جزییات نقشه اسامه بن لادن برای ترور باراک اوباما بعد از یازده سپتامبر

یکی از کارشناسان که به طور تخصصی بر روی اسامه بن لادن کار کرده، می‌گوید که پس از یازده سپتامبر، بن لادن از این موضوع که توجه‌ها از او گرفته شده، خشمگین بوده و به همین خاطر قصد کشتن اوباما را داشت.

جزییات نقشه اسامه بن لادن برای ترور باراک اوباما بعد از یازده سپتامبر

یکی از کارشناسان که به طور تخصصی بر روی اسامه بن لادن کار کرده، می‌گوید که پس از یازده سپتامبر، بن لادن از این موضوع که توجه‌ها از او گرفته شده، خشمگین بوده و به همین خاطر قصد کشتن اوباما را داشت.

پیتر برگن، با اعضای خانواده و وابستگان بن لادن مصاحبه کرده و آن‌ها گفته‌اند که وی قصد داشته در دهمین سالگرد واقعه‌ی هولناک یازده سپتامبر دوباره خود را در کانون توجه قرار دهد.

برگن که تحلیلگر امنیت ملی در CNN و نویسنده‌ای با آثار پرفروش است، در کتاب اخیرش، صعود و سقوط اسامه بن لادن، که یک زندگینامه است، جزئیات شگفت‌آوری را فاش کرده است.

اسامه بن لادن قصد کشتن اوباما را داشت

او در این کتاب نوشته که اگرچه بن لادن بزرگ‌ترین کشتار جمعی تاریخ امریکا را رقم زد اما در دستیابی به اهداف راهبردی‌اش ناکام ماند. برخورد هواپیماهای ربوده شده که نقشه‌اش توسط رهبر القاعده پی‌ریزی شده بود، منجر به کشته شدن حدود 3000 نفر در مرکز تجارت، در پنتاگون، و در شنکزویلِ ایالت پنسیلوانیا در یازده سپتامبر 2001 شد.

برگن می‌نویسد که با این وجود، یک دهه بعد، زمانی که بن لادن در پاکستان مخفی شده بود، این حس را داشت که «تاریخ دارد از کنار او می‌گذرد» و از این که «نادیده گرفته می‌شد» ناراحت بود.

برگن توضیح می‌دهد که بن لادن قصد داشت که در دهمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر، یک عمل تروریستی بزرگ ـ مثل ترور اوباما ـ را سازماندهی کند. ظاهرا در ابتدای امر او قصد کشتن بایدن ـ که در آن زمان معاون رییس جمهور بود ـ را داشته اما پشیمان شده چرا که بایدن به اندازه‌ی اوباما مشهور و خبرساز نبوده است.

اسامه بن لادن قصد کشتن اوباما را داشت

برگن در کتابش به توصیف تناقضات بن لادن نیز می‌پردازد: این که اگر چه او فرزند یک میلیارد بود، اما اصرار داشت که خانواده‌اش مثل گداها زندگی کنند. این تروریست مشهور، یک مذهبی متعصب بود ولیکن از کشتن هزاران انسان بی‌گناه به نام اسلام ابایی نداشت.

اگرچه او همه را ترغیب به وفاداری می‌کرد اما در نهایت محافظان ناراضی‌اش علیه او شوریدند. طبق گفته‌ی برگن: «در اولین هفته‌های 2011 بن لادن نگران بود. پنج سال می‌شد که خودش و خانواده‌اش اعم از زن‌ها، بچه‌ها و نوه‌ها را در ایبت‌آباد پاکستان مخفی کرده بود، اما به نظر می‌رسید که مخفیگاهی که به دقت ساخته بود، داشت از هم می‌گسیخت. بادیگاردهای بن لادن به خاطر ریسک موجود در محافظت و خدمت به مشهورترین فرد تحت تعقیب جهان کلافه شده بودند.»

اسامه بن لادن قصد کشتن اوباما را داشت

بن لادن از برادرانش ـ که از مخفی کردن مدامِ محل اختفاء او به تنگ آمده بودند ـ تقاضا کرد که مخفیگاه جدیدی برایش پیدا کنند. «اما بن لادن هرگز مخفیگاه جدیدی پیدا نکرد. او همراه دو بادیگاردش و نیز پسرش، خالد، توسط یگان ویژه نیروی دریایی امریکا در 2 می 2011 کشته شد.»

برگن ادامه می‌دهد: «رهبر القاعده یکی از معدود افرادی بود که حقیقتا مسیر تاریخ را تغییر داد. چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که دو دهه بعد از حمله‌های یازده سپتامبر که به رهبری او انجام شد، امریکا در هفت کشور مسلمان ـ افغانستان، عراق، لیبی، پاکستان، سومالی، سوریه و یمن ـ به عملیات نظامی بپردازد؛ اقدامی که هزینه‌اش 6 تریلیون دلار و جان باختن 7000 امریکایی باشد. علاوه بر آن، ده‌ها هزار سرباز از کشورهای متحد امریکا و صدها هزار غیر نظامی افغان، عراقی، لبیایی، پاکستانی، سومالیایی، سوری و یمنی در این “جنگ علیه تروریسم” کشته شدند.»

بیشتر بخوانید:

10 واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد نحوه کشته شدن اسامه بن لادن

استفاده اسامه بن لادن از ویدیوهای مستهجن برای انتقال پیام های قفل گذاری شده

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 3 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان