افزایش شهرهای قرمز به ۶۳ شهر ظرف یک روز

موج پنجم کرونا آغاز شد

دنیای‌اقتصاد : با افزایش شهرهای قرمز کرونایی به ۶۳شهر، کشور بار دیگر باید خود را برای روزهای سخت کرونایی آماده کند

به گزارش «ایسنا»، مطابق نقشه رنگ‌بندی جدیدی که روز گذشته در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت منتشر شد، شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه در استان بوشهر؛ اسلامشهر و بهارستان در استان تهران؛ نهبندان در استان خراسان‌جنوبی؛ امیدیه و اندیمشک در استان خوزستان؛ بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه در استان سیستان‌وبلوچستان؛ جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون در استان فارس؛ ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد در استان کرمان؛ گچساران در استان کهگیلویه‌وبویراحمد؛ علی‌آباد و مینودشت در استان گلستان؛ پلدختر در استان لرستان؛ آمل در استان مازندران‌ و تفت، خاتم، مهریز و میبد در استان یزد در وضعیت قرمز قرار گرفتند.همچنین براساس تازه‌ترین ارزیابی نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت که روز گذشته به‌روزرسانی شد، رنگ نارنجی کرونایی به یکی دیگر از شهرستان‌های گیلان برگشته است و هم‌اکنون سه شهرستان این استان (آستارا، رودبار و ماسال) در وضعیت نارنجی قرار دارند. ازسوی دیگر برابر آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، استان قم تنها پس از گذشت دو هفته از وضعیت زرد به وضعیت نارنجی بازگشته است.به گزارش «ایرنا»، آمار روزانه بستری‌شدن بیماران کرونایی در مازندران که از 30اردیبهشت‌ماه پس از شکستن پیک موج چهارم، دورقمی شده و روند کاهشی خود را با 95بستری در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران و بابل شروع کرده بود، از روز یکشنبه هفته جاری با ورود 103بیمار سه‌رقمی شد و روز دوشنبه به 110نفر افزایش یافت. بررسی روند افزایشی آمار بستری‌ها نشان می‌دهد که مازندران با شتاب در مسیر سرازیری شیوع کرونا در حرکت است.به گزارش «ایرنا‌»، مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز اعلام کرده است که تاکنون چند مبتلا به گونه جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به «دلتا» در این کلانشهر شناسایی شده‌اند که آزمایش آنها برای تایید نهایی به تهران ارسال شده است.تعداد شهرهای قرمز در حالی روز گذشته به 63شهر رسید که روز دوشنبه تعداد آنها 32شهر اعلام شده بود. به‌این‌ترتیب به‌نظر می‌رسد که کروناویروس با نوع غالب دلتا (ویروس کرونای هندی)  به‌سرعت در حال پیشروی است. طبق آخرین آمار شهرستان‌ها در نقشه رنگ‌بندی کشور، 184شهرستان در وضعیت نارنجی و 201شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری دیگر آبی نیست.

افزایش مجدد موارد ابتلا

افزایش میزان موارد ابتلا به کرونا در کشور نیز گویای عمق اتفاقی است که در صورت بی‌توجهی و کنترل‌نکردن بیماری می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ نظیر آنچه در هند روی داد، منجر شود.

براساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته در کشور 12هزار و 717 بیمار مبتلا به کرونا شناسایی و هزار و 672نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی 142نفر قربانی ویروس کرونا شدند. کرونادلتا در شرایطی در کشور در حال گردش است که آمار مرگ‌های کرونا پس از گذشت چندماه از موج چهارم کرونا و به‌رغم اعلام مسوولان مبنی‌بر عبور از موج چهارم کرونا هنوز به زیر 100نفر در روز نرسیده و دورقمی نشده است. همچنین 3هزار و 176نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

وضعیت نابسامان واکسیناسیون سالمندان

ازسوی دیگر هنوز میزان واکسیناسیون کرونا در کشور به رقم قابل‌توجهی برای مقابله با کرونا نرسیده است. به گزارش «ایسنا»، بنابر آخرین آمار ارائه‌شده از سوی مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون 4میلیون و 426هزار و 904نفر دز اول واکسن کرونا و یک‌میلیون و 481هزار و 10نفر نیز دز دوم آن را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به 5میلیون و 907هزار و 914دز رسیده است. همه اینها در حالی است که ویروس دلتا در کشورهایی که نیمی از مردمشان واکسن دریافت کرده‌اند مشکل‌ساز شده است. با این حال در ایران، سالمندان همچنان گرفتار دریافت دز دوم واکسن کرونای خود، آن هم با مدت زیادی تاخیر هستند و برای دریافت واکسن باید از نیمه‌های شب و در صف‌های طولانی در انتظار دریافت واکسن باقی بمانند.بررسی‌های میدانی انتخاب از ادامه وضعیت نابسامان تزریق دز دوم واکسن سالمندان هم حکایت از این دارد که بسیاری از متقاضیان واکسن بین 5 تا 15ساعت در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند، سودجویان اقدام به نوبت‌فروشی می‌کنند و گروهی برای دریافت واکسن، از روز قبل در ماشین منتظر می‌مانند و شب نیز همانجا می‌خوابند. این مشکل به اندازه‌ای حاد و قابل‌توجه است که بامداد روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به‌صورت سرزده در مقابل یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا به سالمندان در شهر تهران حضور یافت و از نزدیک در جریان گلایه‌ها و مشکلات این قشر آسیب‌پذیر برای دریافت نوبت دوم واکسن قرار گرفت. وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است که سالمندان برای دریافت دز دوم واکسن درانتظار پیامک وزارت بهداشت بمانند، اما ترس از دست‌دادن واکسن و تاخیر دوباره در واکسیناسیون به مراجعه خارج از نوبت و اعلام وزارت بهداشت به مراکز واکسیناسیون منجر شده است.

واکسیناسیون سرعت می‌گیرد

با تمام اینها روز گذشته محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذاودارو، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از روند واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های تولید داخل خبر داد. وی با اشاره به تقاضاهای جهانی برای واکسن ایرانی گفت: پیش از انجام واکسیناسیون کامل در کشور هیچ‌گونه صادراتی نخواهیم داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، شانه‌ساز افزود: اکنون حدود 8میلیون و 800هزار دز واکسن داریم و دز دوم را به کسانی که دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، تزریق می‌کنیم. رئیس سازمان غذاودارو همچنین تاکید کرد: در این ماه سرعت واکسیناسیون بسیار بهتر می‌شود.همچنین به‌رغم انتقادها علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگویی تصریح کرد: با افتخار می‌توان گفت که واکسیناسیون روتین ما حتی یک نفر عقب نیفتاد و این یکی از اقدامات بسیار خوبی بود که در حوزه خدمات مراقبت بارداری صورت گرفت و نه‌تنها خدمات کاهش نیافت، بلکه افزایش هم پیدا کرد. وی همچنین گفت: از شهریورماه سال 1400 هر ماه حداقل 10میلیون دز انواع واکسن کرونا در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد که این امر بسیار مهم است.ازسوی دیگر انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران با بیان اینکه 3/ 7 درصد از جمعیت استان تهران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، گفت: برخی از افراد بالای 70سال تاکنون برای تزریق دز اول واکسن کرونا به مراکز مراجعه نکرده‌اند. به گزارش «ایرنا» انوشیروان محسنی‌بندپی افزود: تاکنون یک‌میلیون و 62دز واکسن کرونا در استان تهران تزریق شده است.

دورکاری 50 درصدی کارمندان در تهران

در همین حال همزمان با اینکه تهران در آستانه وضعیت قرمز قرار گرفته است، روز گذشته غلامرضا عباس‌پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران، از دورکاری 50درصد کارکنان دولت در اداراتی که خدمات غیرضروری ارائه می‌دهند، خبر داد. به گزارش «ایلنا» وی گفت: با توجه به وضعیت هشدار در استان تهران، ستاد مقابله با کرونای استان دستورالعملی را ابلاغ کرده است که بنا بر آن فعالیت در ادارات عادی به‌صورت 50درصد و در اداراتی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند، به‌صورت 70درصد باید حضوری باشد و مابقی از دورکاری بهره‌مند شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان