گل سنبل، سین هشتم سفره هفت سین ۹۶!

باغبانی: از کودکی به خاطر دارم خوشه بنفش‌ رنگ زیبایی را که در لحظه‌ های آخر سال خودنمایی می‌ کرد؛ زمانی که همه نگران سال جدید بودند و حتی ماهی قرمز کوچک هم بی‌ قرار بود و به دور خودش می‌ چرخید، گل سنبل استوار و مطمئن از روزهای خوب و خوش ثانیه‌ ها را می‌ شمرد

باغبانی: از کودکی به خاطر دارم خوشه بنفش‌ رنگ زیبایی را که در لحظه‌ های آخر سال خودنمایی می‌ کرد؛ زمانی که همه نگران سال جدید بودند و حتی ماهی قرمز کوچک هم بی‌ قرار بود و به دور خودش می‌ چرخید، گل سنبل استوار و مطمئن از روزهای خوب و خوش ثانیه‌ ها را می‌ شمرد. "سین" مثل سنبل! سنبل نماد دوستی! این گل یکی از اعضای هر ساله سفره هفت‌ سین در خانه‌ های پرمهر ما ایرانی‌ هاست. زیبایی گل سنبل نیازی به توصیف ندارد، ولی به عنوان یک موجود زنده که در زمان گذر از سال جاری به سال جدید در کنار ماست و نفس می‌کشد، مراقبت بلندمدتی می‌ خواهد. در این مطلب از کمپین بوی عیدی اطلاعات نگهداری و تکثیر آن را مطالعه کنید:

گل سنبل بنفش

شناسنامه‌ گیاهی

  • نام: سنبل
  • نام علمی: Hyacinthus orientalis
  • نام انگلیسی: Hyacinth
  • خانواده: Asparagaceae مارچوبه

کاشت گل سنبل

مشخصات کلی گل سنبل

سنبل گیاه گلدار، پیازی و چندساله بوده و منشا آن نواحی مدیترانه است. برگ‌ های سبز روشن این گیاه ساده، کشیده و نوک‌ تیز است و گلچه‌ های زنگوله‌ ای‌ شکل کنار هم گل‌ آذین خوشه‌ ای را تشکیل می‌ دهند. خوشه گل سنبل اکثرا به رنگ سفید و بنفش دیده می‌ شود، ولی طیف رنگی متفاوتی از صورتی، زرد، نارنجی و آبی نیز در این بین وجود دارد. این گل خوشبو و زینتی از اواخر اسفند تا خرداد ماه گل می‌ دهد و می‌ تواند تا ارتفاع 20 سانتی‌متر نیز رشد کند.

پیاز سنبل

چطور می‌ توان سنبل را در خانه نگه داشت؟

گل سنبل در تمام طول سال روی ساقه گوشتی و ضخیم آن وجود ندارد و تنها حدود یک ماه خوشه زیبای سنبل دیده می‌شود. اگر گیاه سنبل را در خانه نگه می‌ دارید، باید بدانید این گل نیاز به نور مناسب دارد تا شاداب بماند و کنار پنجره جنوبی بهترین مکان برای آن است. دمای محیطی برای نگهداری این گل باید خنک باشد و بهتر است بین 10 تا 15 درجه سانتی‌ گراد در نظر گرفته شود. در مورد آبیاری نیز بدانید که توقع این گیاه آزار دهنده نیست؛ زمانی که سطح خاک گلدان خشک شد، آن را آبیاری کنید، ولی مقدار زیاد آب باعث می‌ شود پیاز سنبل بپوسد. برای شادابی بیشتر اسپری برگی را فراموش نکنید.

خاک مناسب سنبل خاک سبک، مخلوطی از خاک‌ برگ، خاک شنی و کود آلی است. (می‌ توانید از ترکیب پیت ماس+کوکوپیت+شن و ماسه نیز استفاده کنید) برای تغذیه بهتر گیاه می‌ توانید در زمان کاشت گیاه سنبل مقداری کود دامی یا ورمی‌ کمپوست به گلدان اضافه کنید.

روش نگهداری گل سنبل

پیاز سنبل را از فروشنده بخواهید

گیاه سنبل دارای پیاز یا سوخ است و از همین طریق نیز کشت و تکثیر می‌ شود. اگر می‌خواهید یک گیاه سنبل را در خانه بپرورانید، بهتر است سری به فروشگاه کشاورزی یا گلخانه‌ در نزدیکی خانه خود بزنید. پیاز باید سالم، سفت و سنگین باشد. به یاد داشته باشید درباره رنگ گل و نوع آن از فروشنده سوال کنید؛ چون پیاز باغچه و گلدان متفاوت هستند.

گل سنبل

اگر می‌ خواهید پیاز را در گلدان بکارید

گلدان زیبایی با زهکش مناسب و به قطر 10 تا 14 سانتی‌ متر تهیه کرده و تعدادی سنگ کوچک در زیر گلدان قرار دهید. در یک‌ سوم گلدان مخلوطی از خاک گفته شده را بریزید. سپس پیاز گل سنبل را به‌ گونه‌ ای که نوک آن به سمت بالا قرار گرفته باشد، درون خاک قرار دهید و باقی خاک را درون گلدان بریزید به‌ اندازه‌ ای که کامل پیاز را نپوشاند و نوک‌ تیزش بیرون از خاک بماند. در این زمان پیاز را به‌ خوبی آبیاری کرده و گلدان را در فضایی خنک و تاریک قرار دهید تا جوانه بزند. بعد از جوانه زدن پیاز می‌ توانید آن را به محلی گرم‌ تر و با نور خورشید منتقل کنید.

گل سنبل


بستری از جنس آب برای سنبل انتخاب کنید

پیاز سنبل را می‌ توانید در آب نیز ریشه‌ دار کنید. ظرف مناسبی را انتخاب کنید تا پیاز درون آب غرق نشود، (مانند استکان کمر باریک) آن را پر از آب کنید و کمی خاک زغال یا یک قطعه زغال درون آن بریزید تا از فاسد شدن آن جلوگیری کند. (برای اینکه زغال روی آب شناور نماند آن را چند ساعت خیس کنید و سپس درون آب قرار دهید) پیاز سنبل را به شکلی که با آب در تماس باشد، درون ظرف قرار دهید. سعی کنید پیاز را در تاریکی نگه دارید تا ابتدا به‌ خوبی ریشه دهد و سپس جوانه بزند. نیازی نیست ساقه بعد از رشد درون آب قرار بگیرد.

  • این نکته را در نظر داشته باشید که پیاز سنبل قبل از ریشه دادن نباید در معرض نور قرار بگیرد. می‌توانید اطراف ظرف شیشه‌ ای را با کاغذ یا پارچه بپوشانید.

گل سنبل آبی

کاشت سنبل در باغچه

اگر می‌ خواهید پیاز سنبل را در باغچه بکارید، دمای هوا را حتما در نظر بگیرید. سرمای هوا نباید باعث یخ‌ زدگی پیاز شود؛ به همین دلیل اواسط بهمن تا اواخر اسفند بهترین زمان کاشت پیاز سنبل است. اگر هوا سرد است، عمق کاشت پیاز را افزایش دهید یا سطح خاک را با برگ خشک و مالچ بپوشانید. عمق عادی پیاز 12 تا 15 سانتی‌ متر است.

خوشه بنفش گل

نگهداری پیاز برای سال بعد

گل سنبل مانند هر گیاه پیازی دیگر، بعد از فصل گلدهی به خواب می‌ رود. بعد از اینکه گلدهی تمام شد، گیاه را دور نریزید و آن را برای سال بعد نیز نگه دارید. در این زمان نیمی از برگ‌ ها را ببرید و در اوایل تابستان که برگ‌ ها زرد و خشک شد، پیاز را از زمین خارج کنید و در معرض هوا قرار دهید تا رطوبت خود را از دست دهد و سپس در محل خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید.

پیاز سنبل در آب

تکثیر خوشه گل از طریق پیازچه

تکثیر سنبل از طریق پیازچه‌ های کوچکی که در اطراف پیاز اصلی ظاهر می‌ شود، انجام می‌ پذیرد. اگر می‌ خواهید تعداد پیازچه‌ ها را بیشتر کنید، در قاعده پیاز خراش‌ های مثلثی شکل ایجاد کنید تا باعث تحریک تولید پیازچه شود. پیازچه‌ ها را جدا کنید تا هر کدام باعث رشد گیاه مستقلی شود.

برای شرکت در مسابقه بوی عیدی چیدانه از رسم و رسوم، خانه تکانی، خریدهای عید، ترافیک اسفند، سفره هفت سین، شکوفه های بهاری درختان، سفرهایی که می روید یا هر چیزی که برای شما تداعی کننده روزهای عید است عکس بگیرید و در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ #بوی_عیدی و #چیدانه منتشر کنید یا از طریق دایرکت به صفحه اینستاگرام چیدانه ارسال فرمایید تا از برندگان خوش شانس جوایز شگفت انگیز ما باشید.

 

​منبع: مجله منزل ؛ نویسنده: صدف حقیقت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر