احساس زندگی حتی با قلب پیوندی (۲)

اسکن ایزوتوپ (Radio isotope) قلب (اسکن تالیوم) نسبت به تست ورزش آسان‌تر و دقیق‌تر است و برخی پزشکان به این تست تمایل بیشتری دارند.

احساس زندگی حتی با  قلب پیوندی (2)

این پیوند یک نوع جراحی بسیار ظریف و دقیق است که طی آن جراح باید دو بطن راست و چپ را از قلب جدا کند و سپس قلب مصنوعی را در قفسه سینه کار بگذارد. این قلب مصنوعی وسیله‌ای به اندازه انگشت شست دست است و می‌تواند خون را از قلب فرد مکیده به درون شریان آئورت تلمبه کند. قلب مصنوعی هر چهار ساعت یکبار به وسیله باتری خارجی شارژ می‌شود.

به غیر از قلب مصنوعی ابیوکور که توسط شرکت آمریکایی Abiomed، ساخته می‌شود، یک قلب مصنوعی دیگر به نام «کارمات» نیز در فرانسه در حال ساخت و تولید است و به زودی در دسترس نیازمندان قرار خواهد گرفت. این قلب از مواد بیومتریال ساخته و طوری طراحی شده است که از رد پیوند و ایجاد لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

قرار دادن قلب مصنوعی در قفسه سینه یک عمل جراحی بسیار حساس است. جراحان باید قلب طبیعی را از مدار جریان خارج کرده از بدن بیمار بیرون بکشند و جسمی خارجی را جایگزین آن کنند. جراحان بطن‌های چپ و راست را از قلب اصلی بیمار جدا می‌کنند و دهلیزهای چپ و راست، آئورت و دریچه ریوی را باقی می‌گذارند.

سپس یک نمونه پلاستیکی در قفسه سینه بیمار می‌گذارند تا محل قرار گرفتن قلب مشخص شود. قلب مصنوعی در قفسه سینه بیمار جای داده می‌شود. جراحان از ارتباط دهنده‌های سریع استفاده می‌کنند تا قلب را به سرخرگ آئورت، ریوی و دهلیزهای راست و چپ پیوند دهند. سپس هوای داخل قطعه را تخلیه می‌کنند.

در حال حاضر پیوند مصنوعی قلب برای بیشتر زنده نگاه داشتن بیماران، حتی برای چند روز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ شاید طی این فرصت یک داوطلب مناسب برای اهدای قلب پیدا شود.

FDA، قلب مصنوعی و پیوند آن را تصویب کرد

در 15 اکتبر 2004، پس از 10 سال تلاش بی‌وقفه برای طراحی و ساخت قلب مصنوعی و جای دادن آن در قفسه سینه، FDA تولید آن را تایید کرد. جایگزینی قلب مصنوعی به جای قلب طبیعی، اقدامی است برای نجات بیماران در حال مرگ. تا به حال 850 عمل پیوند قلب مصنوعی انجام شده و از این طریق در مجموع 190 سال به عمر این 850 بیمار افزوده شده است. در آگوست 2006، یک قلب مصنوعی به یک دختر 15 ساله پیوند زده شد.

این دختر نوجوان 146 روز با این قلب زندگی کرد تا اینکه یک داوطلب مناسب برای اهدای قلب پیدا شد. پزشکان اعلام کرده‌اند که در سال‌های بسیار نزدیک قادر به ساخت دستگاه‌های بهتر و پیشرفته‌تر خواهند بود. در سال 2010 یک قلب مصنوعی به یک بیمار 50 ساله پیوند زده شد. در سال 2011 نیز یک مدل بسیار کامل‌تر و پیشرفته‌تر قلب مصنوعی به یک مرد 55 ساله پیوند زده شده است.

در حال حاضر FDA به برخی شرکت‌های معتبر تولید قلب مصنوعی، مثل شرکت ابیومد، مجوز ساخت و عمل پیوند را داده است. FDA در حال بررسی تمام جوانب و مراحل کار است تا از این طریق بتوان در آینده دستگاهی تولید کرد که نه تنها عمر بیماران را طولانی‌تر کند، بلکه عوارض و خطرات احتمالی را نیز به حداقل برساند. 

 ناراحتی‌های قلبی و تست ورزش

آقایی 32 ساله هستم که حدود یک هفته پیش به طور ناگهانی دچار درد در ناحیه قفسه سینه شدم، بلافاصله در اورژانس برایم نوار قلب گرفته شد، ولی چیزی نشان داده نشد. آیا نیازی به انجام تست ورزش هست یا خیر؟ لطفاً در مورد نحوه انجام تست ورزش توضیحاتی بدهید:

وقتی کسی دچار درد قلبی می‌شود، ممکن است نوار قلب چیز خاصی را نشان ندهد؛ اما شک بالینی پزشک به این سمت است که رگ‌های قلب بیمار گرفتگی دارند. در این موارد با انجام تست ورزش تا حد زیادی محل و نتیجه این مطلب روشن می‌شود. به عبارت دیگر تست ورزش آزمونی است که تغییرات نهفته نوار قلبی را از طریق تحمیل ورزش و فعالیت شدید بدنی در فرد آشکار می‌سازد.

انجام این تست به این صورت است که به فرد الکترودهای قلبی وصل شده و از او خواسته می‌شود که متناسب با سرعت تسمه نقاله یا دوچرخه مخصوص حرکت کند. ابتدا دستگاه آرام حرکت می‌کند، اما به تدریج سرعت می‌گیرد و فرد برای ادامه کار باید روی تسمه نقاله بدود. به تدریج دستگاه شیب پیدا می‌کند و حالتی ایجاد می‌شود که فرد در حال دویدن از سربالایی پیدا می‌کند. در این حین علائم حیاتی و نوار قلب بیمار در حالت‌های مختلف کنترل می‌شود، تغییرات قطعات و امواج آن در حالت ورزش مشخص می‌شود.

بدیهی است اگر بیمار نتواند تست را ادامه دهد یا ضربان قلبش به 90% ماکزیمم ضربان قلب عادیش برسد، انجام آزمون متوقف می‌گردد. افراد مسن یا کسانی که دردهای مفصلی و عضلانی دارند، از انجام تست ورزش معاف هستند و باید اسکن قلب روی آنها انجام شود.

اسکن ایزوتوپ (Radio isotope) قلب (اسکن تالیوم) نسبت به تست ورزش آسان‌تر و دقیق‌تر است و برخی پزشکان به این تست تمایل بیشتری دارند. در مجموع، تست ورزش آزمونی است که می‌تواند گرفتگی و تنگی عروق قلب را تا حدی نشان دهد و پزشک را جهت تصمیم‌گیری در انجام یا عدم انجام اقدامات تهاجمی‌تر، مثل آنژیوگرافی، راهنمایی کند، همچنین این تست برای ارزیابی کارآیی افرادی که دچار سکته قلبی شوند، مفید است.

 

برای خواندن بخش اول- احساس زندگی حتی با  قلب پیوندی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر