تکنیک های جلوگیری از دردهای اسکلتی عضلانی

افراد به دلایل مختلف مثل بد نشستن و... دچار دردهای اسکلتی عضلانی می شوند که با کمی رعایت کردن می توانند از بروز آن پیشگیری کنند

تکنیک های جلوگیری از دردهای اسکلتی عضلانی

به گزارش مهر : شیوع دردهای اسکلتی عضلانی در مشاغل اداری و کارمندان پشت میز نشین روز به روز افزایش پیدا می‌کند که مهم‌ترین علت آن عدم آگاهی افراد از وضعیت بدنی نامناسب و شرایط محیطی نامطلوب و غیر ارگونومی است.

 آگاهی از علم ارگونومی و تطابق محیط کار با بدن می‌تواند از دردهای اسکلتی عضلانی تا حد زیادی جلوگیری کند. پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی مرتبط با کار یکی از دغدغه‌های مهم در سراسر جهان می‌باشد چرا که آسیب‌های شغلی می‌توانند به راحتی عامل از دست رفتن زمان کار، کاهش بهره وری کاری و افزایش هزینه‌ها گردد.

 سازمان بهداشت جهانی بعد از آسیب‌های تنفسی شغلی، آسیب‌های اسکلتی عضلانی ناشی از کار را در رتبه دوم بیماری‌های شغلی قرار داده است؛ مهم‌ترین دلیل آسیب اسکلتی عدم آگاهی افراد از وضعیت مناسب بدن هنگام نشستن پشت میز و بخصوص هنگام کار کردن با رایانه است و دلایل بعدی محیط کار غیر ارگونومی، حرکات تکراری و عدم استراحت و حرکات اصلاحی هنگام کار است.

بیشتربخوانید:

هشدار؛ این دردهای عضلانی و کمردردها نشانه کرونا است

 نتایج مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در بین کارمندان پشت میز نشین افرادی که با رایانه و یا لپ تاب کار می‌کنند به نسبت دیگر کارمندان بیشتر دچار آسیب‌های اسکلتی عضلانی می‌شوند؛ همچنین بررسی‌های انجام شده نشان داده که بیشتر این دردهای اسکلتی عضلانی مربوط به گردن و کمر است که باعث فتق و بیرون زدگی دیسک کمر، بیرون زدگی دیسک گردن و قفل شدن گردن می‌شود.

 کارمندان با آگاهی نسبت به علم ارگونومی به راحتی می‌توانند از این دردها پیشگیری کنند به طور نمونه کارمندان همواره باید قبل از نشستن، صندلی را متناسب با قد خود تنظیم کنند به نحوی که پای آنان به راحتی روی زمین قرار گیرد، علاوه بر تنظیم صندلی توجه داشته باشند موقع نشستن روی صندلی بین گودی کمر و پشتی صندلی هیچ فضای خالی وجود نداشته باشد و همواره این فضا پر باشد.

صاف نشستن و خم نشدن نکته مهمی است که همواره باید به آن دقت کرد. علاوه بر رعایت نکات ارگونومی توسط کارمندان، مدیران نیز باید به اهمیت علم ارگونومی واقف باشند و در حد ممکن تجهیزات مورد نیاز را در اختیار کارمندان قرار دهند. صندلی‌های قابل تنظیم و دسته دار این امکان را به کارمند می‌دهد تا بتواند صندلی را متناسب با فیزیک بدنش تنظیم کند و کمترین آسیب به بدن بخصوص کمر وارد شود.

 بسیاری از افراد عادت دارند که هنگام نگاه کردن به صفحه نمایشگر سر خود را خم کنند برای جلوگیری از این عادت غلط باید دقت کرد که بالاترین قسمت مانیتور همسطح چشم باشد تا نیازی به خم شدن گردن نباشد همچنین صحبت کردن طولانی با تلفن و خم کردن گردن نقش زیادی در گردن درد دارد و راه حل بسیار ساده آن استفاده از هندزفری به جای گوشی تلفن است.

بیشتربخوانید:

تنها داروی مجاز برای افرادی که تب و یا درد عضلانی دارند چیست ؟


عامل مهم دیگری که منشأ مهمی از دردهای اسکلتی عضلانی است قرار گرفتن بدن در یک وضعیت ثابت است، کارمندان دقت کنند که حداقل هر نیم ساعت یک بار در حدود پنج دقیقه استراحت داشته باشند و با انجام حرکات نرمشی بدن را از وضعیت ثابت تغییر دهند.

 سندرم تونل کارپال بسیاری از کارمندان را تهدید می‌کند،این سندرم در نتیجه خم شدن مچ هنگام کار با موس و یا تایپ کردن پدیدار می‌شود که باعث احساس درد، مور مور شدن و گز گز در دست می‌شود و راه حل پیشگیری از آن انجام حرکات کششی و استراحت به دست است و باید دقت داشت که مچ دست خم نشود و حرکات با کمترین نیرو و ملایم انجام شود.

 با رعایت نکات ارگونومی هنگام کار کردن در محل کار می‌توان از آسیب‌های اسکلتی عضلانی تا حد زیادی جلوگیری کرد و تبدیل به افرادی پر انرژی، سالم و شاد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان