در کنفرانس خبری معرفی این خودرو که با حضور محسن برارزوان مدیر عامل کارمانیا به عنوان شرکت تولید کننده این خودرو در ایران و مسئولان ارشد آن انجام شد"کارمانیا eK1 " به عنوان اولین خودروی برقی بازار ایران معرفی شد. خودروی "کارمانیا eK1 " در واقع همان همان "سودا SA01 " است نمونه که طی قرارداد میان کمپانی چینی و کارمانیا، پا به خط تولید این خودروساز ایرانی گذاشته است.
محسن برارزوان مدیر عامل کارمانیا در مورد مشخصات این خودرو گفت: تولید SA01 در این شرکت با انتقال دانش از شرکت چینی صورت میگیرد؛ ضمن اینکه در حال مذاکره با شرکت چینی برای بازخرید باتریهای مصرف شده پس از پایان عمر 10 ساله هستیم.
وی با بیان اینکه این شرکت پیشگام عرضه خودروهای الکتریکی و پاک به ایران بوده خاطر نشان کرد: تصمیم به عرضه خودروی "کارمانیا eK1 " به عنوان یک خودروی برقی با توجه به آلودگیهای شدید کلانشهرها طی سالهای جاری گرفته شده است.
برارزوان با بیان اینکه شرکت کارمانیا صرفا قصد عرضه خودروهای الکتریکی را ندارد ادامه داد: در راستای تولید خودروهای بنزینی نیز و مذاکره با دو برند چینی در حال انجام است و برنامه داریم تا در کنار سودا، محصولات بنزینی را با نشانهای تجاری دیگر به ایران بیاوریم.
همچنین همچنان مذاکره با بی وای دی ادامه دارد و تا به این لحظه همکاری با برخی خودروسازان چینی برای عرضه محصولات بنزینی به قطعیت رسیده است.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر زمان فروش و عرضه این خودرو گفت: با ارسال اولین پکیجهای "کارمانیا eK1 " به ایران در اواخر سال جاری، تولید این سدان الکتریکی در کارخانه کارمانیا در بم از اواخر سال جاری یا فروردین 1400 آغاز میشود و عرضه این خودرو به بازار از تیر سال بعد آغاز میشود.
وی افزود تحویل این خودرو در ابتدا به مشتریان بی وای دی بوده که اولیت تحویل هم بر اساس زمان ثبت نام و تحویل است؛ و پس از اتمام تعهدات معوقه، فروش آزاد کارمانیا SA01 نیز آغاز خواهد شد. وی افزود در سال 1400 تیراژ تولید این خودروی الکتریکی چیزی در حدود 1000 دستگاه در سال است؛ ولی تیراژ آن از سالهای آتی افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیر عامل کارمانیا این شرکت با سودا توافق کرده که کل بازار خاورمیانه را پوشش دهد و سودا SA01 از ایران و به وسیله کارمانیا به تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه صادر میشود که همین موجب ارز آوری برای کشور میشود.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه چگونگی ایجاد زیر ساختها برای ایستگاههای شارژ این خودرو در کشور گفت: در حال مذاکره با دو شرکت دانش بنیان برای ایجاد ایستگاه شارژ در کشور هستیم؛ که در فاز اول و تا پیش از عرضه "کارمانیا eK1 " ایستگاههای شارژی در تهران و برخی کلانشهرها نصب میشود و در فاز دوم اقدام به نصب ایستگاههای شارژی با فاصله مناسب و مسیرهای منتهی با استانهای شمالی و جنوبی که بیشترین تردد مسافران نیز در آنجاست، خواهد شد.
وی در مورد قیمت این خودرو نیز گفت: با توجه با نوسان قیمت ارز هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده است که این موضوع نیز در هنگام فروش به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
مشخصات خودرو:
سودا SA01 یا همان "کارمانیا eK1 "یک سدان اقتصادی برقیکوچک است که بر اساس خودروی سوزوکی SX4 ساخته شده است. این خودرو قابلیت پیمایش 300 تا 400 کیلومتر را با هر بار شارژ داشته و سامانه بازیافت انرژی و تهویه مستقل باتریها در آن دیده میشود.
مطابق اعلام مدیران شرکت کارمانیا خودرو eK1 با هر بار شارژ امکان تردد حدود 370 کیلومتر را دارا است.
"کارمانیا eK1 "وزنی حدود 1390 کیلوگرم را دارد و در حالت شارژ سریع، ظرفیت باتری هایش از 10 تا 80 درصد طی کمتر از 40 دقیقه تکمیل میشود. همچنین با شارژر خانگی تک فاز SA01 به حدود 6 ساعت برای تکمیل ظرفیت باتریها نیاز دارد.
با توجه به اینکه این خودرو در بازده خودروهای اقتصادی قرار درد لذا از آپشنهای گوناگون در آن خبری نیست و، اما امکانات پایه در آن دیده میشود.
از امکانات مهم این خودرو در بخش رفاهی و کاربری میتوان به سیستم فرمان برقی، راهیاب GPS، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر لمسی LCD با پشتیبانی از اتصال بلوتوث و USB، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درب خودرو در سرعت بالای 15 کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغهای مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینههای الکتروکرومیک اشاره کرد.
کارمانیا اعلام کرده که گارانتی کلی 150 هزار کیلومتر یا 5 سال را برای eK1 درنظر گرفته و پیشرانه الکتریکی و مدار کنترل را 8 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی کرده است. از سویی باتریهای خودرو گارانتی 8 سال یا 200 هزار کیلومتر را دارد.