ماهان شبکه ایرانیان

درد و خواب - بخش اول

افرادی که به دردهای مزمن مبتلا هستند، اغلب نمی‌توانند به خوبی ورزش کنند و عدم ورزش موجب اضافه وزن می‌شود. این چرخه همین گونه ادامه خواهد داشت و مانع خواب آرام فرد می‌شود.

درد و خواب - بخش اول

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

ماساژ درمانی

ماساژ ملایم نیز برای کاهش درد و همچنین رفع بی‌خوابی مؤثر است. طی پژوهشی که در مجله بین‌المللی اعصاب منتشر شد، آمده است، افرادی که در طول هفته و به مدت پنج هفته (هر دوره 30 دقیقه) به مراکز ماساژ مراجعه کرده و ماساژ می‌شوند، خواب آرام‌تر و بهتری دارند و کمتر به کمر درد دچار می‌شوند. « ورزش منظم نیز در کاهش درد و رفع بی‌خوابی مؤثر است.

پیاده‌روی، یوگا و شنا از ورزش‌های مؤثر در کاهش درد هستند. البته بهتر است در طول روز ورزش کنید، زیرا ورزش کردن سه ساعت قبل از خواب ممکن است موجب بی‌خوابی و یا بیدار شدن از خواب شود. در طول روز از چرت زدن جلوگیری کنید و یا آن‌را به یک زمان 10 - 20 دقیقه‌ای محدود کنید. دوش و حمام آب گرم موجب آرامش در طول خواب می‌شود.

رابطه میان درد و خواب

تریسی مارکسی، روانپزشک می‌گوید: «زمانی که اعصاب به شدت تحریک شود، شما احساس درد می‌کنید.» مارکس، نویسنده کتاب استاد خواب، معتقد است که این تحریکات مغز را فعال نگه می‌دارد و همین فعالیت مغز، فرد را بیدار نگه خواهد داشت.

درد به طرق مختلف موجب بی‌خوابی می‌شود که این روش‌ها عبارتند از:

ساختار خواب را بر هم می‌زند:  دکتر مارک می‌گوید: انسان در هر مرحله از خواب، به مقدار مشخصی استراحت و حافظه نیاز دارد. مراحل مختلف خواب عبارتند از: خواب سبک، خواب عمیق و خواب Rema (حرکت سریع چشم). هر کس به‌طور طبیعی در شب چهار الی شش دوره از این مراحل را طی می‌کند. اما اگر درد او را از خواب بیدار کند، زمان زیادی از خواب در مرحله خواب سبک طی شده و گذشتن از این مرحله طولانی می‌شود و همین مرحله Rem و مراحل دیگر را کاهش می‌دهد و در واقع حساسیت به درد نیز افزایش می‌یابد.

روی موقعیت و نحوه خوابیدن تأثیر می‌گذارد: انواع خاصی از دردها، مثل درد ورم مفاصل و دردهای ارتوپدی موجب می‌شود که نتوانید راحت بخوابید. درد مفاصل و دردهای عضلانی روی کیفیت خواب (خواب ماندن) تأثیر بیشتری می‌گذارد تا به خواب رفتن فرد.

محرومیت از خواب، فرد را نسبت به درد حساس‌تر می‌کند: براساس پژوهشی که سال 2009 در مجله خواب به چاپ رسید، افراد سالم و طبیعی که کمتر استراحت می‌کنند، نسبت به درد حساس‌ترند. دلیل اصلی و قطعی این موضوع مشخص نشده، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که محرومیت از خواب موجب افزایش تولید مواد شیمیایی ضدالتهابی به نام «سیتوکین» در بدن می‌شود.

داروهای ضد درد: متأسفانه، برخی از داروهای مسکن، مانند کدئین و مورفین می‌توانند باعث بی‌خوابی شوند. همچنین ممکن است باعث آپنه (مکث کوتاهی در تنفس) در هنگام خواب شوند. افرادی که برای کاهش دردهای مزمن خود از این نوع داروها استفاده می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به مشکلات خواب قرار می‌گیرند.

افرادی که به دردهای مزمن مبتلا هستند، اغلب نمی‌توانند به خوبی ورزش کنند و عدم ورزش موجب اضافه وزن می‌شود. این چرخه همین گونه ادامه خواهد داشت و مانع خواب آرام فرد می‌شود.

ادامه مطلب

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان