ماهان شبکه ایرانیان

زبان پریشی (۱)

بخش اول- زبان پریشی، اختلالی است که در نتیجه آسیب‌دیدگی بخشی از مغز که مسؤول زبان است، ایجاد می‌شود. این اختلال معمولاً به یکباره و به دنبال یک سکته یا آسیب‌دیدگی مغزی به وجود می‌آید.

زبان پریشی (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

زبان پریشی، اختلالی است که در نتیجه آسیب‌دیدگی بخشی از مغز که مسؤول زبان است، ایجاد می‌شود. این اختلال معمولاً به یکباره و به دنبال یک سکته یا آسیب‌دیدگی مغزی به وجود می‌آید و ممکن است به تدریج منجر به آلزایمر و عفونت شود. زبان پریشی عارضه‌ای است که در آن فرد مبتلا برای فهم زبان، چه هنگام خواندن و چه موقع نوشتن دچار مشکل می‌شود و غالباً با اختلالات گویشی، مثل «نارساگویی عضوی» و یا «کنش پریشی در تکلم» همراه است که همگی مربوط به آسیب‌دیدگی مغز هستند. 

هر کسی ممکن است به این اختلال دچار شود؛ به عبارتی این اختلال هیچ محدودیت سنی ندارد، ولی افراد میانسال بیشتر در معرض آن هستند. درصد ابتلا به آن هم در میان خانم‌ها و آقایان یکسان است. حدود 1 میلیون نفر در آمریکا به زبان پریشی دچار هستند و طبق آمار و ارقام هر سال حدود هشتاد هزار نفر در اثر سکته به این اختلال دچار می‌شوند.

میزان آسیب‌‌دیدگی، سلامت و شرایط سنی بیمار

هدف از درمان زبان پریشی، بهبود توانایی فرد برای برقراری ارتباط، توانایی بکارگیری زبان، حفظ توانایی‌های زبانی تا حد امکان، جبران مشکلات زبانی و یادگیری شیوه‌های جدید ارتباطی است. «فرد درمانی» روی نیازهای خاص هر فرد متمرکز است؛ در حالی که «گروه درمانی» فرصت‌هایی را برای استفاده از مهارت‌های ارتباطی ارائه می‌دهد.

افرادی که دچار اختلال زبان پریشی می‌شوند، به شدت به حمایت خانواده خود نیاز دارند. افراد خانواده می‌توانند بهترین شیوه‌های برقراری ارتباط را یاد گرفته و آنها را در جهت درمان کسانی که واقعاً دوست‌شان دارند، به کار بگیرند.

برخی از این شیوه‌ها به قرار زیر هستند:  ساده‌تر کردن زبان با استفاده از جملات کوتاه و غیرپیچیده، تکرارمضمون کلمات یا نوشتن لغات کلیدی برای توضیح آشکار معنی آنها، حذف برخی عوامل گیج‌کننده که باعث پرت شدن حواس فرد مبتلا می‌شود؛ گوش کردن به رادیو و تماشای تلویزیون با صدای بلند  بیشتر و صمیمانه‌تر کردن هرگونه رابطه با افراد مبتلا. (هر ارتباطی مؤثر خواهد بود؛ اعم از ارتباط کلامی، اشاره‌ای، نقاشی و ...)  خودداری از تصحیح ایرادهای فرد هنگام حرف زدن   فرصت دادن به بیمار برای اینکه بیشتر و بیشتر حرف بزند.  حمایت و تشویق بیمار به بیرون رفتن از خانه.

 تشخیص بیماری

زبان پریشی ابتدا توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تشخیص داده می‌شود. پزشک شروع به پرسیدن سوالاتی راجع به نام اشیا می‌کند و با بیمار مکالماتی انجام می‌دهد و در صورت مشکوک بودن به این اختلال، او را به یک متخصص آسیب‌شناس تکلم معرفی می‌کند تا توانایی‌هایش بیشتر محک زده شود و مشکل او به شکل دقیق‌تری بررسی گردد.

عوامل

زبان پریشی در اثر آسیب‌دیدگی یک یا دو بخش از مغز که مربوط به زبان است، اتفاق می‌افتد. معمولاً علت آسیب‌دیدگی مغز، سکته است. سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون کافی به مغز نرسد. در این حالت سلول‌های مغز می‌میرند، زیرا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق خون دریافت نکرده‌اند.

دلیل دیگر آسیب‌دیدگی مغزی، ضربه شدید به سر است. تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی و برخی موارد دیگر نیز از مهم‌ترین عوامل آسیب‌دیدگی مغز هستند...

برای خواندن بخش دوم- زبان پریشی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان