ماهان شبکه ایرانیان

وبلاگ مشرق

شاهکار بانوی داوطلب ریاست‌جمهوری قبل از اعلام صلاحیت‌ها! / مهمترین دلیل بی‌صلاحیتی آخوندی

"عباس آخوندی" که کارنامه بسیار بدی در فتنه ۸۸ و در سمت وزارت مسکن داشته اما اخیراً عنوان کرده است: با هیچ متری نمی‌توان عدم صلاحیت من را احراز کرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مهمترین دلیل بی‌صلاحیتی آخوندی

شاهکار بانوی داوطلب ریاست‌جمهوری قبل از اعلام صلاحیت‌ها! / مهمترین دلیل بی‌صلاحیتی آخوندی

عباس آخوندی، داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری و وزیر سابق مسکن در دولت اول رئیس‌جمهور روحانی که قیمت مسکن در دوران وزارت او تا چند صد درصد افزایش یافت و هیچ اعتقادی هم به نظارت بر بازار ندارد؛ اخیرا در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: با هیچ متری نمی‌توان عدم صلاحیت من را احراز کرد. اقدامات ما در وقایع 88 قانونی بوده و در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم قانونی رفتار کردیم و کوچکترین اقدام غیر قانونی نداشتیم. من 5 مرتبه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتم و این بزرگ‌ترین معیار سنجش است.

او همچنین در خصوص پیامدهای کاهش مشارکت در انتخابات اظهار کرده است: در این صورت شرایط مانند مجلس کنونی می‌شود که افکار عمومی با آن همسو نیست. مصوبات ظاهر قانونی دارد اما سرمایه اجتماعی ندارد!

آخوندی در پاسخ به اینکه در سبد رای شما چه کسانی هستند، تصریح کرده است: در بین جوانان و روشنفکران و رای اولی‌ها رای لازم را دارم.[1]

*درباره اظهارات آخوندی بیان چند نکته ضروریست:

1_ از قانونی بودن اقدامات اعضای ستاد میرحسین موسوی در سال 88 همین بود که آقایان تماما مشغول رتق و فتق بیانیه‌های موسوی برای ایجاد اغتشاش و خداجو نامیدن آشوبگران بودند و حتی یک قدم در زمینه کاهش آشوب‌ها بر نداشتند!

این نکته بدیهیست که پرونده فتنه 88 همچنان مفتوح است و رهبر انقلاب نیز فتنه و فتنه‌گران را خط قرمز معرفی کرده‌اند.

2_ "سرمایه اجتماعی" یک مقوله سیّال و چند ساحتی است و منهای اجرا شدن یا نشدن بحث کاهش مشارکت در انتخابات که تماما ساخته و پرداخته دوستان آقای آخوندی در راستای پروژه "تحریم خاموش انتخابات" است؛ او می‌تواند سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران را در رخدادهایی مثل تشییع میلیونی پیکر شهید سلیمانی به نظاره بنشیند.

ضمن اینکه در صورت رعایت مُرّ قانون در انتخابات، فرد یا افراد منتخب با هر میزان رأیی رسمیت می‌یابند و سرمایه اجتماعی نیز وابسته به سطح کارآمدی آنهاست نه وابسته به میزان رأی آنها!

3_ و اما جامعه رأی آقای آخوندی...

به نظر می‌رسد در جامعه ایران فقط کسی به آخوندی رأی می‌دهد که او و معجزاتش در بحث "گرانی" را نمی‌شناسد.

و البته در این شرایط حتما خواص کشور و نهادهای ناظر به وظایف ذاتی خود عمل خواهند کرد و اجازه نزول دوباره یک بلای مدیریتی تأثیرگذار در زندگی مردم را نخواهند دارد.

4_ بزرگترین معیار سنجش صلاحیت نیز نه حضور در مناصب و رأی اعتماد از مجلس و غیره که به صورت خیلی ساده "کارنامه رجال" است.

فرض بر پاک بودن پرونده آقای آخوندی از فساد و فتنه و... (که قطعا در بعد فتنه پاک نیست) "کارنامه مشحون از ناکارآمدی" او بزرگترین معیار برای ردّ صلاحیت این فرد برای سمت بزرگتری مثل ریاست‌جمهوری است.

تصور تکرار فاجعه گرانی مسکن در ابعادی بسیار وسیع‌تر یک کابووس وحشتناک است که حتما شورای نگهبان به آن تن نمی‌دهد.

*

گفتنیست، دکتر طحان‌نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان چندی قبل اعلام کرده بود که کارنامه داوطلبان نامزدی در فرایند بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت. [2]

***

شاهکار بانوی داوطلب ریاست‌جمهوری قبل از اعلام صلاحیت‌ها

زهرا شجاعی: حاکمیت شائبه مهندسی انتخابات را رفع کند!

شاهکار بانوی داوطلب ریاست‌جمهوری قبل از اعلام صلاحیت‌ها! / مهمترین دلیل بی‌صلاحیتی آخوندی

خانم زهرا شجاعی، فعال اصلاح‌طلب و داوطلب نامزدی در انتخابات دولت سیزدهم در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری شفقنا اظهار کرده است:

"می‌دانیم که اعتماد را نمی‌توان بلافاصله تزریق کرد اما در همین زمان باقی مانده اگر اقدام به جا و مناسبی انجام دهیم، می‌توانیم تا حدودی جبران کنیم. حاکمیت به گونه‌ای انتخابات را برگزار کند که شائبه مهندسی انتخابات یا برنامه ریزی و تعیین رییس جمهور پیش از برگزاری انتخابات کاملاً برطرف شود و گرایش‌ها و نحله‌های مختلف سیاسی احساس کنند که تفکرشان در فرایند انتخابات ریاست جمهوری حضور دارد"!

او می‌افزاید: یعنی اگر قرار باشد با تایید صلاحیت کاندیدایی از یک جریان خاص، گرایش دیگر گمان کند که کاندیدایش تایید نشده و در انتخابات شرکت نکند؛ این عدم مشارکت نتیجه بی اعتمادی است. بنابراین حاکمیت که شامل شورای نگهبان، وزارت کشور و توصیه‌های مقام رهبری می‌شود، باید اقداماتی انجام دهند و از این فرصت طلایی استفاده کنند.

خانم شجاعی همچنین تصریح می‌کند: امیدوار هستیم  از این طریق سرمایه اجتماعی که بسیار آسیب دیده تا حدودی ترمیم شود و این انتخابات با شکوه برگزار و انتخاب اصلح شود و بتواند خسارت‌های اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی که داشتیم را تا حدودی جبران کند.[3]

*از ناامیدی‌های خانم شجاعی نسبت به وضع موجود و پاسخگو نبودن ایشان از بابت ناکارآمدی‌های دولتی که خودشان بر سر کار آوردند و همواره مشغول دفاع از آن بودند [4] بگذریم...

مسئله مهمتر اما بروز همیشگی ژنتیک اصلاح‌طلبان مبنی بر "شائبه مهندسی انتخابات" مگر در مواقعی است که نامزد آنها پیروز انتخابات شده باشد!

مقوله‌ای فاقد حتی یک برگ سند و مسبوق به سابقه در اردوگاه چپ که تاکنون هزینه‌های زیادی را بدون هیچ دستاوردی موجب شده است.

دقت شود که در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری؛ منظور چپ‌ها از "شائبه مهندسی انتخابات" اینست که شورای نگهبان باید افراد بد سابقه و رجال فاقد صلاحیت که عمدتا متعلق به طیف اصلاحات هستند را تأیید صلاحیت کند و گرنه حتما حاکمیت قصد مهندسی انتخابات را داشته است!

این در حالی است که اولا این ادعا به لحاظ عقلانی غلط است و شورای نگهبان هرگز نمی‌تواند گزینه‌های فاسد یا بی‌صلاحیت را در دامن رأی مردم بگذارد و ثانیا این اصلاح‌طلبان هستند که بایستی پاسخگو باشند چرا نه تنها به گزینه‌های دارای صلاحیتی مثل "محمدرضا عارف" اجازه حضور در انتخابات را نمی‌دهند بلکه سایر رجال آنها نیز یا دچار سوء سابقه هستند و یا صلاحیت کافی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری را ندارند.

از این رهگذر لازم به ذکر است که در نظام جمهوری اسلامی اگر یک حزب یا طیف سیاسی نمی‌تواند یک نامزد واجد صلاحیت را در انتخابات به مردم معرفی کند؛ ‌ مسئولیت این مقوله متوجه ارکان آن حزب یا طیف است که چرا فعالیت بایسته تربیتی و سیاسی نداشته‌اند نه متوجه نهادهای نظارتی و یا قوانین کشور!

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1510688

2_http://qudsonline.ir/news/750646/

3_https://fa.shafaqna.com/news/1154011/

4_mshrgh.ir/1220216

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان