صندوقچه انتخابات/۳۷

رسانه های حامی قاتلان حاج قاسم علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

محسن هاشمی:در همه جای دنیا مبارزه با فساد، کار دولت است...من به این حرف معتقدم. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است. بخش قضا مربوط به مرحله آخرِ کار است.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 28 خرداد 1400 هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی

رسانه هایی که کارویژه آنان تحقیر و توهین به مردم ایران و اختلاف افکنی میان مردم و مأیوس سازی اقشار مختلف جامعه است و همیشه پای ثابت حمایت از تحریم و کشتار مردم ایران بوده اند، در هفته ها و روزهای اخیر آتش توپخانه خود را علیه آیت الله رئیسی نشانه رفته اند.

رسانه های مذکور، حمایت از قاتلان حاج قاسم- فرمانده دلاور ایرانی در نبرد با تروریسم- را نیز در کارنامه خود ثبت کرده اند.

در همین رابطه «صدای آمریکا»- تریبون دولت تروریست آمریکا و حامی تحریم مردم ایران و مدافع تحریم داروی بیماران خاص و از جمله کودکان بیمار ایرانی- در گزارشی با عنوان «برخی نهادهای زیرنظر قوه قضائیه، خبرنگاران را برای انتقاد احتمالی از ابراهیم رئیسی تهدید کرده‌اند»  نوشت:«در حالی هنوز لیست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده، برخی منابع از اعمال فشار نزدیکان ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه برای ممانعت از انتشار مطالب انتقادی علیه او در رسانه‌های داخل ایران خبر می‌دهند».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

صدای آمریکا در ادامه نوشت:«برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای تائید کردند که با آنها از قوه قضائیه تماس گرفته شده است. ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه است و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است».

همچنین سایت «ایران اینترنشنال» که همزمان به ملکه انگلیس و بن سلمان و خاندان آل سعود سرویس می دهد و حامی درجه یک گروهک تروریستی منافقین است، در گزارشی نوشت:«تعدادی از روزنامه‌نگاران تهدید به برخورد در صورت انتقاد از ابراهیم رئیسی و همچنین احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه را تایید کردند.در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره تهدید تعدادی از روزنامه‌نگاران از طرف مقام‌های قضایی و نظامی همچنین احضار برخی از آنان منتشر شده بود».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

بی بی سی فارسی- رسانه ملکه انگلیس- نیز در مطلبی نوشت:«مهدی محمودیان در توییتر نوشته: "آقای رئیسی گفته‌اند با محدودسازی شبکه‌های مجازی مخالفند اما عواملشان در دستگاه قضایی هر روز با رسانه‌ها و فعالان تماس می‌گیرند تا مطالبشان علیه آقای رئیس را پاک کنند."او به طعنه افزوده: "همه آزادند هرچه می‌خواهند در حمایت از ما بنویسند."حسین رزاق هم که از کاربران شاخص اصلاح‌طلب در توییتر است نوشته: "فساد یعنی کارمندان یک کاندیدا در قوه‌ فعلی تماس بگیرند که اگر علیه ایشان در راه بدست گرفتن قوه‌ بعدی حرف بزنید با تمام قوا با شما برخورد می‌شود."».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

عطریانفر:احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

«محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت:« قطعا انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود و احتمال می‌دهم شاهد دوگانه جهانگیری و لاریجانی در مرحله دوم باشیم چون رییسی در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری (سال 96) که مشارکت خیلی بالا و حدود 40 میلیون بود حداکثر 16 میلیون رای آورد. پیش بینی می‌کنم که رای او به مرز 10 یا 11 میلیون برسد. از آنجایی که پیش بینی می‌کنم مشارکت بالای 55 درصد باشد رییسی نمی‌تواند در مرحله اول توفیق یابد و در مرحله دوم هم رقابت نهایی از آن لاریجانی و جهانگیری است».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

عطریانفر در ادامه گفت:«جلیلی در گفت و گوها و مناظره‌ها با رییسی همسویی می‌کند و تا آخر می‌ماند اما در بزنگاه انصراف می‌دهد. جهانگیری، محمد شریعتمداری و مسعود پزشکیان که به احتمال زیاد تایید صلاحیت می‌شوند طبق توافقی که در نهاد اجماع ساز صورت گرفته، در هفته پایانی پس از مشخص شدن نتایج نظرسنجی به نفع یک نفر کنار می‌روند».

تصویب برجام در 20 دقیقه، نشان از شایستگیِ بالاست

«علی لاریجانی» رئیس سابق مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در نشست مجازی در کلاب هاوس با اشاره به تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس در دوره ریاست وی گفت:«اگر کسی اینقدر توانمند است که تصویب یک معضل مهم ایران و جهان را  در بیست دقیقه به سرانجام برساند؛ شایستگی بالایی دارد و به او رای بدهید. معیشت مردم و تورم طاقت فرسا بر مردم نباید بازیچه بازیهای سیاسی عده‌ای شود».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

لاریجانی افزود:«حصر قرار بود یک اقدام موقت باشد و نباید اینقدر طور می‌کشید، رئیس‌جمهور می‌تواند جلسه شورای عالی امنیت ملی را تشکیل دهد و حصر را پایان دهد».

وی در ادامه گفت:«بنا ندارم به هیچ وجه از انتخابات کنار بروم؛ گناه کبیره نکردم که وارد عرصه انتخابات شدم. به مراجع ارادت دارم؛ همیشه از نظرات مراجع استفاده می‌کرد اما از کسی اذن نگرفتم...ولایت فقیه میوه مراجع است؛ بحث اذن مطرح نبود، دفتر آیت الله سیستانی به بنده نگاه محبت آمیزی دارند».

مبارزه با فساد در درجه اوّل کار خود دولت است

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:«رهبر انقلاب در سال 1380 در مورد مبارزه با فساد رهنمود دقیقی داده اند که در همه جای دنیا مبارزه با فساد، کار دولت است چرا ما قوّه قضاییّه را مسئول این کار می‌کنیم؟ من به این حرف معتقدم. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است. بخش قضا مربوط به مرحله آخرِ کار است».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

هاشمی افزود:«این سخن به معنای آن نیست که ما همان روش های قضایی و امنیتی و برخورد را در دولت انجام بدهیم، بلکه تاکید دارد که از روش جهانی مبارزه با فساد یعنی خشکاندن سرچشمه رانت از طریق شکستن انحصار، ایجاد رقابت و شفافیت استفاده کنیم. اقتصاد شفاف و رقابتی بزرگترین دشمن رانت وتبعض است، اما متاسفانه کسانی که مدعی مبارزه با فساد هستند در عمل با رقابت و شفافیت مخالفت می کنند».

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:«در دهه نخست انقلاب که نظام پارلمانی را شاهد بودیم، عملا اینطور بود و رییس جمهور نقشی تشریفاتی داشت اما پس از اصلاح قانون اساسی رییس جمهور اختیارات زیادی دارد که البته باید در استفاده از این اختیارات با هوشمندی عمل کند».

نیمی از اماکن رفاهی برای دولت است و باید در اختیار مردم قرار گیرد

«سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نیمی از امکانات گردشگری کشور دولتی است و در بیشتر ایام سال بلااستفاده باقی می‌ماند، گفت:«مطابق برآوردها، می‌توان بدون دخالت در ارائه خدمات به کارکنان دولت، با استفاده از همین امکانات دولتی، به آحاد مردم و به ویژه جوامع هدف نظیر زوج‌های جوان خدمات رایگان ارائه داد».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

جلیلی افزود:«اگر بحث عدالت اجتماعی مطرح می‌شود، باید امکان سفر زیارتی و سیاحتی برای دورافتاده‌ترین روستاییان کشور نیز فراهم باشد. در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، هزینه‌های کلانی برای امکانات رفاهی کارکنان دولت اختصاص پیدا کرده است که می‌توان بدون افزایش بودجه، همین خدمات را در اختیار سایر آحاد جامعه نیز قرار داد».

دروغ گویان علیه قالیباف عذرخواهی کنند

جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در بیانیه ای با بیان این که عملکرد آیت الله رئیسی در سال‌های اخیر، ایشان را فردی تحول‌گرا و فسادستیز نشان داده، تصریح کرد: این جمعیت حمایت رسمی خود را از وی به عنوان نامزد اصلح بین کاندیداهای جریان انقلاب اعلام می کند.

جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در بیانیه خود با اشاره به تخریب ها علیه محمدباقر قالیباف تاکید کرده است: از جمله این تلاش‌ها این بوده که عملکرد و شخصیت دکتر قالیباف را به بهانه‌های مختلف زیر سئوال ببرند.  تخریب‌های سازمان‌یافته معاندین نظام و جریان اصلاحات و همچنین نفی‌های ناجوانمردانه برخی افراد در لباس خودی در راستای تحقق همین برنامه رخ داده است. اما بررسی عملکرد ایشان، به خصوص در انتخابات‌های اخیر نشان داده است ایشان جز به تکلیف انقلابی و اسلامی، به چیزی دیگری نمی‌اندیشد و حتی حاضر است ایثارگرانه کنار برود و برای پیروزی کاندیداهای دیگر تلاش کند.

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

در این بیانیه با اشاره به سوابق اجرایی محمدباقر قالیباف در فرماندهی قرارگاه خاتم، بسیج، نیروی هوایی سپاه، نیروی انتظامی، شهرداری تهران و ریاست مجلس آمده است: با وجود آن که این سوابق او را یک سر و گردن از بسیاری کاندیداها بالاتر می‌نشاند، اما از هیچ تلاشی برای وحدت جریان انقلاب فروگذار نکرده است و در برابر تخریب‌ها مظلوم بوده ولی مصالح کشور را به نفع شخصی خود ترجیح داده و در برابر تخریبگران سکوت کرده است 

این بیانیه افزوده است: آقای قالیباف در سال 96 ایثارگرانه کنار رفت و در انتخابات 1400 در جریان انقلاب برای رسیدن به وحدت تلاش کرد و علی‌رغم دعوت‌های مردمی، کاندیدا نشد. این درحالی است که در بسیاری از نظرسنجی‌ها (از جمله نظرسنجی ایسپا که نزدیک به دولت است) دکتر قالیباف در کنار آیت الله رئیسی از پر رای ترین کاندیدای اصلاحات با فاصله مناسب رای بیشتری داشت و علیرغم اوج گیری تخریب ها روند صعودی پیدا کرد که بدان معناست که افکارعمومی متوجه تخریبی بودن این فعالیت ها شده و ایشان از تخریب نوعی مصونیت پیدا کرده است

جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در بیانیه خود رفتار ایثارگرایانه دکتر قالیباف را نشانه باور و پایبندی واقعی ایشان به سیاست ورزی مومنانه و سیاست ورزی نواصول گرایانه توصیف و تاکید کرده است: عدم کاندیداتوری دکتر قالیباف نشان داد که همه برچسب زنی ها علیه آقای قالیباف که تلاش های وی را انتخاباتی و قدرت طلبی دروغ بوده است امروز کسانی که به دروغ، تلاش‌ها و خدمات ایشان در عرصه‌های مختلف را به انگیزه‌ی جلب رای و پیروزی در انتخابات، تحلیل می‌کردند، باید عذرخواهی کنند و در پیشگاه الهی شرمنده باشند. 

شورای وحدت در سراسر کشور از آقای رئیسی حمایت خواهد کرد

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت تصمیمات مهم جلسه هیئت عالی این شورا را تشریح کرد؛ وی با اشاره به تدوین چارت سازمانی فعالیت ستادهای انتخاباتی شورای وحدت در سراسر کشور و لزوم تشکیل سریع این ستادها برای حمایت از نامزدی جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت:«بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای وحدت، دفاتر شورای وحدت در استان‌های کشور ماموریت یافتند تا نسبت به انتخاب فردی شایسته و توانمند از چهره‌های ملی و استانی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی شورای وحدت در آن استان اقدام نمایند. مسئول هیئت اجرایی مرکز استان نیز به عنوان نایب رئیس ستاد انتخاباتی تعیین می‌شود تا ظرفیت کمیته‌های اقشاری و موضوعی را در ستادها به کار گیرد».

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

متکی در ادامه ضمن اشاره به این مسئله که فعالیت‌های انتخاباتی شورای وحدت در سراسر کشور با مسئولین ذیربط منصوب جناب آقای رئیسی هماهنگ خواهد بود، افزود:«شورای وحدت تمام ظرفیت خود در سراسر کشور را برای حمایت یکپارچه از حجت الاسلام آقای رئیسی بسیج نموده است».

سه کرسی از 16 کرسی خبرگان استان تهران خالی است

«شکراله حسن بیگی» رئیس ستاد انتخابات استان تهران در مورد تایید صلاحیت شدگان میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان اظهار داشت: بر اساس تأیید شورای نگهبان 14 نفر از داوطلبان تایید صلاحیت شدند و از 13 خرداد تا 24 خرداد 1400 زمان تبلیغات نامزدهای میاندوره‌ای مجلس خبرگان است و 27 خرداد تبلیغات ممنوع و در 28 خرداد انتخابات انجام می شود.

رسانه های حامی «قاتلان حاج قاسم» علیه رئیسی/ عطریانفر: احتمالا رقابت نهایی میان جهانگیری و لاریجانی است

حسن بیگی افزود:«سه کرسی از 16 کرسی خبرگان استان تهران خالی است و تاکنون بر اساس نتایج اعلام شده 14 نفر برای این سه کرسی در استان تهران با یکدیگر رقابت می‌کنند».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان