تکنیک‌های مراقبت از سالمند لجباز !

سر و کار داشتن با سالمند لجباز که دارای نوسانات خلقی و لجبازی هستند باعث سردرگمی و گاهی اوقات عصبانیت پرستار و نگهداران سالمند می‌گردد. به‌عنوان‌مثال سالمندی که در مورد استفاده از سمعک لجبازی می‌کند

تکنیک‌های مراقبت از سالمند لجباز !

تحریریه زندگی آنلاین : سر و کار داشتن با سالمند لجباز که دارای نوسانات خلقی و  لجبازی هستند  باعث سردرگمی و گاهی اوقات عصبانیت پرستار و نگهداران سالمند می‌گردد. به‌عنوان‌مثال سالمندی که در مورد استفاده از سمعک لجبازی می‌کند می‌تواند نمونه‌ای از این رفتار باشد.بخشی از تلاش اطرافیان برای متقاعد کردن سالمند به انجام کاری ممکن است به دلیل تمایلات شخصی خود آنها باشد. به‌عنوان‌مثال وقتی‌که سالمند از سمعک استفاده نماید برای صحبت با او نیاز کمتری به تلاش و تقلا داریم. اما برای بعضی از سالمندان استفاده از لوازم کمکی مانند سمعک اعتراف و پذیرفتن ضعف جسمی آنها می‌باشد که این مطلب ممکن است برای آنها ناراحت کننده و عذاب‌آور باشد. پذیرفتن این نکته که دیگر مانند گذشته توانایی انجام بعضی از فعالیت‌ها را بدون داشتن ابزار کمکی ندارند مرحله سختی از زندگی سالمند است که ممکن است منجر به لجبازی و عدم پذیرش از سوی وی گردد.

 

برخی از سالمندان به دلایل خاصی لجبازی می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر به این دلیل لجباز  هستند که می‌توانند باشند و جزوی از صفات خلقی آنها محسوب می‌گردد. گروه دیگر نیز ممکن است به دلیل آغاز نشانه‌های زوال عقل لجباز شده باشند.

چرا سالخوردگان لجبازی می‌کنند، احساس اینکه با پیشرفت پیری به‌تدریج استقلال خود را از دست می‌دهند، ترس از دست دادن کنترل زندگی خود، از مرگ همسر، دوستان و یا خانواده احساس افسردگی کنید،  احساس می‌کنند که از خانواده کنار گذاشته شده‌اند،ترس از مرگ خود، ترس از اینکه توسط خانواده در خانه سالمندان رها شوند، انزوا و تنهایی، خشم و ناراحتی از چیزی، زوال عقل...

خود را جای آنها بگذارید

زیرا روزی شما هم مثل آنها یک سالمند خواهید بود. والدین شما روز به روز قسمتی از استقلال خود را از دست می‌دهند. ممکن است دیگر شب‌ها قادر به رانندگی نباشند و یا  شاید دیگر نتوانند همان پیاده‌روی‌های روزانه خود را انجام دهند. هر یک از این اتفاقات  ، هر چقدر هم که به ظاهر ناچیز باشد، شروع به زیاد شدن  می‌نماید. به این فکر کنید که قوانین زندگی شما به‌آرامی در حال تغییر و تحول باشد.  کسی که روزی شما را بزرگ کرده است اکنون بیشتر و بیشتر به شما تکیه می‌کنند. و این برای برخی از سالمندان دردناک است.

نظر آنها را بپرسید

به‌جای اینکه به آنها بگویید چه کاری انجام دهند، نظر آنها را بپرسید. بهترین راه حل برای برطرف نمودن مشکلات شما در خصوص رانندگی در شب چیست؟” بگذارید آنها به این سوال فکر کرده و جواب دهند.اگر آنها جوری رفتار می‌کنند مثل اینکه مشکلی وجود ندارد، به مثال‌های خاص و دلیل نگرانی خود در مورد آن موضوع اشاره کنید. به‌عنوان‌مثال  “آیا به یاد دارید شب گذشته تقریباً نزدیک بود که با آن  عابر پیاده برخورد کنید؟”

مراقب باشید که مانند یک بازجو یا مانند پدر یا مادر سالمند رفتار نکنید. شنیدن این مکالمات به‌اندازه کافی برای سالمند سخت است. و باید مراقب باشید که او را آزار ندهید.همچنین، با طرح سؤالات، شما نشان می‌دهید که برای نظر او ارزش قائل هستید و احتمال اینکه سالمند در یافتن راه حل با شما همکاری نماید و لجبازی ننماید افزایش می‌یابد.

بیشتر از اینکه صحبت کنید به حرف‌های سالمند گوش کنید

این کار یک ایده خوب تقریباً در هر شرایطی  است و به‌خصوص هنگامی‌که در کنار والدین خود هستید  گوش سپردن به حرف‌های سالمند می‌تواند برای رفع لجبازی سالمندان بسیار مفید است. اگر به حرف‌های او گوش ندهید، مهم نیست که مکالمه چقدر بی‌اهمیت است، از کجا می‌فهمید چه چیزی آنها را آزار می‌دهد (و آنها را لجباز کرده است).

آنها ممکن است تصمیم گرفته باشند که از طریق لجبازی چیزی که باعث ناراحتی آنها شده را به شما منتقل کنند اما حرف زدن در مورد آن موضوع برایشان مشکل است. گاهی لازم است شما به‌عنوان فرزند یا پرستار سالمند یا کسی که مسئولیت نگهداری آنها را به عهده‌دارید به لایه‌های زیرین رفتار آنها توجه نمایید.

یکی از والدین لجباز بر والد سالمند دیگر تأثیر می‌گذارد

اگر یکی از والدین با لجبازی‌های خود، دیگری را در معرض خطر قرار می‌دهد، باید به این مسئله رسیدگی کنید، مخصوصاً اگر والد غیر لجباز حرفی نزنند یا از اعتراض خسته شده باشد.

سعی کنید راه‌حل‌های خود را قبل از مکالمه پیدا کنید. بنابراین اگر به‌عنوان‌مثال پدر بگوید، «اگر من شب‌ها رانندگی نکنم، چگونه باید رفت‌وآمد کنیم؟ ”می‌توانید بگویید،“یک سرویس محلی حمل‌ونقل وجود دارد که می‌توانید شب‌ها از سرویس آن استفاده کنید».

وقت بیشتری را با سالمندان بگذرانید

بعضی اوقات والدین سالمند شما فقط می‌خواهند شما را بیشتر ببینند اما نمی‌دانند چگونه این موضوع را مطرح کنند. اگر والدین شما به دلایل مشکلات جسمی و بیماری‌ها و  یا محدودیت مالی قادر به ملاقات شما نیستند، به دیدار آنها بروید.

سالی یک‌بار بازدید از آنها ممکن است بی‌توجهی به این موضوع باشد که شما متوجه  زمان اندکی که از عمر آنها باقی‌مانده نشده‌اید.اگر مراجعه حضوری به دلیل تفاوت مکانی مشکل است، بیشتر اوقات به آنها تلفن بزنید و ایمیل‌های بیشتری برای آنها ارسال کنید.

انجام این کارها آنها آن‌قدر مشکل نیستند اما نشان می‌دهند که شما به آنها والدین سالمند خود هستید.

به‌عنوان‌مثال شخصی بیان می‌نمود که مادرم دوست دارد به او پیام بدهم  بنابراین اغلب اوقات عکس‌هایی را که با و همسر فرزندانم می‌گیریم را  با یادداشتی سریع برای او ارسال می‌کنم. این کار دو دقیقه طول می‌کشد، اما ما می‌توانیم زندگی  و شادی‌های خود را با فاصله 1500 مایل با یکدیگر تقسیم کنیم.

 

روی نکات مثبت تمرکز کنید

در مورد اینکه والدین پیر شما هنوز قادرند چه کارهایی را به تنهایی انجام دهند صحبت کنید. شاید آنها هنوز قادر به تهیه وعده‌های غذایی خود و یا شستن لباس‌های کثیف خود باشند. لیستی از تمام فعالیت‌های  را که سالمندان می‌توانند مدیریت کنند و به‌طور مستقلانه به انجام آن بپردازند  تهیه کنید. سپس از آنها بخواهید که  در مورد اینکه  انجام چه کاری برای آنها دشوار شده است صحبت نمایند، مانند پرداخت قبض‌ها یا بالا رفتن از پله‌ها.اگر سالمندان بتوانند برخی از نقاط ضعف خود را بپذیرند می‌توانند با آرامش با آنها کنار آمده و احتمال اینکه شما با یک سالمند لجباز روبرو شوید کاهش می‌یابد.

 

از توضیحات طولانی استفاده نکنید

لازم است بدانید که تعدادی از سالمندان که با مشکل زوال عقل روبرو هستند قادر به خاطر سپردن کلمات پس از یک یا دو دقیقه نیستند. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که می‌خواهید والدین خود را برای دوش گرفتن متقاعد کنید. تمام توضیحات طولانی را فراموش کنید. لازم نیست که با  توضیحات طولانی‌مدت از فواید و مزایای دوش گرفتن با آنها صحبت کنید.وقتی زمان دوش گرفتن فرا رسید، به‌آرامی به سمت آنها بروید، توجه آنها را جلب کنید، لبخند بزنید و منتظر بمانید تا لبخندتان را پاسخ دهند. سپس دست خود را به سمت او دراز نموده و منتظر بمانید تا آن را بگیرند و با شما به حمام بیایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان