در نشست نقد و بررسی کتاب « هشت سال بحران‌آفرینی اصلاح طلبان» بیان شد؛

بی‌عرضگی خودمان را برای نظام فاکتور نکنیم!

در مسئله هسته‌ای هر کاری خواستند کردند اما باز هم می‌گویند که ما نتوانستیم کاری کنیم. تنها کاری که نکردند بلایی بود که محمدرضا بر سر بحرین آورد!

به گزارش مشرق، نشست نقد و بررسی و رونمایی از چهارمین چاپ کتاب هشت سال بحران‌آفرینی اصلاح‌طلبان از منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در کتابفروشی به‌نشر برگزار شد.

کامران غضنفری: حالا که مشکلات بروز کرده می‌گویند ما طرفدار این دولت نبوده‌ایم!

کامران غضنفری، فعال فرهنگی و پژوهشگر تاریخ معاصر در ابتدای این نشست گفت:‌ دولت اصلاح‌طلب نظریه ای در مقابل نظام ولایت فقیه داشت. مدت ها قبل از آقای خاتمی هم سازمان های اطلاعاتی انگلیس روی آن کار کرده بودند. سه سال قبل از مسئله مانور آقای خاتمی بر روی جامعه مدنی آقای منوچهر گنجی که فراماسونر و از وزرای طاغوت بود سال 73 این مسئله را طرح کرد. به صراحت گفته بود که جامعه مدنی چیزی است که زیرآب حکومت ولایت فقیه را می زند!

وی افزود: آنها بحث آزادسازی مدنی را مطرح کردند و به قول مقام معظم رهبری جو شارلاتانیزم رسانه ای را در فضای جامعه حاکم کردند. عملکرد آن ها را در ماجرای قتل های زنجیره‌ای و فتنه 78 دیدیم. البته مسئولین هیچ گاه قتل‌های زنجیره‌ای را تشریح نکردند. هر چه مطرح شد، نقل قول‌های چهره‌های سیاسی بود. یکی از نقل قول ها این بود که آقای موسوی دو ماه قبل از قتل‌های زنجیره‌ای این ماجرا را برای آقای خاتمی تعریف کرده بود و ایشان هم کاری نکرده بودند!

غضنفری ادامه داد: ماجرای کوی دانشگاه تهران را هم در دوران اصلاحات شاهد بودیم و آقای تاجزاده یکی از آتش‌بیاران معرکه این ماجرا بود. در همان ایام بود که سردار رحیم صفوی برای مسئولین،‌ خط و نشان کشید که بیت رهبری از خطوط قرمز است و نباید آشوبگران به آن سمت بروند. تاجزاده هم به سران آشوب‌طلبان اطلاع داد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد:‌ بخشی از اعترافات عزت‌الله سحابی هم حاکی از این بود که آمریکا پیامی رسانده بود که اگر اغتششات عشایری را راه‌اندازی کنند، آمریکا حاضر به حمایت است و این نشان می دهد که ماجرا خیلی فراتر از یک ماجرای دانشجویی بوده است.

غضنفری گفت: در دوران دولت موسوم به اصلاح‌طلب، بعد از 11 سپتامبر شاهد لشکرکشی آمریکا به افغانستان بودیم و قبل از آن آمریکایی ها با دولت ایران تماس گرفتند و هیاتی به سرپرستی آقای ظریف با آمریکایی ها مذاکره کردند و قول هر گونه همکاری را دادند. بعد از ‌آن هم عکس‌العمل جرج بوش را دیدیم که ایران را محور شرارت نامید!

این نویسنده افزود: نامه جام زهر هم در آن دوران نوشته شد. برخی نمایندگان از ترس‌آمریکا نامه‌ای را به مقام معظم رهبری نوشتند و پیشنهاد کردند که اگر قرار است جام زهری نوشیده شود،‌ همین الان نوشیده شود! در همین سال 82 نامه‌ای بدون امضا توسط دولت خاتمی نوشته می‌شود و در آن نامه پیشنهاد می دهند که به ازای خلع سلاح حزب الله لبنان برخی از تحریم ها را بردارید!

وی ادامه داد: ارتباطات دولت اصلاحات با آقای هاشمی رفسنجانی هم از دیگر موارد این دولت بود با این که خودشان برگزارکننده انتخابات بودند. خاتمی بیانیه داد و از آقای هاشمی حمایت کرد.  در فتنه 88 و بعد از آن هم عملکرد اصلاح‌طلبان روشن و واضح است. اصلاح‌طلبان ار دولت آقای روحانی هم دفاع کردند و حالا که مشکلات بروز کرده می‌گویند ما طرفدار این دولت نبوده‌ایم!

معصومی اصل: اگر مردم را نسبت به اصلاحات بیدار نکنیم، روزهای خوشی نخواهیم داشت

دکتر منصوره معصومی‌اصل هم در این نشست حضور داشت و ‌راجع به ماهیت اصلاحات گفت: بیشتر از هر چیزی نسل جوان باید به عمق مطالب جامعه فکر کند. هر چیزی در عالم، ظاهر و باطن دارد. باطن، ‌مخفی است و نیاز است که درباره آن، توضیحاتی به نسل جوان داده شود.

وی افزود: سال 96 به فرودگاه شهر یزد رفتم و در مسیر، بارها بنرهایی دیدم که یزد را پایتخت اصلاحات می‌دانشستند و در این سال‌ها که به این شهر رفت و آمد داشته ام فهمیدم که اغلب مردم متدین یزد از تفکر اصلاحات بی‌خبرند. بعد از 5 سال که دانشجویانم اندیشکده‌ای راه انداختند گفتند تازه متوجه می شویم فرق بین خمینی، خامنه‌ای و خاتمی چیست.

معصومی‌اصل ادامه داد: وقتی از افکار موسس این انقلاب صحبت می شود، گرینه‌هایی را می بینیم که ضدش توسط اصلاحات گفته و رفتار می‌شود. وقتی با دیدگاه اصلاحات به امام معصوم هم می‌شود انتقاد کرد،‌ دیگر تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. امروز اوضاع وخیم است و بعد از روی کار آمدن روحانی توطئه ای رخ داد که کمتر کسی می‌تواند پی به ماهیت آن ببرد. در لباس روحانیت کار را  به جایی رسانده‌اند که دانشجوی من رسما اسلام را منکر می‌شود. مثل جنگ پیروز صفین که به شکست انجامید. من به شدت معتقدم که تاریخ تکرار خواهد شد و سه روز آخر صفین،‌ هشت سال است که دارد تکرار می شود.

این استاد دانشگاه گفت:‌ یکی از فرماندهان راسخ و با ایمان سپاه حضرت علی(ع) پیش مالک رفت و گفت دچار شک شده‌ام. شک اگر بیاید آمدنش راحت است اما به این راحتی نمی‌رود. می‌گوید مالک ما داریم با مسلمانانی مثل خودمان مبارزه می کنیم. همین شک به دل جوانان امروز ما هم افتاده و دقیقا جنگ پیروز را به شکست می‌کشند. عمروعاص هم روی جهل یاران حضرت علی حساب کرده بود. ای کاش که این مدل کتاب‌ها در دانشگاه تدریس شود تا جهل عمومی برطرف شود. 

دکتر منصوری‌اصل در پایان تصریح کرد: باید شروع کنیم به حرکت بیدارگری که خیلی مهم است. اگر بیدارگری از اصلاحات به مردم ندهیم، روزهای خوشی نخواهیم داشت. خیلی‌ها می گویند اینجا مملکت امام زمان است و این همه هم شهید داده ایم. در صفین هم 4000 شهید دادند. اگر بیدارگری نکنیم، بیم این هست که با شکست‌هایی روبرو بشویم.

محمد آسیابانی، روزنامه نگار و منتقد: اشتباه است که به این جریان «چپ» می‌گویند در حالی که «لیبرال» هستند

محمد آسیابانی سومین سخنران این نشست بود و گفت:‌ باید از مرحوم حجت الاسلام حسینیان یادی کنیم که در مرکز اسناد انقلاب هیچ ابایی نداشتند که روایت‌های مخالف و دیگری را هم منتشر کنند. 

وی افزود: من با ویرایش این کتاب مشکل دارم و کاش توضیحاتی درباره تغییر نام کتاب هم در مقدمه داده می شد.

این منتقد ادامه داد: در کتاب به تندروی‌های اصلاح‌طلبان اشاره شده اما جای کار بیشتری دارد. یکی از خیانت های اصلاح طلبان این است که برخی مفاهیم سیاسی را به ابتذال کشیدند و باید در این کتاب، به این موارد بیشتر اشاره می شد. مثلا کسی که به عناون ناجی ملت معرفی می شد پای ثابت خیلی از تندروی‌ها بود. 

وی تصریح کرد:‌ اشتباه است که به این جریان «چپ» می‌گویند در حالی که «لیبرال» هستند و کاش با این کتاب ها، این اشتباهات حل شود. همچنین در جاهایی از کتاب به روزنامه کیهان ارجاع داده شده که احتمالا برخی از مخاطبان این ارجاعات را قبول نداشته باشند و می شود این روند را در کتاب، اصلاح کرد.

علی جعفری، فعال سیاسی: تنها کاری که نکردند بلایی بود که محمدرضا بر سر بحرین آورد!

علی جعفری، ‌فعال سیاسی و فرهنگی هم در این نشست گفت: من همواره در کتاب‌های با موضوع اصلاح‌طلبان دنبال ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای هستم و در این کتاب هم روایت‌هایی بیان می شود که به طور کامل، اقناع کننده نیست. این پرونده مهم است و خیلی از مشکلات کشور ناشی از حل نشدن این موضوع بود. قتل‌های زنجیره‌ای کار دست‌های بیگانه علیه نظام بود و تقلیل دادن آن به اصولگرایی و اصلاح طلبی، بحث را منحرف کرد.

وی افزود: این کتاب،‌ روایت منظم و خوبی از روند اصلاح‌طلبی دارد و سطح تحلیل سیاسی را بالا می برد. دولت‌های اصلاحات، آقای روحانی و آقای هاشمی همیشه عملکرد ضعیفشان با بحران آفرینی سیاسی می‌پوشاندند. در دوران آقای خاتمی بحران‌آفرینی، داخلی بود و الان بحران‌آفرینی در سیاست خارجی است. این خیانت ها فراموش نمی شود. 

جعفری ادامه داد: مثلا مکانیسم انتخابات را می پذیرند اما وقتی نفعشان تامین نمی شود، زیر آن می‌زنند. همه ادعاهایی که درباره مردم دارند هم درست نیست. چرا آقای احمدی‌نژاد رییس جمهور شد؟ چون مردم از ناکارآمدی دولت اصلاحات ناراحت بودند. 

وی افزود: در مسئله هسته‌ای هر کاری خواستند کردند اما باز هم می‌گویند که ما نتوانستیم کاری کنیم. تنها کاری که نکردند بلایی بود که محمدرضا بر سر بحرین آورد!

جعفری خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان هیچگاه پاسخگو نبوده اند و همه حرف هایشان برای به چالش کشاندن نهادهای غیر انتخاباتی نظام بوده است. آیا جایی سراغ دارید که یک رییس جمهوری به هیچکدام از وعده هایش عمل نکرده باشد و در آخر، طلبکار هم باشد. ادعای مردمی دارند اما هر جایی که توانسته اند معیشت مردم را به گروگان گرفته اند. همین جا باید ضعف مجلس و نهادهای قضایی را هم ذکر کنیم.

این کاندیدای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقاد دارم جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو با نقاب راست‌گرایی جلو می آید. همه هزینه های رد صلاحیت را هم در سبد کاندیدایشان می ریزند. همان اتفاقی که برای آقای روحانی افتاد که با رد صلاحیت آقای هاشمی و تَکرار آقای خاتمی همین اتفاق افتاد.

علی جعفری گفت: چپ و راست هیچ اصالتی ندارد و هر جریانی که اشتباه کرد، باید جبران کند. مرکز اسناد هم باید درباره اصولگرایان کتاب هایی منتشر کند و اشتباهات این طیف هم بیان شود. آنچه که مهم است این است که راه ما را رهبری مشخص می‌کنند. سرمایه اجتماعی ما باید در سبد گفتمان نظام و انقلاب باشد. همه جای دنیا، فرد را فدای سیستم می کنند اما در اینجا برعکس است. ما همیشه افراد را به قیمت بی‌اعتباری جمهوری اسلامی، حفظ می‌کنیم. مردم باید حس کنند که نظام خودش را از درون اصلاح می‌کند. 

وی در پایان تصریح کرد: نباید بی‌عرضگی خودمان را برای نظام فاکتور کنیم. کسی که برای رسیدن به قدرت از آبروی نظام هزینه کند وقتی به قدرت برسد هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

در پایان این نشست، تابلوی رونمایی از چاپ چهارم کتاب رونمایی شد و حضار در کنار هم، با رعایت اصول بهداشتی، عکس یادگاری گرفتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان