خیابان‌گردی در شهرهای جهان آغاز شد؟

بازگشت گردشگران به رستوران‌ها

دنیای‌اقتصاد : پس از رکود چشمگیر صنعت رستوران‌داری جهان در سال ۲۰۲۰ با توجه به اقدامات کشورها برای حفاظت از این صنعت، سال ۲۰۲۱ مسیر بهبودی را در پیش گرفته است

 براساس اعلام این منبع، تا ژوئن 2021 میزان مصرف سالانه در رستوران‌های جهان در مقایسه با سال 2019 کاهش 6/ 25 درصدی داشته است. البته در همین تاریخ در سال 2020 این رقم تا 82‌درصد کاهش یافته بود.

به‌رغم کاهش حضور مردم در رستوران‌ها، بازار بخش آنلاین غذا در جهان با رشد همراه بوده است. این بازار که در سال 2019 درآمدی بیش از 107 میلیارد دلار داشته پیش‌بینی می‌شده تا سال 2023 به 154 میلیارد دلار برسد اما به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و عدم حضور مصرف‌کنندگان در رستوران‌ها، تحویل غذای دیجیتال در سراسر جهان در سال 2020 در بسیاری از کشورها رشد کرده است. خدمات تحویل غذا که از طریق برنامه‌های تلفن همراه، اینترنت یا پیام کوتاه سفارش می‌پذیرند در سطح جهانی حدود 67 درصد افزایش یافته و آمریکا با 123 درصد بیشترین افزایش را داشته است. همچنین به‌رغم پیش‌بینی ویرانی رستوران‌ها ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-19 تنها 14 درصد از آنها در آمریکا تعطیل شده‌اند. در واقع تعداد تلفات رستوران‌ها ناشی از کرونا کمتر از حد انتظار بوده است. طبق گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، براساس اعلام انجمن ملی رستورا‌ن‌ها حدود 90هزار رستوران یعنی کمتر از 14 درصد از کل رستوران‌های آمریکا به‌طور دائم یا طولانی‌مدت تعطیل شده‌اند. این درحالی است که در سال گذشته کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که یک‌سوم رستوران‌های آمریکا، حدود 110هزار رستوران در سال 2020 تعطیل خواهد شد و حتی برخی میزان تلفات را تا 75 درصد برآورد کرده بودند. اگرچه این رقم در مقایسه با تعطیلی 50 هزار رستوران در یک‌سال عادی فاجعه‌بار است، اما با توجه به به‌کارگیری ابتکاراتی همچون وام‌های دولتی، برنامه محافظت از حقوق و دستمزد، تغییر در محدودیت‌های محلی از بدترین سناریوی ممکن جلوگیری کرده و میزان تلفات را محدود کرده است.  با وجود این به‌رغم سرپا ماندن رستوران‌داران، بسیاری از فعالان این عرصه فروش کمتری داشته‌اند و طی 14 ماه گذشته، میزان فروش حدود 290 میلیارد دلار کمتر از میزان پیش از همه‌گیری کووید-19 بوده است و میزان فروش غذا و نوشیدنی در آوریل 2021 در مقایسه با فوریه 2020 یعنی آخرین ماه پیش از همه‌گیری کرونا، افت 2 درصدی از 2/ 66 میلیارد دلار فروش را تجربه کرده است.

براساس اعلام انجمن ملی رستوران‌ها، صنعت رستوران‌داری درحال‌حاضر در مسیر احیا قرار دارد. میزان فروش روند رو به رشدی را سپری می‌کند و با گرم‌تر شدن هوا، احتمال افزایش غذای بیرونی وجود دارد که به افزایش فعالیت رستوران‌ها منجر می‌شود. بررسی این گروه نشان می‌دهد حدود 44 درصد از فعالان این صنعت انتظار دارند میانگین فروش آنها از آوریل تا ژوئن بیشتر از مارس 2021 باشد. همچنین باتوجه به حجم بالای کار رستوران‌ها در ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد) و کاهش محدودیت‌های رستوران‌ها و ادامه سفرها روند مثبتی پیش‌بینی می‌شود زیرا از هر 4 دلار فروش در این صنعت یک دلار از طریق مسافرت و گردشگری تامین می‌شود. آنان انتظار دارند در تابستان بازار اوقات فراغت و به‌دنبال آن تجارت و سپس گردشگری بین‌المللی باز خواهد شد.  در واقع با بازگشت مشتری‌ها، رستوران‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشاغل درحال تکمیل پرسنل خود هستند. برخی از کارکنان رستوران‌ها که در طول همه‌گیری به مشاغل دیگر رفتند یا برخی به‌دلیل تعطیلی مدارس و عدم مراقبت از کودکان مجبور به خارج شدن از مشاغل خود شدند و از مزایای بیکاری خود استفاده کرده‌اند، اینک فرصت بازگشت مجدد به رستوران‌ها برایشان فراهم شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان