شاخص مصرف‌کننده ماه ششم اعلام شد

تورم آمریکایی در مدار صعود

دنیای‌اقتصاد : ترس تورمی از گزارش شاخص مصرف‌کننده ایالات‌متحده افت قیمت رمزارزها را به‌دنبال داشت

نزول از ترس تورم در رمزارزها

بزرگ‌ترین رمزارز جهان همراه با آلت‌کوین‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سقوط کرد. این سقوط ناشی از انتظار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (تورم) ایالات‌متحده بود که در پایان روز سه‌شنبه منتشر شد. در این مدت بیت‌کوین در حال نوسان میان کانال 30 هزار و 40 هزار دلاری بود و بیشتر حرکت این رمزارز میان حمایت 32 هزار دلاری و هدف بعدی و مقاومت 36 هزارو 400 دلاری انجام می‌شد. گلاسنوود، شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین روز دوشنبه در گزارشی نوشت: «قبل از توفان آرامش احساس می‌شود، زیرا فعالیت‌های خاموش و ساکت در معیارهای نقطه‌ای، مشتق و زنجیره‌ای تحلیل‌ها ظاهر می‌شود.»

گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده برای ماه ژوئن می‌تواند ترس تورمی را دوباره احیا کند، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را به‌عنوان یک پوشش‌دهنده بالقوه برای مقابله با ریسک تورم می‌دانند؛ بنابراین انتشار سه‌شنبه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن توسط اداره آمار کار وزارت کار ایالات‌متحده باید یک نقطه حیاتی برای معامله‌گران باشد. گزارش ماه مارس شاخص قیمت مصرف‌کننده جهش 5 درصدی را در قیمت اقلام مشخص کرد که بالاترین مقدار بعد از بحران سال 2008 بود. به‌طور متوسط، بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که برای ماه ژوئن تورم 9/ 4 درصدی قرائت شود. این در حالی است که نرخ تورم 4/ 5درصد اعلام شد که نسبت به تورم ماه قبل، 4/ 0درصد افزایش را ثبت کرد.

بانک مرکزی ایالات‌متحده ارقام ترازنامه خود را از اوایل سال 2020 تقریبا دو برابر کرده و به بیش از 8 تریلیون دلار رسانده‎ است و چاپ پول نیز به‌عنوان یکی از کاتالیزورها برای افزایش قیمت بیت‌کوین از آن زمان در دستور کار فدرال رزرو بوده است. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تورم در بخش‌هایی که اقتصاد زودتر در آن به حالت عادی باز خواهد گشت مانند بلیت هواپیما و خوابگاه‌ها، ممکن است سریع‌تر گسترش یابد. تحلیلگران دویچه‌بانک در گزارشی در تاریخ 9 ژوئن نوشتند که تاکنون، این امر تا حد زیادی اتفاق نیفتاده و روایات مدیران فدرال مبنی بر گذرا بودن این تورم را تصدیق کردند. مصرف‌کنندگان ظاهرا اعتقاد دارند که افزایش قیمت‌ها که از تورم ناشی می‌شوند، ممکن است تبدیل به هنجاری جدید و ماندگار شوند. یک نظرسنجی که روز دوشنبه توسط فدرال رزرو نیویورک منتشر شد، نشان داد که مصرف‌کنندگان به‌طور متوسط انتظار دارند تورم ماه آینده 4 درصد و در سال آتی 8/ 4 درصد افزایش یابد.

طلا چشم‌انتظار اما صعودی

طلای جهانی نیز با رسیدن گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه ژوئن در ابتدای معاملات  محتاطانه رفتار کرد. فلز زرد روز سه‌شنبه را صعودی آغاز کرد و تا هزار و 812 دلار نیز بالا رفت. ضعف اخیر شاخص دلار آمریکا در روزهای اخیر موجب شد تا مسیر صعودی طلا هموارتر شود. به نظر می‎رسد فلز زرد در حال نوسان در کانال قیمتی هزار و 810 دلاری است تا خود را آماده حرکت برای روند صعودی بعدی خود برای جبران افت شدید قبلی کند. شوک صعودی شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده می‌تواند برای مدت کوتاهی فشار نزولی بر طلا وارد کند، به‌خصوص اگر بازده اوراق قرضه آمریکا و شاخص دلار افزایش یابد. با این حال باید حرکت طلا تا محدوده‌ حمایتی مهم هزار و 750 دلاری خلاصه شود. بسته‌شدن قیمت روزانه اونس بالاتر از هزار و 830 دلار می‌تواند سیگنال بعدی ازسرگیری بهبود طلا باشد.

خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال برای هفته منتهی به 9 ژوئن، 4میلیون‌دلار خروج سرمایه خالص داشتند و جریان خالص سرمایه 63 میلیون‌دلاری هفته قبل را معکوس کردند و حجم معاملات بیت‌کوین، به 58/ 1 میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین میزان از اکتبر 2020 است. طبق گزارشی از مدیر دارایی‌های دیجیتال کوین‌شرز، برای هفته منتهی به 9 ژوئن، وجوه متمرکز بر بیت‌کوین 7 میلیون دلار خروج سرمایه را ثبت کردند. طی هفته‌های اخیر، بیت‌کوین شاهد ورود مداوم سرمایه از طرف آمریکای شمالی بوده در حالی که همتایان اروپایی آنها مدام شاهد خروج سرمایه بوده‌اند که به گفته کوین‌شرز «در حال حاضر یک واگرایی جغرافیایی در احساسات به چشم می‌آید.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان