اولین طلای ایران در المپیک توکیو صید شد

فروغ کاروان

دنیای اقتصاد : این از آن غافلگیری‌های شیرین است، از آن اتفاقات خوب که این روزها حسابی «کیمیا» شده، یک خبر خوش ناگهانی که آدم را سر حال می‌آورد

 این حماسه‌ساز کسی نبود جز جواد فروغی؛ تنها نماینده ایران در فینال ماده تپانچه بادی 10 متر مردان بازی‌های المپیک توکیو که شگفتی‌ساز شد و به مدال طلا رسید تا نخستین مدال تاریخ تیراندازی ایران در بازی‌های المپیک به نام او ثبت شود. فروغی پیش از این در مرحله مقدماتی با امتیاز 580.25 و قرار گرفتن در رده پنجم به فینال این ماده راه پیدا کرده بود. فروغی مسن‌ترین ورزشکار کاروان ایران، دارای سه فرزند و پرستار است. این ورزشکار 41 ساله و ایلامی بعد از کسب مدال طلا سجده شکر بر جا گذاشت و سایر ورزشکاران به او تبریک گفتند. در فینال این ماده ورزشکاران کشورهای ایران، هند، چین، آلمان، اوکراین، کره و صربستان حضور داشتند که دامیر صربستانی نقره گرفت و ژانگ وی چینی سوم شد.

   حتی وزن مدال را هم می‌دانستم

شاید البته طلای فروغی برای خیلی از ما که تخصصی در تیراندازی نداریم غیرمنتظره به شمار می‌آمد، اما خود آقا جواد حسابی برای رسیدن به این نقطه زحمت کشیده بود. فروغی با کسب دو مدال طلای جام جهانی هند و کرواسی در جایگاه نخست رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد. او بعد از کسب این افتخار بزرگ در سخنانش گفت: «در ابتدا از همه تشکر می‌‌کنم. این مدال به خاطر لطف خدا است، دوم هم لطف خدا است و سوم هم لطف او است. خانواده من و خودم خیلی وقت گذاشتیم و با وجود شرایطی که کرونا  بر ورزش کشور به ویژه تیراندازی وارد کرده بود و بسیاری از مراکز تعطیل شده ‌بود و نمی‌توانستیم تمرین کنیم، تمرینات را به صورت خشک در منزل انجام دادم. من عکس مدال طلا را در پروفایل خودم قرار داده بودم و حتی ساخت مدال را با دقت نگاه می‌کردم و می‌دانم که وزن آن 538 گرم و جنس آن از نقره با روکش طلا است و در نهایت هم به آن رسیدم.»

   پرستاری که وسط کرونا طلا گرفت

چنان که در مقدمه مطلب گفتیم، جواد فروغی سابقه فعالیت در حرفه پرستاری را هم دارد؛ قشری که حالا در کشاکش کرونا، قدر زحماتش را بسیار بیشتر از قبل می‌دانیم. فروغی در مورد اینکه آیا زمان اشتغالش به پرستاری هیچ فکرش را می‌کرد روزی قهرمان جهان شود یا نه، می‌گوید: «خیر، به هیچ وجه. جالب این است بگویم من از نوجوانی مشکل دریچه میترال دارم و این مساله باعث می‌شود برخی از اوقات تپش قلب داشته باشم به همین خاطر اصلا این تصور را نداشتم در رشته‌ای مثل تیراندازی که نیاز به ثبات دست دارد، فعالیت کنم و مدال المپیک بگیرم.» با این حال او به طور اتفاقی وارد این رشته شد و بر قله جهان ایستاد. خیلی هم ممنون!

   رکورد نامجو شکست

فروغی اما علاوه بر اینکه اولین مدال المپیکی تاریخ تیراندازی را به نام خودش ثبت کرد، از یک جهت دیگر هم تاریخ‌ساز شد و بعید است به این زودی‌ها نامش از کتاب ورزش ایران پاک شود. داستان این است که او با 41 سال توانست به مسن‌ترین ورزشکار ایران در تاریخ المپیک تبدیل شود که مدال به دست می‌آورد.  پیش از فروغی مرحوم محمود نامجو در المپیک 1956 ملبورن با 38 سال سن به مدال برنز رسیده بود تا مسن‌ترین مدال‌آور ورزش ایران باشد.

   پیام‌های تبریک

طبیعتا طلای ناب و غافلگیرکننده فروغی موجب سرازیر شدن پیام‌های تبریک به سوی او شد. به عنوان مثال علی لاریجانی، در پیامی خطاب به اولین طلایی کاروان ورزش ایران نوشت: «‌قهرمان ملی ایران که برای نخستین بار مدال طلای تیراندازی در المپیک برای کشورمان کسب کردید؛ به سهم خودم از اینکه با قهرمانی‌تان باعث شادی مردم شدید، تشکر می‌کنم.»

   سایرین چه کردند

بقیه ورزشکاران ایرانی اما در روز دوم عملکرد چندان خوبی نداشتند. رقابت‌های دوچرخه‌سواری جاده بازی‌های المپیک توکیو به مسافت 234 کیلومتر برگزار شد و سعید صفرزاده موفق نشد به خط پایان برسد.  دوچرخه‌سواران ایران در المپیک لندن و ریو هم موفق نشدند از خط پایان عبور کنند. در پینگ‌پنگ نیما عالمیان تنها نماینده ایران در المپیک 2020 توکیو دیروز اولین مسابقه خود را انجام داد و  مقابل پل درینکهال انگلیسی به میدان رفت.  پینگ‌پنگ‌باز ایرانی با رنکینگ 127 در نهایت 4‌بریک مقابل درینکهال با رنکینگ 58 شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد. در شمشیربازی مجتبی عابدینی در مرحله یک‌هشتم نهایی  مقابل آرون ژیلاگی قهرمان دو دوره المپیک از مجارستان با نتیجه 15‌بر‌7 شکست خورد و از صعود به جمع هشت بازیکن برتر بازماند. محمد رهبری نیز در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل لوئیجی سامله از ایتالیا با نتیجه 15‌بر‌7 شکست خورد و  کنار رفت. ژیلاگی مجارستانی در ادامه در مرحله یک‌چهارم نهایی علی پاکدامن، دیگر نماینده کشورمان را هم با نتیجه 15‌بر‌6 شکست داد تا کار نمایندگان ایران در بخش انفرادی المپیک توکیو به پایان برسد. شمشیربازان ایرانی ‌ششم مرداد در بخش تیمی به رقابت می‌پردازند. در تکواندو آرمین هادی‌پور پس از پیروزی در یک‌هشتم نهایی، در دومین دور مسابقات خود در المپیک توکیو مقابل حریف آرژانتینی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. دیروز اما یک پیروزی در بوکس داشتیم؛ جایی که دانیال شه‌بخش بوکسور وزن 57 کیلوگرم ایران در نخستین مبارزه خود (مرحله یک‌شانزدهم) به مصاف محمد حاموت از مراکش رفت و با نتیجه  3‌بر‌صفر به پیروزی دست یافت. این بوکسور مراکشی سابقه قهرمانی در قاره آفریقا را داشت. بوکسور سبک وزن ایران در دور بعد باید مقابل «لازارو آلوارز» کوبایی که مدال طلای جهان و برنز المپیک را در کارنامه دارد به روی رینگ برود. این مبارزه روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان