ماهان شبکه ایرانیان

وقتی خواب خیلی می‌چسبه (۲)

گاهی اوقات انواع صداها و زنگ‌های گوشخراش برای بیدار کردن کسی که خواب سنگینی دارد، کافی نیست! شاید شما هم جزء این دسته افراد بوده و هر روز صبح برای بیدار شدن از خواب دردسر داشته باشید.

وقتی خواب خیلی می‌چسبه (2)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

اختلال کاهش تمرکز

اختلال ADHD یا همان اختلال کاهش تمرکز، یکی از شایع‌ترین اختلالات، خصوصا در میان کودکان است و می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. علائم اصلی آن عدم توانایی در تمرکز و توجه و ناتوانی در کنترل رفتار و بیش‌فعالی است. با اینکه دلیل این اختلال هنوز مشخص نیست، ولی کودکانی که به آن دچار هستند، خیلی سخت از خواب بیدار می‌شوند. آنها از 24 ساعت شبانه‌روز 12- 14 ساعت می‌خوابند و تا زمانی که کسی از خواب بیدارشان نکند، بیدار نمی‌شوند.

الت خواب آلودگی یا حمله خواب هیچ ارتباطی با اختلال ADHD ندارد.

سایر افراد 

بسیاری از افراد بدون آنکه مشکل یا مسأله‌ای داشته باشند، نمی‌توانند به راحتی از خواب بیدار شوند. خواب این افراد طولانی‌تر از دیگران است. افرادی که به حبس نفس در هنگام خواب دچارند، افرادی که برخی اختلالات معمولی خواب مثل اختلال پای بیقرار و بی‌خوابی دارند نیز به دلیل محرومیت از خواب مناسب، صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوند. حقیقت این است که افراد زیادی وجود دارند که علی‌رغم داشتن شرایط عادی به راحتی از خواب بیدار شوند.

گاهی اوقات مسائلی مثل، افزایش ساعات کاری، تولد یک نوزاد، وجود افراد مسن در خانواده و بیماری آنها و برخی مسائل دیگر باعث بر هم خوردن نظم معمول خواب می‌شود. میانگین خواب مردم آمریکا در چهل سال اخیر، 90 دقیقه کاهش یافته است.

در این میان چیزی که مردم باید یاد بگیرند، این نیست که چطور کمی بیشتر بخوابند، مثلا (دزدکی بخوابند و کمبود خواب‌شان را با چرت زدن در محل کار یا کلاس درس جبران کنند)، بلکه باید شیوه‌های مناسب برای استراحت جسمی و ذهنی را بیاموزند. استراحت کردن نیز مانند غذا خوردن برای بدن ضروری است، فقط باید دقت و فضای بیشتری به آن اختصاص داد.

من خسته‌ام ولی خوابم نمی‌برد

همه ما گاهی اوقات دچار بی‌خوابی می‌شویم؛ ولی وقتی این حالت طولانی‌مدت می‌شود، به بی‌خوابی حاد مبدل می‌گردد. در بی‌خوابی مزمن، فرد نمی‌تواند به راحتی به خواب برود، در صورت به خواب رفتن، کیفیت خواب مناسبی ندارد و نمی‌تواند به اندازه کافی خستگی در کند، وقتی از خواب بیدار می‌شود، نمی‌تواند مجددا به خواب برود و صبح‌ها به سختی از خواب برمی‌خیزد.  

این مشکل می‌تواند در اثر مصرف دارویی خاص، مکمل‌های غذایی، خروپف شدید، تغییر برنامه خواب، استرس و تشویش و نگرانی از مجددا به خواب رفتن ایجاد شود. 

علاوه بر این عوامل، عوامل دیگری نیز موجب بی‌خوابی می‌شوند مثل:

حاملگی، ورزش کردن قبل از خواب، عوامل محیطی (مثل گرما و سرمای زیاد، نور شدید و سر و صدای آزاردهنده)، گرسنگی زیاد، مصرف زیاد کافئین، برخی دردها مثل دندان درد، سرفه و ... . 

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی خواب، افسردگی است. 

برخی از علائم افسردگی عبارتند از: احساس درماندگی، بی‌علاقگی‌و بی‌میلی نسبت به همه امور، افکار مربوط به خودکشی، افزایش ناگهانی وزن، کاهش سطح انرژی. 

اگر بی‌خوابی شما در اثر یکی از بیماری‌های ذکر شده به وجود آمده باشد، لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید و سریعا تحت درمان قرار گیرید. کم‌خوابی را هیچ‌گاه نباید مسأله کوچکی انگاشت، زیرا عدم خواب کافی و مناسب هم از نظر فیزیکی، هم روحی و حتی از نظر ذهنی آسیب‌‌های جدی به فرد وارد می‌کند. یکی از رازهای اصلی شادابی و نشاط خواب کافی و با کیفیت است...

برای خواندن بخش اول - وقتی خواب خیلی می‌چسبه - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان