اصول خانه‌تکانی برای زنان حامله

با نزدیک شدن به ایام نوروزی و شروع خانه‌تکانی‌ها، اغلب خانم‌ها به فکر تمیز کردن خانه و محل زندگی خود می‌افتند. در میان این خانم‌ها، زنان بارداری نیز وجود دارند که نمی‌توانند در این ایام بیکار نشسته و هیچ کاری انجام ندهند.

اصول خانه‌تکانی برای زنان حامله

د‌کتر الهام اکبری : جراح و متخصص زنان و زایمان ؛ فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته

 

تحریریه زندگی آنلاین : با نزدیک شدن به ایام نوروزی و شروع خانه‌تکانی‌ها، اغلب خانم‌ها به فکر تمیز کردن خانه و محل زندگی خود می‌افتند. در میان این خانم‌ها، زنان بارداری نیز وجود دارند که نمی‌توانند در این ایام بیکار نشسته و هیچ کاری انجام ندهند. این خانم‌ها باید با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، سلامت خود و جنین‌شان را رعایت کنند.

 

با پزشک مشورت کنید

برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار وضعیت خاصی می‌شوند و پزشک به منظور حفظ سلامت مادر و جنین فرد را از انجام کارهای سنگین منع و استراحت را توصیه می‌کند. اگر شما هم جزء این افراد هستید باید امسال از خیر خانه‌تکانی بگذرید یا انجام کارها را به دیگران بسپارید، چون امسال اولویت شما فرزندتان است و بعد از تولد او می‌توانید به همه کارها رسیدگی کنید.

 بیشتربخوانید:

6وسیله‌ای که در خانه تکانی حواس‌تان به نظافت‌شان نیست

تفریح به جای خانه‌تکانی

مدام به خودتان یادآوری کنید که قرار نیست خانه‌تکانی امسال در چند روز و به سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود، بلکه اولویت شما سلامت خودتان و بچه است. پس باید به کارهای خانه به چشم تفریح و سرگرمی نگاه کنید؛ این‌که در خانه‌تکانی سال آینده یک موجود فسقلی حسابی جلوی دست و پایتان را می‌گیرد و دیگر تنها نیستید. گاهی اوقات به حدی سرگرم انجام کارهای خانه می‌شویم که حواسمان به وضع بدنمان نیست؛ به ویژه شما به عنوان یک خانم باردار نباید طولانی‌مدت در یک حالت ثابت بمانید، بنابراین هر یک ساعت یک‌بار کار را رها کنید، دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح زمین بگذارید. این استراحت نیم ساعته حالتان را بهتر می‌کند و مانع خستگی شما می‌شود. در این بین مصرف مایعات و میان‌وعده‌ها را هم فراموش نکنید.

 

نکات مهم خانه‌تکانی در دوران بارداری

 بعضی از خانم‌های باردار در این دوران نیاز به استراحت مطلق پیدا می‌کنند، خطر زایمان زودرس دارند و یا پزشک، انجام کارهای سنگین را برای حفظ سلامت مادر و جنین ممنوع می‌کند. در این شرایط باید خانه‌تکانی را به سال بعد موکول کرد، چرا که اولویت مهم شما تولد فرزند سالم است، کارهای خانه را در هر زمانی می‌توان انجام داد.

 فهرستی از اقدامات لازم را تهیه کنید تا ببینید اولویت با کدامیک است و کدام کارها را می‌توان به تنهایی انجام داد. بهتر است کارهای خانه تکانی را زودتر از موعد یعنی با آغاز اسفند ماه شروع کنید تا با آرامش و استراحت کافی کارهای خود را به اتمام برسانید.

 اگر نیاز به استفاده از چهارپایه و یا نردبان بود و یا برای جابه جایی اجسام سنگین و تمیز کردن سرویس بهداشتی، از دیگران کمک بگیرید، مثلا برای تمیز کردن گاز، یخچال، مایکروفر، ماشین ظرفشویی و لباسشویی که نیاز به

جابه جایی هم دارند از فرد دیگری کمک بخواهید.

 در هر مرحله از کار که هستید نباید در یک حالت ثابت به مدت طولانی بمانید، مثلا به حالت نشسته و یا ایستادن در پای ظرفشویی؛ هر ساعت یکبار دارز بکشید و پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بگذارید.

 قبل از انجام هرکاری، دستمال و مواد شوینده را در نزدیک خود قرار دهید تا نیاز به برخاستن و جابه جایی مداوم نداشته باشید.

 هنگام تمیز کردن، حتما از دستکش استفاده کنید، حتی برای گردگیری و مرتب کردن نیز باید دستکش بپوشید.

 شوینده‌های شیمیایی را کمتر استفاده کنید. برای تمیز کردن وسایل خانه می‌توان مواد طبیعی مانند سرکه، بیکینگ پودر، بوره و جوش‌شیرین را جایگزین مواد شیمیایی کرد.

 به جای اسپری‌ها، از مواد مایع استفاده کنید. هر زمانی که شما ماده‌ای را در هوا اسپری می‌کنید، قطرات آن تا چندین روز در هوا معلق می‌مانند. از این رو شما تا چند روز آن‌ها را نفس می‌کشید و مواد شیمیایی به ریه و دیگر اندام‌های بدنتان و به تبع بدن فرزند داخل شکم تان نیز می‌روند. برای محافظت از خود در این شرایط، به جای اسپری کردن مواد، از مواد مایع استفاده کنید و آن را به طور مستقیم روی سطح مورد نظر بریزید.

 بیشتربخوانید:

در روزهای کرونایی چگونه خانه تکانی کنیم؟

پنجره‌ها را باز بگذارید

همان‌طور که در حال تمیز کردن خانه هستید، پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای داخل خانه تهویه شود. درخت‌ها و گل‌ها مواد سمی موجود در خانه را تصفیه کرده و فضای سالمی را برای تنفس شما فراهم می‌کنند.لقة أنیقة متعمل البع قویة بهارب

 

شستشوی کف منزل و جارو کردن

این گونه فعالیت‌ها می‌توانند باعث تحریک رگ سیاتیک شده، التهاب و درد عصب سیاتیک که از پشت کمر تا ساق‌های پا امتداد دارد را تشدید کنند. این مشکل در طول بارداری بسیار شایع است و دلیل آن افزایش وزن و فشار رحم روی عصب بوده و کارهایی که خانم‌های باردار را مجبور می‌کند تا برای انجام دادن آنها به سمت جلو خم شوند، می‌تواند این مشکل را دوچندان کند. بعضی وقت‌ها خانم‌های باردار در هنگام انجام دادن این‌گونه کارها احساس بدی نداشته و تصور می‌کنند که این کار را به راحتی انجام می‌دهند، اما تجربه نشان داده است که تاثیرات آن بعدها خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

استقبال از بهار با خانه‌ای تمیز

راهنمای خانه تکانی سال نو

پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان