خوراک‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه (۲)

مصرف فراوان آب، اولین و مهم‌ترین جزء درمان تغذیه ای سنگ کلیه است.

خوراک‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه (2)

سوپ تره فرنگی

 این سوپ خوشمزه که خیلی هم سریع آماده می‌شود، به عنوان وعده شام (در کنار یک برش نان سبوسدار) غذای مناسب و سبکی می‌باشد. همانطور که ملاحظه می‌شود منبع غنی اگزالات ندارد. در عین حال که میزان کلسیم غذا مناسب است و نیاز به مصرف مایعات را نیز تا حدی رفع می‌کند. همچنین در تهیه غذا از نمک نیز استفاده نشده و برای طعم دادن از آب لیموترش تازه استفاده شده است.

تره فرنگی                    200 گرم                      50 کیلوکالری

آب مرغ                       3 لیوان                        150 کیلو کالری

آرد                             3 قاشق سوپخوری         80 کیلو کالری

شیر                          1 لیوان                         90 کیلو کالری

روغن زیتون                1 قاشق سوپخوری            135 کیلو کالری

فلفل و زردچوبه            کمی                            0 کیلو کالری

ماست چکیده شیرین   2 قاشق سوپخوری            60 کیلو کالری

آب لیموترش تازه        2 قاشق سوپخوری             3 کیلو کالری

روش تهیه

تره فرنگی را پاک کرده و به صوررت حلقه‌های مساوی خرد نموده و بعد از افزودن آب مرغ (که چربی آن گرفته شده است. بهتر است از طعم دهنده آماده گوشت و مرغ که معمولا سدیم خیلی بالایی دارند استفاده نشود) روی اجاق قرار دهید تا با حرارت ملایم نیم‌پز شود.

آرد را با شیر حل کرده، روغن، زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا مایه کمی‌سفت شود و به تره فرنگی‌ها بیفزایید. اجازه بدهید کمی ‌تره فرنگی‌ها پخته شوند.

در انتهای پخت اجاق را خاموش کنید و ماست را همراه آب لیموترش بیفزایید وکمی‌هم بزنید.

تغذیه مناسب؛ مهم‌ترین و نخستین راه درمان افراد مبتلا به سنگ کلیه

اگر شما سابقه سنگ کلیه دارید و یا اخیرا سنگ دفع کرده‌اید، غذای مصرفی و نوع تغذیه شما در پیشگیری از عود مجدد نقش بسیار مهمی‌دارد. در واقع نوع تغذیه شما می‌تواند تا بیش از 50 درصد از برگشت سنگ جلوگیری نماید (البته اگر پزشک برای شما درمان دارویی نیز در نظر گرفته در کنار تغذیه صحیح آن نیز باید دنبال شود). 

بررسی‌های مایو کلینیک نشان داده اند بیمارانی که با پیروی از رژیم غذایی پیشنهادی به ویژه نوشیدن مایعات به مقدار زیاد بهبودی یافته‌اند، تعدادشان چشمگیر بوده است، به طوری که از 108 بیمار 58 درصد آنان تا 5 سال بعد هیچ نشانه‌ای از سنگ نداشته‌اند.

  مصرف فراوان آب، اولین و مهم‌ترین جزء درمان تغذیه ای است.    

 مصرف کافی کلسیم از طریق رژیم غذایی (برخلاف گذشته که مصرف کلسیم محدود می‌شد)، دریافت محدود نمک و غذاهای شور، کاهش دریافت پروتئین حیوانی و کافئین، افزایش دریافت فیبر و منابع پتاسیم، کاهش دریافت کربوهیدرات‌های ساده و نوشیدنی‌های حاوی گلوکز و فروکتوز نیز باید مد نظر باشد.

 مورد مهم بعدی، کاهش اگزالات رژیم غذایی است. مواد غذایی زیر حاوی اگزالات بالایی هستند (بیش از 10 میلی گرم در نصف فنجان) :

لوبیا، توفو، قهوه فوری، چای، ریواس، هویج، بادمجان، سیب زمینی شیرین، چغندر، خیار، بادام زمینی، شکلات، جعفری، کرفس، اسفناج، گریپ فورت، سبوس گندم، توت فرنگی و آجیل.

که در بین این مواد غذایی 8 مورد (اسفناج، ریواس، چغندر، آجیل، شکلات، چای، سبوس گندم و توت فرنگی) اگزالات بالاتری دارند که بهتر است از رژیم غذایی حذف گردند.

 در کنار توصیه‌های غذایی و رعایت رژیم مناسب داشتن تحرک و فعالیت منظم نیز از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند.

 

 

برای خواندن بخش اول- خوراک‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان