نکات تغذیه‎ای مناسب بیماران مبتلا به آلزایمر

رژیم‎غذایی خاصی برای مبتلایان به بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما تغذیه مناسب و مطلوب می‎تواند برخی علائم این بیماری را کاهش دهد و به بهتر شدن حال و وضعیت بیمار کمک کند تا احساس خوبی داشته باشد.

نکات تغذیه‎ای مناسب بیماران مبتلا به آلزایمر

مینا حاجی محمدی : کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : رژیم‎غذایی خاصی برای مبتلایان به بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما تغذیه مناسب و مطلوب می‎تواند برخی علائم این بیماری را کاهش دهد و به بهتر شدن حال و وضعیت بیمار کمک کند تا احساس خوبی داشته باشد.  چنانچه از فردی که به این بیماری مبتلا است مراقبت می‎کنید، روش‎های ساده‎ای وجود دارد که می‎توانید تغذیه بیمار را سالم‎تر، راحت‎تر و لذت بخش‌تر کنید.

 بیشتربخوانید:

بیماری آلزایمر از منظر روانشناختی

اصول را به خاطر بسپارید

قوانین اصلی یک رژیم‎غذایی سالم در مورد همه افراد اعمال می‎شود، چه مبتلا به بیماری آلزایمر باشند و چه سالم باشند. در نتیجه می‎توانید یک برنامه غذایی تهیه کنید که به بیمار کمک کند:

 از انواع مختلف موادغذایی به ویژه میوه‎ها و سبزیجات، غلات سبوس‎دار و کامل، منابع پروتئینی بدون چربی و لبنیات کم‎چرب استفاده کنید.

 محدوده وزن سالم بدن را حفظ کنید. همچنین اندازه و حجم مناسب غذا در هر وعده‎‎غذایی و داشتن فعالیت بدنی عاملی مهم در این امر است.

 مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع و کلسترول بالا، مانند گوشت‎های چرب و غذاهای سرخ شده را محدود کنید.

 مصرف قند و شکر را به حداقل ممکن برسانید.

 از خوردن نمک زیاد اجتناب شود.

 به مقدار فراوان آب بنوشید.

 

داروها را در نظر داشته باشید

از تیم مراقبت‎های بهداشتی و درمانی بیمار خود بپرسید آیا موادغذایی یا نوشیدنی وجود دارد که می‎تواند با داروهای مصرفی آن‎ها تداخل ایجاد کند.

همچنین بررسی کنید که آیا هیچ‎ کدام از داروها بر اشتهای بیمار، حرکات روده یا ایجاد مشکلات دیگر مرتبط با تغذیه آن‎ها تأثیر دارد.

پزشک آن‎ها ممکن است بتواند دز دارو را تغییر دهد یا داروی دیگری را پیشنهاد دهد که عوارض جانبی کاهش یابد.

 بیشتربخوانید:

مشکلات حافظه و زوال عقل

رازهایی که باید بدانید تا آلزایمر نگیرید!

 از بروز یبوست پیشگیری کنید

برخی از داروهای بیماری آلزایمر می‎توانند باعث یبوست شوند. همچنین اگر بیماری به اندازه کافی غذا یا مایعات دریافت نکند، ممکن است این موضوع اتفاق بیفتد. اطمینان حاصل کنید که بیمار شما:

 در رژیم‎غذایی خود مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل و سبوس‎دار دریافت می‎کند. این‎ها منابع عالی فیبر هستند، که می‎توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند.

 به‌اندازه کافی آب و مایعات دیگر بنوشد.

 فعالیت بدنی کافی داشته باشد. ورزش کردن همچنین می‎تواند باعث شود حرکات روده بهتر شوند.

 

خشکی دهان را برطرف کنید

ممکن است فرد مبتلا به بیماری آلزایمر، به اندازه کافی آب ننوشد؛ زیرا سیگنال‎های بدن او برای تشنگی به اندازه کافی قوی نیست.

برخی از داروها نیز می‎توانند منجر به خشکی دهان این بیماران شوند. به بیمار خود یادآوری کنید که آب بنوشد و راهکارهای دیگر را برای جلوگیری از خشکی دهان امتحان کنید؛ به عنوان مثال:

 نان، نان تست، بیسکویت یا کراکر را در شیر، شکلات داغ یا چای برای نرم شدن آن‎ها، بخیسانید.

 به بیمار یادآوری کنید می‎تواند مقدار کمی نوشیدنی همراه با هر لقمه غذایش بنوشد تا دهان خود را مرطوب کرده و از این طریق به بلع بهتر کمک کند.

 آب‎گوشت یا سس را به غذاها اضافه کنید تا نرم‎تر و آب‎دار شوند.

 آب‌نبات‌ترش یا تکه یخ میوه‎ای به آن‎ها پیشنهاد دهید تا دهانشان بزاق بیشتری تولید کند.

 بیشتربخوانید:

علائم زوال عقل

مراقب کاهش وزن بیماران باشید

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است احساس گرسنگی یا تشنگی کمتری داشته باشند، در جویدن یا بلعیدن مشکل داشته باشند، در استفاده از قاشق و چنگال یا تغذیه خود دچار مشکل شوند یا انتخاب‎های غذایی نامناسبی داشته باشند. در نتیجه این مشکلات باعث می‌شوند که بیماران‎ به اندازه کافی غذا نخورند و به دنبال آن وزن زیادی از دست خواهند داد. از طریق حفظ و کنترل وزن بیمارتان و تأمین موادمغذی ضروری و مناسب، به آن‏ها کمک کنید:

 اکثر اوقات وعده‎های غذایی یا میان‎وعده‎های کوچک‎تر و کم‎حجم‎تر برای بیمار تهیه کنید. خوردن پنج یا شش وعده کوچک در روز، ممکن است آسان‎تر از دریافت همان مقدار غذا در سه وعده باشد.

 با صلاح‎دید و مشورت پزشک، به بیماران یک مکمل مولتی‎ویتامین روزانه بدهید.

 به آن‎ها کمک کنید غذاهای مقوی‎تر و با کالری بیشتر در وعده‎غذایی مصرف کنند.

 برای بیمار غذاهایی تهیه کنید که خوردن آن‎ها آسان باشد. انتخاب‎های خوب، غذاهای انگشتی به اندازه لقمه مانند ناگت مرغ، ساندویچ ماهی‎تن، برش‎های پرتقال و کلم بروکلی بخارپز هستند.

 صرف وعده‎های غذایی را لذت‎بخش کنید. اگر ناهار یا شام به صورت دسته‎جمعی صرف شود، ممکن است آن‎ها منتظر آن باشند و بهتر غذا بخورند.

 مشکل در جویدن یا بلعیدن می‎تواند با خطر خفگی همراه باشد، بنابراین در صورت وجود چنین مشکلاتی، باید با پزشک بیماران صحبت کنید. متخصص تغذیه نیز می‏تواند یک رژیم‎غذایی خاص یا غذاهایی را پیشنهاد دهد که خوردن آن‎ها راحت‎تر باشد.

 بهتر است بیماران از ظروف یا قاشق و چنگالی که غذا خوردن با آن‎ها راحت‎تر است، استفاده کنند. استفاده از یک قاشق و کاسه، ممکن است از استفاده از چنگال و بشقاب بهتر باشد.

 ورزش و فعالیت بدنی می‎تواند اشتها را تقویت و بهتر کند. بیمار خود را به پیاده‎روی، باغبانی یا انجام کارهای ساده برای داشتن فعالیت تشویق کنید.

 عدم احساس گرسنگی و تغییرات وزن نیز می‎تواند نشانه افسردگی باشد. اگر فکر می‎کنید این امر ممکن است مشکل‎ساز باشد با پزشک بیمار صحبت کنید.

اگر برای تهیه یک برنامه‎غذایی به کمک نیاز دارید، یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در یافتن راه‎هایی برای سالم و آسان تغذیه کردن این بیماران کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان