خواص آناناس, مهمترین خاصیت ها و خواص درمانی آناناس

آناناس یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که دارای ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی می باشد. به همین دلیل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های پوستی موثر است.

خواص آناناس, مهمترین خاصیت ها و خواص درمانی آناناس

یکی از با ارزش ترین و محبوب ترین میوه ها, آناناس می باشد. آناناس حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بی شماری است که در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در این مطلب با مهمترین خواص آناناس آشنا می شویم.

مزایا و خواص آناناس

آناناس از آن دسته میوه های پر طرفدار است که دارای فواید و خاصیت های بیشماری است. در ادامه خواص آناناس را مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص آناناس

  • آناناس تازه کم کالری است. با این حال حاوی مواد غذایی منحصر به فردی است که سلامتی را ارتقا می دهد و جهت حفظ سلامتی ضروری است.
  • 100 گرم آناناس تنها 50 کالری برای بدن تامین می کند. گوشت آناناس فاقد هر گونه چربی اشباع شده و کلسترول می باشد. این در حالی است که این میوه یکی از منابع اصلی فیبر به شمار می رود.
  • میوه آناناس حاوی آنزیم هایی است که هضم غذا را با شکستن پروتئین ها آسان تر می کند. یکی از این آنزیم ها بروملین می باشد, که دارای خواص ضد التهابی, ضد لخته شدن خون و ضد سرطانی است. مطالعات و بررسی ها نشان داده است که مصرف منظم آناناس, در درمان ورم مفاصل, سوء هاضمه و دفع انگل موثر است.
  • آناناس تازه یکی از منابع عالی از آنتی اکسیدان ویتامین C می باشد. 100 گرم از این میوه دارای 80 درصد ویتامین ث, است. این ویتامین برای تولید کلاژن در بدن ضروری می باشد. کلاژن ساختار اصلی پروتئین در بدن است که برای حفظ یکپارچگی عروق خونی, پوست, اندام ها و استخوان ها ضروری است. مصرف منظم مواد غذایی حاوی این ویتامین سبب می شود تا از ابتلا به بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C در بدن, جلوگیری شود. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت و از آن در برابر رادیکال های آزاد سرطان زا جلوگیری می کند.
  • آناناس دارای مقادیر کمی از ویتامین A و سطحی از بتاکاروتن می باشد. این ترکیبات شناخته شده دارای خواص انتی اکسیدانی هستند. ویتامین A برای حفظ سلامتی پوست و مو مورد نیاز است, به علاوه این ویتامین برای حفظ بینایی ضروری می باشد. همچنین مطالعات ثابت کرده است مصرف میوه های طبیعی سرشار از فلاونوئیدها، از بدن در برابر سرطان ها محافظت می کند.

سلامتی بدن با آناناس

  • آناناس میوه غنی شده از B-کمپلکس و ویتامین هایی مانند فولات و تیامین, پیریدوکسین، ریبوفلاوین است. علاوه بر این, آناناس دارای مواد معدنی نظیر مس, منگنز و پتاسیم می باشد. پتاسیم یکی از بخش های مهم سلول و مایعات بدن می باشد که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند. مس جزء عامل مشترک و مفید برای سنتز سلول های قرمز خون است.
  • پیشگیری از آسم : خطر ابتلا به بیماری آسم در افرادی که از مواد مغذی خاص نظیر بتاکاروتن استفاده می کنند, کمتر از سایر افراد است. این ماده غذایی را می توان در آناناس,انبه, زردآلو, کلم بروکلی, طالبی و هویج و … یافت.
  • تاثیر آناناس بر سلامت پوست: وجود ویتامین C موجب در آناناس می تواند با آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند و موجب کاهش چین و چروک و بهبود بافت کلی پوست شود
  • بهبود دیابت از جمبه خواص آناناس: مطالعات نشان داده است که مصرف رژیم غذایی حاوی فیبر بالا, در بیماران دیابتی نوع اول, سطح گلوکز خون را پایین می آورد و در بیماران دیابتی نوع دوم قند خون, چربی و سطح انسولین را بهبود می دهد. یک آناناس متوسط حدود 13 گرم فیبر دارد.
  • سلامتی قلب: وجود ویتامین C, فیبر و پتاسیم موجود در آناناس به حفظ سلامتی قلب کمک می کند. همچنین مصرف پتاسیم با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی, محافظت در برابر از دست دادن توده عضلانی, حفظ تراکم استخوانی و کاهش ایجاد سنگ کلیه در ارتباط است.
  • از دیگر خواص آناناس سلامتی دستگاه گوارش : به دلیل محتوای آب و فیبر آناناس, مصرف این میوه از یبوست جلوگیری می کند و موجب حفظ سلامتی دستگاه گوارش می شود.
  • التیام و التهاب : برخی تحقیقات نشان داده است که وجود آنزیم بروملین موجود در آناناس, می تواند تورم, کبودی, زمان بهبودی و دردهای مرتبط با صدمات و جراحی ها را کاهش دهد.

ارزش غذایی آناناس

مزایای آناناس

یک فنجان از تکه های آناناس تازه حاوی 82 کالری, 0 گرم چربی, 0 گرم کلسترول, 2 میلی گرم سدیم, 22 گرم کربوهیدرات ( شامل 16 گرم قند و 2.3 گرم فیبر) و 1 گرم پروتئین است. به علاوه این مقدار از این میوه حدود 131 درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند که بیشتر از نیاز روزانه افراد به این ویتامین است. همچنین 2 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A و 2 درصد از نیاز روزانه به کلسیم و 2 درصد از نیاز روزانه به آهن را این میوه برای بدن فراهم می کند.

آناناس منبعی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B-6، فولات، اسید پانتوتنیک، منیزیم، منگنز و پتاسیم و آنتی اکسیدان ها و پلی فنول، مانند بتا کاروتن است.

از مهمترین خواص آناناس, خاصیت اثربخشی آن در کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل، کاهش التهاب، مهار رشد تومور و کوتاه شدن زمان بهبود پس از عمل جراحی است که به دلیل وجود آنزیم بروملین در آن می باشد.

برخی فواید دیگر آناناس برای سلامت بدن

افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن : ویتامین C موجود در آناناس می تواند حدود نیمی از مقدار ویتامین توصیه شده و مورد نیاز بدن را تامین نماید، آنتی اکسیدان محلول در آب موجود در ویتامین C نیز می تواند با آسیب سلولی مبارزه کند.

فواید آناناس

همچنین بدن به منظور مبارزه با آسیب های سلولی و پیشگیری از درد مفاصل و بیماری های قلبی باید ویتامین C کافی در اختیار داشته باشد.

قوی شدن ماهیچه ها : ویتامین C همچنین برای تقویت استخوان ها و بافت های بدن بسیار موثر است و منگنز نیز به منظور جلوگیری از پوکی استخوان در خانوم های یائسه ضروری می باشد، از این رو مصرف یک فنجان آب آناناس تازه می تواند بیش از 70 درصد این مقدار روزانه بدن را تامین نماید. مصرف آناناس به خصوص برای کودکان و افراد مسن و میانسال به اندازه چند تکه در روز می تواند بدنشان را قوی نگه دارد.

درمان سینوزیت و آلرژی های تورمی : ویتامین C و بروملین موجود در آناناس به کاهش خلط در گلو و بینی کمک زیادی خواهد کرد، حال در صورتی که مشکل آلرژی های فصلی را دارید، می توانید از آناناس در رژیم غذایی تان استفاده کنید و از مکمل های غذایی موثر در این مورد استفاده کنید.
کاهش استرس : ویتامین B موجود در آناناس در عملکرد بهتر مغز تاثیر زیادی دارد و توانایی بدن را در مقابله با استرس به طور موثر افزایش می دهد.

مزایای آناناس

سلامت چشم و بهبود بینایی: به دلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آناناس، مصرف این میوه م یتواند خطر تخریب ماکولار که یک نوع بیماری مربوط به چشم بوده و می تواند موجب از دست رفتن بینایی شود را کاهش دهد، همچنین وجود بتاکاروتن بالای موجود در آناناس به عنوان یک ماده مفید برای بینایی موثر و ضروری می باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان