غذاهایی که به ترک سیگار کمک می‌‌کنند (۱)

فقدان و قطع نیکوتین تاثیر زیادی روی ذهن دارد. فکر کردن به آینده موجب استرس شما می‌شود و تصور می‌کنید که خیلی زود دوباره به سیگار روی می‌آورید و اراده خود را از دست می‌دهید.

غذاهایی که به ترک سیگار کمک می‌‌کنند (1)

 تحریریه دنیای سلامت

اکثر سیگاری‌ها واقعاً آرزو می‌کنند که ای کاش سیگاری نبودند. آنها به خوبی از خطرات سیگار آگاه هستند و بسیاری از آنها واقعاً می‌خواهند که سیگار را ترک کنند، ولی متاسفانه به دلیل اعتیاد و وابستگی و روحی به سیگار، ترک آن کمی مشکل است و به اراده و تعهد و همت نیاز دارد. نیکوتین اعتیاد‌آور است.

روش‌های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد که عبارتند از هیپنوتیزم، دارو، طب سوزنی و . . . ولی پژوهشگران معتقدند که بهترین روش ترک سیگار در یخچال‌ها نهفته است! بله درست است. بهترین روش ترک سیگار استفاده از مواد غذایی که در اینجا به غذاهایی که به ترک توتون و تنباکو کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

شیر و فرآورده‌های لبنی

شیر یکی از مغذی‌ترین مواد مغذی است که به‌طور جامع بدن را تقویت می‌کند؛ ولی آیا می‌دانستید که مصرف لبنیات به ترک سیگار کمک می‌کند؟ افراد سیگاری اگر قبل از سیگار کشیدن، یک لیوان شیر بنوشند، اصلاً از طعم سیگار لذت نخواهند برد و طعم تلخ آن، آنها را اذیت می‌کند؛ به‌طوری که مجبور می‌شوند سیگار خود را نصفه خاموش کنند.

برای تأثیر بیشتر می‌توانید سیگار را درون شیر خیس کنید و پس از خشک شدن آن را مصرف کنید. طعم فوق‌العاده وحشتناک آن باعث می‌شود که به تدریج علاقه خود را برای استعمال آن از دست دهید و طعم بد آن را به یاد بیاورید.

سبزیجات

برخی سبزیجات از جمله کرفس، هویج، کدو و خیار اگر قبل از سیگار کشیدن خورده شوند، همچون شیر عمل می‌کنند. برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که خوردن مقادیر زیادی از این سبزیجات شدت وابستگی به نیکوتین را کاهش می‌دهد؛ ولی مصرف سبزیجات شیرین همچون نخودفرنگی و ذرت را کاهش دهید که می‌تواند ولع مصرف دخانیات را افزایش دهد.

آب پرتقال

سیگار، ویتامین C بدن را کاهش می‌دهد و شما با کمبود ویتامین C مواجه خواهید شد؛ بنابراین اگر می‌خواهید سریع سیگار را ترک کنید، روزانه مقادیر زیادی آب پرتقال، لیمو و مرکبات بخورید.

نمک

هر وقت هوس سیگار کشیدن کردید، مقداری نمک و یا یک چیز شور را با زبان خود لیس بزنید. این کار ولع شما را برای دخانیات کاهش می‌دهد.

جین‌سینگ

خاصیت این گیاه چینی فقط به کاهش وزن خلاصه نمی‌شود و برای جلوگیری از آزادی نیکوتین از انتقال دهنده عصبی دوپامین نیز بسیار مناسب است. می‌توان 3 تا 4 بار در ماه از آن استفاده نمود.

آدامس

هر وقت هوس سیگار کشیدن می‌کنید، آدامس بدون قند بجوید. اگر قصد ترک سیگار دارید، از نوشیدن الکل و یا مصرف گوشت قرمز خودداری کنید، زیرا در زمان ترک، هر چیز کوچکی می‌تواند کمک کننده باشد. ترک سیگار یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای بهبود سلامتی خود انجام دهید. اگر موفق به ترک شدید، اول از همه به شما تبریک می‌گوییم که نیمی از راه را طی کرده‌اید. چند هفته اول پس از ترک سیگار معمولا به سختی می‌گذرد و فرد تحت فشار قرار می‌گیرد.

به‌طور معمول 8 تا 12 هفته طول می‌کشد تا به راحتی بتوانید با شیوه جدید زندگی وفق پیدا کنید. نیکوتین اعتیاد‌آور است و برای غلبه بر آن باید به نکات زیر توجه کنید:

صبر

ترک سیگار، کار یک‌روز نیست. این فرایند از 8 تا 12 هفته طول می‌کشد، بنابراین لازم است صبور و شکیبا باشید. ساده‌ترین روش غلبه بر آن فکر نکردن در مورد آن است، هرچقدر بیشتر به آن فکر کنید احتمال بازگشت دوباره به استعمال سیگار وجود خواهد داشت.

توجه به خود

افراد سیگاری به یکباره پس از ترک سیگار، دست از مراقبت خود برمی‌دارند؛ چرا که به یکباره احساس ناامیدی می‌کنند. حتماً از خودتان مراقبت کرده و از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنید و دایم به ورزش بپردازید. بدن شما برای دفع سموم سیگار از بدن به تغذیه مناسب نیاز دارد و یکی از روش‌های‌ مدیریت ولع مصرف دخانیات، ورزش منظم است.

در طول روز آب کافی بنوشید و به اندازه استراحت کنید. در چند ماه اول پس از ترک سیگار مصرف مکمل‌های غذایی را فراموش نکنید.

تنش زیاد

فقدان و قطع نیکوتین تاثیر زیادی روی ذهن دارد. فکر کردن به آینده موجب استرس شما می‌شود و تصور می‌کنید که خیلی زود دوباره به سیگار روی می‌آورید و اراده خود را از دست می‌دهید. اصلاً به فکر آینده نباشید و به همین لحظه و امروز خود فکر کنید. می‌‌توانید با روش‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن، قدرت اراده خود را افزایش دهید...

برای خواندن بخش دوم- غذاهایی که به ترک سیگار کمک می‌‌کنند- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر