معرفی کتاب «فلسفه در چند دقیقه» اثر ماکوس ویکس

چگونه در چند دقیقه فیلسوف شویم؟

کار فلسفه اندیشیدن درباره جهان است. چرا هر چه آن‌گونه هست که هست؟ چرا موجودیت دارد؟ فلسفه تفکر درباره وجود و هستی است و برای اندیشیدن به این موضوعات به دایره وسیعی از مفاهیم احتیاج دارد. چه کلماتی اندیشه‌های ناب بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان را توضیح می‌دهد؟

شبیه فیلسوف ها فکر کنید
فرادید؛ فلسفه دانشی است که با شنیدن نام آن افراد تصور می‌کنند با موضوعات پیچیده‌ای سر وکار خواهند داشت، به همین خاطر به جز عده‌ای علاقمند، باقی افراد از خواندن کتاب‌های فلسفی سرباز می‌زنند و یا آن‌ها را نیمه‌کاره رها می‌کنند. کتاب‌های رمان فلسفی ساده‌ترین روش برای آشنایی با مباحث وجود و هستی هستند، اما پیش از آن بد نیست کتابی درباره مبانی فلسفه مطالعه شود.

واژه فلسفه یا فیلوسوفیا کلمه‌ای یونانی است که از دو بخش "فیلو" به معنای دوستداری و "سوفیا" به معنای دانایی تشکیل شده است. فیثاغورس اولین کسی بود که کلمه فلسفه را به کار برد. حال با توجه به این تعریف لغوی "فیلسوف" به فردی گفته می‌شود که دوستدار دانایی است.


به گزارش فرادید؛ فلسفه دانشی است که به تفکر درباره مسائل بنیادین و اساسی که در جهان هستی و زندگی رخ می‌دهد، می‌پردازد. فلسفه معمولا تکیه بر استدلال‌های عقلانی و منطقی دارد. کانت یکی از فیلسوفان بنام، معتقد است: " فلسفه، شناسایی عقلانی است که از راه مفاهیم حاصل می‌شود. " پس بطور کلی می‌توان گفت فلسفه مطالعه "واقعیت" است و در این علم "وجود" موضوع تفکر قرار می‌گیرد.

کار فلسفه اندیشیدن درباره جهان است. چرا هر چه آن‌گونه هست که هست؟ چرا موجودیت دارد؟ فلسفه تفکر درباره وجود و هستی است و برای اندیشیدن به این موضوعات به دایره وسیعی از مفاهیم احتیاج دارد. چه کلماتی اندیشه‌های ناب بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان را توضیح می‌دهد؟
کتاب فلسفه در چند دقیقه
کتاب فلسفه در چند دقیقه از مجموعه کتاب‌های «در چند دقیقه» است. در این کتاب نزدیک به دویست سرفصل از مفاهیم مهم و کلیدی فلسفه را می‌خوانیم که هرکدام شرح مختصری دارند و با تصاویر مرتبطی همراه شده‌اند.

این کتاب به شاخه‌های مختلف فلسفه، فلسفه در عصر باستان و عصر حاضر، فلسفه کاربردی، رابطه بین فلسفه، مسیحیت، اسلام و دوران رنسانس، فلسفه غربی و شرقی و مکاتب مختلف فلسفی می‌پردازد. این اثر مطالب مختلفی دارد که از ظهور فلسفه در یونان باستان تا حال و روز امروز فلسفه را پوشش می‌دهند و سفری به دل تاریخ فلسفه، آشنایی با انواع طرز تفکرها، اندیشمندان و فیلسوفان بزرگ و ... است.

از سیر تا پیازِ فلسفه

در کتاب «فلسفه در چند دقیقه» توضیح کاملی از مفاهیم کلیدی فلسفه ارائه شده است. فهم فلسفه نیاز به درک مفاهیم اساسی آن دارد، در کتاب فلسفه در چند مفاهیم اصلی و بنیادی علم فلسفه به اختصار توضیح داده می‌شوند، نویسنده 200 مفهوم کلیدی فلسفه را در این کتاب مطرح کرده و درباره هر کدام به اختصار توضیحاتی داده است. این مفاهیم از فلسفه یونان باستان تا فلسفه معاصر را شامل می‌شوند.
 
برای فهم استدلال‌ها، مفاهیم، فلسفه‌ورزی‌ها و موضوعات فلسفی نیاز به دانش پیشینی از مفاهیم اساسی و کلیدی فلسفی داریم، در این کتاب این مفاهیم با بیانی ساده بیان شده‌اند. پیش از آنکه به سرزمین گسترده و بدون مرز فلسفه پا بگذارید لازم است که با مفاهیم کلیدی این دانش آشنا شده و به عبارتی به ابزار فهم فلسفه مجهز گردید و در این کتاب به ساده‌ترین شکل ممکن مفاهیم اساسی فلسفه بیان شده است. کتاب فلسفه در چند دقیقه کتابی جامع، ولی کوتاه درباره فلسفه است.
فلسفه چند دقیقه
در کتاب «فلسفه در چند دقیقه» درباره مفهوم فلسفه و چرایی پیدایش آن و مفاهیمی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌شنویم. تفکر و فلسفه دو واژه هم‌نشین یکدیگرند. فلسفه که در گذشته به معنای دوستداری دانایی به کار می‌رفته است کلمه‌ای یونانی است و در معنای اندیشیدن به کار می‌رود.
 
اندیشیدن نیز مانند هر عمل دیگری نیاز به آگاهی از پیش‌نیاز‌هایی دارد. پیش‌نیاز فلسفه درک مفاهیم کلیدی آن است. کلماتی که در متون فلسفی به کار می‌روند گاهی پیچیده و غیرقابل فهم به نظر می‌رسند و نیاز است از پیش با معنا و تعریف‌های آن آشنایی داشت. در این کتاب به طور اجمالی با این مفاهیم در ظاهر پیچیده آشنا می‌شویم.
 
در کتاب فلسفه در چند دقیقه مفاهیم مختلف فلسفی درباره هویت، مفاهیم فلسفی در تفکر اسپینوزا، فلسفه تجربه‌گرایی، مفاهیم ارائه شده در اندیشه هابز، هیوم، بنتام، فلسفه پوزیتیویسم، مفهوم پیچیده آزادی در فلسفه، مفاهیم اساسی فلسفی درباره آزادی زنان، اندیشه‌های ایده‌آلیسم آلمانی، مفاهیم مورد استفاده در فلسفه اخلاق و اختلافات اخلاق و واقعیت، مفاهیم تفکر هگل، ماتریالیسم، اندیشه‌های سوسیالیستی، تفکر نیچه، مفهوم ابر انسان نیچه، مفاهیم اگزیستانسیالیسم، دلهره اگزیستانسیالیستی، مفاهیم کلیدی اندیشه، هوسرل، مفاهیم اساسی فلسفه هایدگر در هستی و زمان و مفاهیم اساسی در فلسفه ساختارگرا‌ها و سایر فیلسوفان معاصر مطرح شده است. کتاب «فلسفه در چند دقیقه» در بخش‌های کوتاهی به بررسی مهم‌ترین اندیشه‌های فلسفی پرداخته و اصل موضوع کار هر فیلسوف و مکتب فکری او را بیان کرده است.

بخش‌هایی از کتاب

کتاب مارکوس ویکس

واژه فلسفه مانند بسیاری دیگر از کلمات در سنت غرب، ریشه در یونان دارد که به معنای دوستداری دانایی است که توصیفی زیبا از فلسفه است، ولی توضیح چندانی در مورد این‌که واقعا چیست ارائه نمی‌دهد. فلسفه اساسا اندیشیدن است، اندیشیدن در مورد این‌که چرا امور این‌گونه‌اند که هستند.

درباره نویسنده

از مارکوس ویکس علاوه بر کتاب «فلسفه در چند دقیقه» کتاب دنیای شگفت‌انگیز فلسفه: شناخت فیلسوفان و ایده‌هایشان نیز درباره فلسفه منتشرشده است. او به ساده‌سازی مفاهیم پیچیده فلسفی شهرت دارد و نثر روان و ساده‌ای که برای کتاب فلسفه در چند دقیقه در نظر گرفته برای همه افراد در هر سنی قابل‌فهم است. ویکس نثری روان و گیرا دارد، جذابیتی که او در نوشتن کتاب به کار گرفته است متن این کتاب فلسفی را قابل فهم و روان ساخته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان