ماهان شبکه ایرانیان

طب سوزنی در خدمت لاغری

اگر طب سوزنی به روش صحیح انجام شود شما با طب سوزنی نه تنها لاغر می‌شوید بلکه سلامتتان را نیز به دست می‌آورید.

طب سوزنی در خدمت لاغری

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

آنچه امروز عوام در مورد طب سوزنی می‌دانند حاصل اطلاعات ناقصی است که قسمت عمده آن بر مبنای خرافات شنیده‌هایشان است. به راستی می‌توان به این اطلاعات استناد کرد؟ 
من متأسف می‌شوم وقتی می‌شنوم که عده‌ای از افراد تحصیلکرده و حتی همکاران عزیزم بدون داشتن دانش کافی در زمینه طب سوزنی، آن را نفی می‌کنند. 
هدفم از نوشتن این مقاله این است که بدانیم:
طب سوزنی بر مبنای علم کار می‌کند نه خرافه.
به راستی امروزه که عصر ارتباطات است اگر کسی برای دانستن تلاش نکند زیان کرده است. قبل از توضیح در مورد مبانی علمی طب سوزنی لازم به ذکر است که توضیحاتی در مورد روش‌های لاغری با طب سوزنی داده شود.

با طب سوزنی لاغر شوید و لاغر بمانید

بله اگر طب سوزنی به روش صحیح و توسط پزشک متخصص انجام شود شما با طب سوزنی نه تنها لاغر می‌شوید بلکه سلامتتان را نیز به دست می‌آورید. توجه مهم: امروزه بسیاری از پزشکان که مبادرت به طب سوزنی می‌کنند از فلسفه و دانش کهن آن اطلاعی ندارند، این افراد ضربه مهلکی به این طب عظیم و کهن وارد می‌آورند چون بیماران را نسبت به این طب بدبین می‌کنند. این پزشکان بدون تشخیص صحیح فقط مبادرت به کم کردن اشتهای بیماران می‌نمایند و رژیم‌های سختی به بیمار می‌دهند (اکثراً هم روی گوش بیمار چسب‌هایی می‌زنند) فرد در حین درمان کاهش وزن قابل توجهی (مثلاً 10- 15 کیلوگرم در ماه) پیدا می‌کند ولی بعد از اینکه درمان قطع شد دوباره اشتهای سرکوب شده بیمار برمی‌گردد و دو برابر چاق می‌شود.

در طب سوزنی (TCM) چاقی cبه 3 علت ایجاد می‌شود

1- افزایش حرارت معده: افرادی که اشتهای زیادی دارند و هر چه می‌خورند سیر نمی‌شوند، معمولاً عطش دارند، بار زرد روی زبانشان دیده می‌شود. 
2- افرادی که انرژی در کانال طحال آنها کم است، اینها کسانی هستند که به قول خودشان که می‌گویند ما هیچ نمی‌خوریم ولی چاق می‌شویم. در واقع درست می‌گویند چون سوخت و ساز بدنشان پایین است. غذا در بدن این افراد هضم و جذب نمی‌شود. اینها معمولاً نفخ شکم و ورم بدن دارند و اشتهای زیادی هم ندارند. زبان اینها معمولاً بزرگ است و گاه دور آن جای دندان‌ها (به صورت چین چین) مشهود است. 3- گروه سوم دچار ضعف در کانال کلیه هستند. اینها افرادی هستند با اشتهای متغیر، انرژی ندارند و معمولاً از زانو درد و کمردرد رنج می‌برند. فردی که برای لاغری مراجعه می‌کند باید تشخیص داده شود که در کدام گروه جا می‌گیرد. سپس براساس آن نقاط مربوطه انتخاب و رژیم غذایی مربوطه داده شود. در درمان لاغری باید فرد به فرد عمل کرد و پیچیدن یک نسخه مشابه برای همه افراد چاق کار اشتباهی است. در طب سوزنی وزنی بین 2 تا 10 کیلوگرم در ماه (بسته به پاسخ بیمار به طب سوزنی) کاهش می‌یابد باید وضعیت معده، طحال و کلیه بیمار اصلاح شود تا فرد دیگر چاق نشود و از در رژیم‌های سخت، به گمان من، باید پرهیز شود چون خود این امر گرسنگی سلول‌ها را بیشتر می‌کند و فرد را بعداً دچار اضافه‌ وزن مجدد می‌نماید.

طب سوزنی چگونه فرد را لاغر می‌کند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که واقعاً این سوزن‌ها چطور مرا لاغر می‌کنند؟ من برای بیمارانم مثال ساده‌ای می‌زنم که به ذهن نزدیک است، زمانی که یک سوزن وارد بدن شما می‌شود البته این سوزن‌ها موئی شکل هستند و دردناک نمی‌باشند بدن با یک زخم میکروسکوپی مواجه می‌شود و بنابراین اولین کاری که می‌کند جریان خون را به آن ناحیه گسیل می‌کند. حال در مرزی که بین 10- 15 سوزن برای قسمتی از بافت چربی‌اش (سلولیت) به کار رفته است بدن خون بیشتری می‌فرستد و وقتی در هفته 2- 3 بار این عمل تکرار شود کم‌کم بافت چربی که مرده، سرد و بدون عروق است با پدیده (نئوواسکولاریزیشن Neovascularization) مواجه می‌شود و سلول چربی کوچک و کوچک‌تر می‌شود. از طرفی با ترشح هورمونی به نام سروتونین- که بسیار نشاط‌آور و آرام‌بخش است- اشتهای کاذب در فرد کنترل می‌شود و فرد میل به ورزش و فعالیت بیشتری پیدا می‌کند.

سایر مکانیزم‌های طب سوزنی

ترشح موادمخدر درون‌زا (مانند اندروفین، انکفالین، لانیورفین) است که ایجاد اثرات آرامبخش و شادی آفرین دارد. 
افزایش جریان خون، افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌ها 
کلاژن‌سازی و رفع چین و چروک پوست 
رفع انسداد‌های بدن و کمک به ایجاد جریان آزاد انرژی در کانال‌ها (هردین‌ها) 
درمان علل مربوط به چاقی (متابولیسم کند، اشتهای زیاد و ...) 
پس برای درمان چاقی با طب سوزنی اگر بهترین نباشد، جزو بهترین روش‌هاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان