ماهان شبکه ایرانیان

پولیپ چیست (۱)

علت ایجاد پولیپ‌های بینی هنوز دقیقا معلوم نیست ولی وجود عواملی همچون آلرژی، گرد و غبار، دود سیگار، باکتری‌ها و برخی ویروس‌ها در ایجاد آن بی‌تاثیر نیستند.

پولیپ چیست (1)

  دکترعلی شیرازی؛ فوق تخصص زیبایی؛ متخصص گوش و حلق و بینی

پولیپ‌های بینی غدد کوچک شبیه به دانه انگور بوده که از رشد بیش از اندازه ولی خوش‌خیم مخاط پوشاننده بینی و سینوس‌های اطراف آن به وجود می‌آیند. پولیپ‌های کوچک ممکن است هیچ گونه مشکلی به وجود نیاورند و کسی متوجه آنها نشود ولی انواع بزرگ‌تر آن می‌توانند با بستن راه بینی و یا سینوس‌ها مسایلی مانند انسداد یا تنگی راه تنفس بینی، از دست رفتن حس بویایی و یا سینوزیت‌های مکرر ایجاد نمایند.

گرچه پولیپ در هر فردی ممکن است دیده شود ولی معمولا در افراد مبتلا به آسم، آلرژی، سینوزیت مزمن و یا در برخی بیماری‌های دیگر بیشتر دیده می‌شود. درمان‌های دارویی ممکن است اندازه آنها را کوچک نماید ولی در اغلب اوقات جراحی برای برداشتن آنها لازم است. پولیپ‌ها ی بینی علی‌رغم درمان‌های مختلف امکان عود دارند.

 چگونه پولیپ‌ها ایجاد می‌شوند

علت ایجاد پولیپ‌های بینی هنوز دقیقا معلوم نیست ولی وجود عواملی همچون آلرژی، گرد و غبار، دود سیگار، باکتری‌ها و برخی ویروس‌ها در ایجاد آن بی‌تاثیر نیستند. این محرک‌ها باعث التهاب در مخاط تنفسی بینی و سینوس‌ها و نهایتا باعث ایجاد پولیپ می‌شوند.

 علایم پولیپ‌ها کدامند

بیمار ممکن است یک یا چند مورد از این علایم را داشته باشد:

- احساس گرفتگی و پری در بینی

- وجود ترشحات بینی که ممکن است چرکی و یا غیر چرکی باشند

- وجود ترشحات پشت حلق که با صاف کردن مکرر گلو همراه است

- کاهش و یا از دست رفتن حس بویایی

- احساس درد در صورت و یا سر

- خرخر کردن

- بوی بد دهان

 - خارش در بینی یا چشم

 عوارض ناشی از وجود پولیپ

- وجود پولیپ ممکن است باعث مشکلات زیر گردد:

- سینوزیت‌های مکرر و یا مزمن

- مشکلات تنفسی در خواب

- تغییر در شکل استخوان‌های صورت و تغییر حالت چشم

 مراحل درمان پولیپ بینی

الف) آمادگی برای ملاقات با متخصص گوش و حلق و بینی

به دلیل اینکه ممکن است این ناراحتی در شما با مسایل دیگری همراه باشد و معمولا مدت زمان ملاقات با پزشک کوتاه، بهتر است لیستی از مسایلی که لازم به ذکر است تهیه شود و با پزشک در میان بگذارید. در این لیست علاوه بر همه ناراحتی‌ها و علایمی که در شما وجود دارد، سوالاتی را که می‌خواهید بپرسید، بگنجانید.

ب) تشخیص

تشخیص اولیه بر اساس جواب به سوالاتی در مورد مسایل ذکر شده و معاینات معمولی بینی میسر است. دیگر اقدامات تشخیصی که ممکن است در مورد شما لازم باشد عبارتند از:

ج) درمان

هدف از درمان، کوچک کردن ویا از بین بردن کامل پولیپ‌ها و همچنین بر طرف کردن عوامل زمینه‌ای مثل آلرژی و یا سینوزیت می‌باشد. درمان پولیپ‌ها به دو صورت زیر قابل انجام است:..

برای خواندن بخش دوم- پولیپ چیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان