وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد (۱)

بخش اول- آسیب‌دیدگی اعصاب، مشکلات گردش خون و عفونت‌ها می‌توانند پاهای افرادی را که دچار دیابت هستند، آزار دهند. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این شرایط، کارهای زیادی می‌توان کرد.

وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

آسیب‌دیدگی اعصاب، مشکلات گردش خون و عفونت‌ها می‌توانند پاهای افرادی را که دچار دیابت هستند، آزار دهند. برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این شرایط، کارهای زیادی می‌توان کرد. کنترل گلوکز خون و سیگار نکشیدن از پاهای شما محافظت می‌کند. دانستن اینکه چرا چنین مشکلاتی برای پاهای ما به وجود می‌آیند، بسیار مفید خواهد بود.

اگر عصب‌های پا آسیب ببینند، هیچ احساسی در پاهای خود نخواهیم داشت. فشار به برخی از نقاط پا باعث ایجاد تاول و زخم می‌شود و گردش نامناسب خون نیز اجازه نمی‌دهد زخم‌ها در مدت زمان معمول بهبود یابند.

علائم مربوط به مشکلات پا

سوزش و خارش پاها از علائم آسیب‌دیدگی آنهاست. در چنین مواقعی شاید سرما و گرما را به خوبی حس نکنید. حتی گاهی اوقات شکل و حالت پاها نیز کمی تغییر می‌کند.

تغییر رنگ پاها، تغییر دمای آن، از بین رفتن موهای روی انگشت‌ها، سطح و ساق پا، خشکی و پوست پوست شدن پا، ضخیم‌‌تر شدن ناخن انگشتان و زرد شدن آنها، عفونت‌های قارچی که در بین انگشتان به وجود می‌آیند، تاول، زخم، میخچه‌های عفونی و بسیاری علائم دیگر از نشانه‌های بروز مشکل در پاها هستند و در این وضعیت باید از پاها بیشتر مراقبت شود.

 از پاهای‌تان محافظت کنید

حداقل سالی یک بار برای معاینه کامل پاهای خود نزد پزشک بروید. در صورت بروز هر یک از مشکلات بالا، باید از پاهای‌تان مراقبت ویژه کنید. خودتان هر روز در خانه پاهای‌تان را چک کنید. برخی از مشکلات پا با درد همراه نیستند و شاید اصلاً متوجه آنها نباشید. همیشه سطح پاها و بین انگشتان خود را به دقت معاینه کنید.

هر روز پاهای‌تان را بشویید و بعد خشک کنید. ناخن‌های‌تان را به دقت کوتاه کرده و کناره‌های آنها را با سوهان ناخن مرتب کنید. آب بسیار گرم و سطوح داغ برای پاها خطرناکند. علاوه بر سطوح گرم، پاهای‌تان را از تماس با محیط‌های سرد نیز محافظت کنید. برای این منظور، جوراب و کفش مناسب بپوشید. فعالیت و تحرک فیزیکی باعث افزایش گردش خون در پاها می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات مربوط به پاها

ورم آشیل

التهاب و درد زردپی را ورم آشیل گویند. این زردپی به پشت استخوان پاشنه متصل است. ورم آشیل با درد و کوفتگی، به‌خصوص صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب همراه می‌باشد که به علل زیر رخ می‌دهد:

 گرم کردن پا قبل از تمرین به شیوه نادرست و تمرین بیش از اندازه  افزایش زیاد سرعت به هنگام دویدن

 بالا رفتن ناگهانی از تپه ها و برآمدگی‌ها به هنگام دویدن

درمان: اگر دچار ورم آشیل شده‌اید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. در خانه می‌توانید با استفاده از کمپرس سرد، مصرف آسپرین یا داروهای ضدالتهاب و استراحت درد خود را تسکین دهید.

تاول

تاول‌های پا، کیسه‌های کوچک پر از مایع هستند که بین لایه‌های بیرونی پوست جمع می‌شوند. وقتی که پوست پاها روی کفش‌های‌تان ساییده می‌شود و وقتی دو انگشت روی هم سوار می‌شوند، ایجاد تاول پا می‌کنند.

درمان: اگر تاول پای شما کوچک بوده و هنوز نترکیده باشد، آن را به حال خودش رها کنید؛ زیرا خود به خود بهبود می‌یابد. پاهای‌تان را با صابون و آب بشویید. اگر هر یک از تاول‌ها دچار عفونت شده‌اند (قرمز و چرکی)، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از تاول زدن پاها کفش‌های مناسب بپوشید، جوراب به پا کنید و پاهای‌تان را خشک نگاه دارید.

پینه پا

پینه پا، برآمدگی‌های کوچکی هستند که بیشتر روی انگشت بزرگ پا به وجود می‌آیند؛ یعنی انگشت بزرگ پا به سمت انگشت کناری متمایل می‌شود. این پینه ورم می‌کند و دردناک است. دلایل ایجاد آن عبارتند از:

 ژنتیک (این مسأله می‌تواند کاملاً ارثی باشد)

 استفاده از کفش‌های بسیار تنگ و کوچک

درمان: برای بهبود این وضعیت از کفش‌های بزرگ و جادارتر استفاده کنید؛ البته فقط در حدی که پاها درون آن راحت باشند. و فشاری به آنها وارد نشود. می‌توانید از پدهای مخصوص نیز استفاده کنید و آنها را در نواحی دردناک بگذارید. اگر پینه پا راه رفتن را برای شما مشکل کرده است، نیاز به عمل جراحی دارد.

میخچه

برخی نواحی پوست که با لایه‌ای از سلول‌های مرده ضخیم شده‌اند، تبدیل به میخچه می‌شوند. میخچه معمولا روی انگشت بزرگ و انگشت کوچک پا و گاهی در بین انگشتان پا در اثر عوامل زیر به وجود می‌آید:

 کفش‌های نامناسب و تنگ  مشکل در راه رفتن (کف پای صاف)  بدشکلی مادرزادی انگشتان (انگشتان چکشی)

درمان: برای از بین بردن میخچه به پزشک مراجعه کنید تا لایه‌های مرده پوست را بتراشد و دارو‌های مربوطه را تجویز نماید. خودتان این کار را در خانه انجام ندهید. با استفاده از سنگ پا می‌توانید اندازه میخچه را کوچک‌تر کنید.

انگشت چکشی

خمیدگی انگشت‌های دوم، سوم و چهارم پا را به طوری که شبیه چکش باشند، انگشت چکشی می‌نامند. اگر انگشت چکشی درمان نشود. نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. انگشت چکشی در اثر:

عدم تعادل ماهیچه‌ای که روی انگشت متمایل می‌شود و استفاده از کفش‌های نامناسبت ایجاد می‌گردد.

درمان: همیشه از کفش‌ها و جوراب‌هایی استفاده کنید که انگشتان را تحت فشار قرار ندهند. حرکات کششی پاها را نیز انجام دهید و از پد مخصوص استفاده کنید. اگر با هیچ‌کدام از این روش‌ها وضعیت بهتر نشد، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید...

برای خواندن بخش دوم- وقتی پایه‌های بدن می‌لرزد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان