طرز تهیه شور برگ مو و روش های نگهداری از آن

در این مطلب طرز تهیه شور برگ مو را آموزش خواهیم داد که هدف از این آموزش تنها افزودن یک تکنیک و مهارت آشپزی کاربردی و عالی دیگر بر مهارت ها و آموزه های آشپزی شما عزیزان می باشد.

طرز تهیه شور برگ مو و روش های نگهداری از آن

شورها یکی از انواع چاشنی ها هستند که به نسبت موادی که برای ساخت آنها از جمله خیار، زیتون، گل کلم، لوبیا سبز، گوجه سبز متفاوت بوده و طعم متفاوتی را نیز بر روی سفره های شما می کشانند. و اما در این مطلب آرگا تصمیم گرفته تا طرز تهیه شور برگ مو یکی از خاص ترین شورها که البته مواد اولیه ی آن نیز کاملا ساده و دم دست است را آموزش بدهد.

با این آموزش شور برگ مو و مراحلی که باید در طرز تهیه آن پشت سر بگذارید و به انجام برسانید چرا که آسان و مقرون به صرفه است. در صورت تمایل از شما دعوت می کنیم تا در این مطلب همراه ما باشید. از برگ مو مواد خوراکی دیگری همچون غذای خوشمزه ی دلمه برگ مو نیز استفاده تهیه می گردد. برگ مو ارزش غذایی بالا، طعمی خاص و نو و حتی شکلی متفاوت به غذا می بخشد. در ادامه به آموزش طرز تهیه شور برگ مو خواهیم پرداخت.

طرز تهیه شور برگ مو

مواد لازم

  • 1 پیمانه سرکه
  • میزان کافی آبجوش سرد شده
  • 1 کیلوگرم برگ مو
  • میزان کافی نمک

آموزش طرز تهیه شور برگ مو

ابتدا در اولین مرحله برگ های مو را تمیز کرده و دم آنها را بگیرید. سپس برگ موها را درون صافی بریزید و خوب شسته و در کناری قرار دهید تا آب اضافی آنها خارج شود.

در این مرحله شیشه ای تمیز و بدون شکستگی و ترک را انتخاب کرده و خوب خشک کنید. برگ موها را یکی یکی پیچانده و درون شیشه به حالت ایستاده قرار دهید.

با استفاده از سرکه، آب و نمک شیشه را پر کرده و درب ظرف ببندید و خوب سفت کنید.میزان نمک و سرکه دارای قانون و ترکیبی خاص نبوده و مطابق با ذائقه ی خود، و پس از چشیدن و تست طعم آن می توانید مقدار آنها را کم و زیاد نمایید.

برای استریل کردن شور تهیه شده، قابلمه ای را پر از آب نموده و شیشه ی شور را داخل آن قرار دهید. پس از جوشیدن آب درون قابلمه و زمانی حدودا 15 دقیقه شعله ی زیر قابلمه را قطع نمایید. زمان دهید تا شیشه ی شور درون قابلمه و با سرد شدن آبجوش، خنک شود. پس از گذشت 1 هفته تقریبا شور برگ مو شما آماده است.

اموزش روش تهیه شور برگ مو

شیوه های مختلف نگهداری برگ مو غیر از شور کردن

برگ مو به برگ های درخت انگور گفته می شود که دارای کاربردهای زیادی در زمینه آشپزی از جمله شور گذاشتن می باشد. برای نگهداری شور برگ مو به غیر از شور کردن دو روش دیگر نیز وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

  • خشک کردن برگ مو

برگ ها از چندین روز پیش در آب نیمه گرم بخیسانید. برگ ها را شستشو دهید، سپس نخی از برگ ها با استفاده از سوزن عبور کرده و از سمت دیگر خارج می شود. دو سمت نخ به یکدیگر گره زده می شود. در محیطی که عاری از گرد و خاک باشد، برگ موها را در مقابل نور آفتاب می آویزیم.

  • قرار دادن برگ مو در بطری نوشابه و یا آب معدنی

ابتدا برگ موها را شسته، داخل یک آبکش ریخته، در کناری قرار دهید تا آب اضافی آنها به طور کامل گرفته شود. سپس بطری نوشابه و یا آب معدنی را نیز شسته، خوب خشک نمایید. تعدادی برگ مو را بر روی یکدیگر قرار داده و خیلی ظریف لوله نمایید. لوله ی پیچانده شده برگ را با دقت و آهسته داخل بطری قرار دهید. به همین روش ادامه دهید تا تمامی بطری پر گردد. جالب این شیوه این است که از نمک بهره گرفته می شود.

اموزش شیوه ی تهیه شور برگ مو

قرار دادن برگ مو در پلاستیک فریزر

پس از شستن و خشک نمودن برگ موها، می توانید آنها را به شکل روش قبل چند عدد برگ را بر روی هم گذاشته و دسته ای را به وجود بیاورید. سپس آن را درون پلاستیکی فریزیری قرار دهید. توجه داشته باشید که برگ موها را داخل ظرفهای بخصوص فریزر قرار دهید تا در صورت یخ زدن نشکسته و تکه تکه نشود. برای هنگام استفاده کمی پیش از آن از فریزر بیرون بیاورید تا یخ آنها باز گردیده و نرم گردند.

طرز اماده سازی شور برگ مو

کنسرو کردن برگ مو

  • مقدار نیاز آب
  • تعداد نیاز برگ مو تازه و بزرگ
  • تعداد کافی شیشه مناسب کنسرو کردن
  • مقدار اندکی نمک

آموزش روش کنسرو کردن

در نخستین مرحله برگ های مو را درون آب خیسانده و سپس با آب خنک بشویید. بعد قابلمه ای را از نمک و آب پر نمایید. توجه داشته باشید تا میزان استفاده از نمک به گونه ای باشد که برگ های مو را مزه دار نکند(شور نکند).

قالبمه را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد برگ های مو را از درون آب خارج ساخته و دانه دانه بر روی یکدیگر بچینید.

در این مرحله برگ های چیده شده را درون آبجوش بگذارید و با استفاده از کفگیر و یا حتی قاشقی بزرگ و پهن بر روی برگ های مو به آرامی فشار بیاورید تا دسته برگ ها باز نشده و پخش نگردند.

پس از رویت تغییر رنگ برگ ها، آنها را از آب خارج ساخته و درون یک سینی بچینید تا مقداری سرد گردد. در نهایت به شکل رولی کوچک مشغول پیچاندن و رول نمودن برگ ها کنید تا آب اضافی آنها گرفته شود.

برگ های رول شده را درون شیشه بچینید، و در پایان از آب آماده شده درون قابلمه، بر روی برگ ها داخل شیشه بریزید. همچنین 1/2 پیمانه بر روی برگ ها سرکه اضافه کنید.

آموزش طرز تهیه شور برگ مو

نکات طلایی ارزشمند

  1. بهتر است از شیشه ای استفاده کنید که دارای شکستگی، ترک خوردگی، خراش خوردگی و … نباشد. یک شیشه ی مربا و یا سس سالم می تواند مناسب باشد.
  2. باید میزان آب درون قابلمه و همچنین بلندی دیواره قابلمه به شکلی باشد که موقع گذاشتن شیشه ها، آب روی درب شیشه ها را بپوشاند.
  3. حرارت شیشه لازم به اندازه بوده، که در صورت خنک بودن موقع قرار دادن در آبجوش شیشه ها خواهند ترکید.
  4. بهتر است از برگ موهای تازه و بزرگ بهره ببرید.

طرز تهیه شور برگ مو

از اینکه با طرز تهیه شور برگ مو در این مطلب نیز همراه ما بودید، قدردان نگاه های پر مهرتان هستیم. برای آشنایی با نحوه تهیه دیگر انواع شور می توانید بر روی لینک آن کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان