچه‌های اسکلتی و نمو خصوصیات جنسی مردانه را تقویت می‌کنند.

استروئیدهای آنابولیک اولین بار در دهه 1930 جهت درمان کم کاری غدد جنسی مردان ساخته شدند. لازم به ذکر است در این بیماری بیضه‌ها به مقدار کافی تستوسترون ترشح نمی‌کنند. در نتیجه رشد و نمو و اعمال جنسی بیمار مختل می‌شود. از آن سال‌ها تا به امروز بیش از 100 نوع استروئید آنابولیک تولید شده است که اغلب به جای درمان بیماران به منظور افزایش حجم و قدرت عضلات به کار می‌روند.

نام‌های ژنریک و تجاری آنها عبارتند از

اکسی موتولون (آنادرول)، متاندرستنولون (دیانوبول)، استانوزول (وینسترول)، ناندرولون دکانوئات (دکا-دورابولین)، تستوسترون سیپیونات (دپو – تستوسترون)، بولدنون اندسیلنات (اکی پوییز).

مکمل‌های استروئیدی

مکمل‌هایی مانند دی هیدرو اپی اندرسترون(DHEA) و اندروستن دیون (آندرو) می‌توانند در بدن به تستوسترون (هورمونی جنسی مردانه) یا ترکیبات مشابه تبدیل شوند. از این رو برخی عقیده دارند که آنها اثرات آنابولیک دارند و از آنها استفاده می‌کنند. البته هنوز مکانیسم اثر و عوارض جانبی این داروها مشخص نشده است اما آنچه مسلم است اگر مقدار زیادی از این ترکیبات مصرف شود به گونه‌ای که سطح تستوسترون در بدن افزایش چشمگیری پیدا کند، این مواد نیز همانند استروئیدهای آنابولیک اثرات جانبی خواهند داشت.

روش مصرف

استروئیدهای آنابولیک به صورت فرم خوراکی، تزریق عضلانی و ژل و کرم موضعی به کار برده می‌شود که خود نشان از حساسیت تولیدکنندگان در پوشش دادن انواع سلیقه‌هاست. از آنجا که استفاده‌کنندگان این استروئیدها معتقدند اثری که مصرف استروئیدهای مختلف بر اندازه ماهیچه‌ها دارد از مصرف جداگانه آنها بیشتر است، به طور معمول دو یا چند استروئید آنابولیک مختلف را با هم استفاده می‌کنند.

آنها حتی گاهی مخلوطی از چند استروئید خوراکی، تزریقی و پمادهای پوستی را به کار می‌برند. متاسفانه این افراد برای حصول اطمینان از میزان اثر بخشی و سرعت عمل بیشتر گاهی 10 تا 100 برابر میزان مجاز این مواد را به بدن خود وارد می‌کنند. اغلب مصرف‌کنندگان مقدار مصرف خود را طی یک دوره 6 تا 12 هفته‌ای افزایش می‌دهند.

بدین ترتیب که در ابتدای دوره از مقدار اندکی استروئید استفاده می‌کنند و هر روز به مقدار کمی آن را افزایش داده تا به نیمه دوره برسند و پس از آن مقدار را آرام آرام کم کرده و به صفر می‌رسانند. آنها بر این باورند این روش سبب می‌شود بدن خود را بهتر با میزان بالای استروئید وفق می‌دهند. هرچند این باور هنوز توسط منابع دانشگاهی تایید نشده است...

برای خواندن بخش دوم- معتادان مدرن برای دنیای مدرن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان