طرز تهیه آش خیار خوشمزه و سنتی با روش اصلی

آش خیار یکی از آش های خوشمزه و طرز تهیه آش خیار یکی از روش های طبخ آسان و دلچسب است. اگر علاقه مند به تجربه طعم آش ها و نیز تهیه آنها در منزل هستید, پیشنهاد می کنیم این آش را نیز امتحان کنید.

طرز تهیه آش خیار خوشمزه و سنتی با روش اصلی

آش خیار یکی دیگر از تنوع آش ها است که به راحتی با توجه به نام آن می توان پی برد که اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی آن خیار بوده، و از خیار البته خیار چمبر تهیه می گردد. این آش اصیل همدانی از غذاهای سنتی این منطقه محسوب می شود که در سایر شهرها نیز طبخ می شود. در این مطلب آموزش طرز تهیه آش خیار را به قلم می کشیم.

آش ها با تنوع بالا

انواع گوناگونی از غذاها را دارا هستیم که یکی از آنها آش ها هستند. به واسطه گوناگونی شرایط جغرافیایی و برخی دیگر مسائل هر یک از نقاط کشور فرهنگ غذایی گوناگونی دارند. به عنوان مثال در زمینه ی آش ها می توان از آش انار فارس، آش شلغم خراسان جنوبی، آش گزنه یا آش ترش مازندران، آش ترخینه و آش میوه همدان و آش خیار همدان که در این مطلب قصد داریم به معرفی و آموزش دستور پخت آن بپردازیم.

آموزش شیوه ی تهیه آش خیار

آش خیار چمبر همدان

این آش، یعنی آش خیار که البته از خیاری مخصوص به نام خیار چنبر تهیه می گردد از غذاهای اصیل و آش های خوشمزه همدانی به شمار می رود. ترکبات اصلی این آش خیار، کشک، حبوبات پخته می باشد که در نهایت طعمی دلپذیر را تقدیم شما می نماید. جالب به ذکر است این آش لذیذ که قدمتی بالا را به خود اختصاص داده است, توانست رد سال 1395 در فهرست آثار ملی ایران ثبت برسد. آش خیار اراکی – استان مرکزی نیز از آش های محلی و سنتی شمرده می شود.

طرز پخت آش خیار

مواد مورد نیاز

  • 200 گرم گوشت گوسفندی
  • 500 گرم خیار چنبر
  • 2 عدد پیاز
  • 1 بوته سیر
  • 1 پیمانه عدس
  • 1پیمانه کشک
  • 2 پیمانه بلغور گندم
  • 2 قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • 2 قاشق غذاخوری نعنا داغ
  • فلفل سیاه و نمک به میزان کافی

آموزش طرز تهیه آش خیار چمبر با طعمی باور نکردنی

ابتدا بلغور را و همچنین عدس را در ظرفی جدا از شب در آب خبیسانید. بعد بلغور را به تنهایی درون قابلمه ای همراه با چند پیمانه آب بریزید، و بر روی حرارت بگذارید تا خوب پخته شده و نرم گردد.

سپس پیاز را پوست گرفته، به صورت خلالی ریز نمایید. پیازها را با روغن و زردچوبه درون یک قابلمه کمی تفت بدهید تا سرسختی خود را از دست بدهد.

بعد نوبت به افزودن گوشت می رسد, آن را نیز تفت بدهید تا تغییر رنگ داده و سپس مقداری آب بر روی آن برزید و بر روی حرارت بالا بگذارید. پس از جوشیدن از حرارت زیر قابلمه بکاهید و زمان دهید تا گوشت شما درون آن به خوبی پخته گردد.

در همین حین، یعنی همزمان با پخته شدن گوشت, عدس را نیز بیفزایید تا به خوبی پخته شده و نرم گردد. سپس گوشت را از قابلمه به ظرفی بکشید و استخوان آن را جدا نمایید. در نهایت پس از خنک شدن گوشت را به صورت رشته رشته در آورده و دوباره به درون قابلمه اضافه کنید.

حالا نوبت به پخته گردیدن بلغورها می رسد، بلغورها را داخل قابلمه بریزید. بوته سیر را ریز نموده و درون تابه همراه قدری روغن بریزید و تفت بدهید. پس از تفت خوردن و آماده شدن پیازها, آناه را همراه نعنا داغ به آش اضافه کنید.

آموزش طرز تهیه آش خیار

افزودن خیار

در این مرحله که خیلی هم مهم است، باید خیارها را اضافه کنید. خیارهای چنبر را به سایز بند انگشت ریز نموده و درون تابه حاوی روغن, قدری (حدودا ده دقیقه) با حرارت ملایم تفت داده و به آش بیفزایید.

پس از افزودن خیارها حواستان باشد که خیارها له نگردند. اکنون فلفل و نمک را به داخل آش بریزید و در آخر پس از جا افتادن کشک را هم اضافه کنید.

در واقع به همین سادگی آش خیار چنبر شما آماده است، می توانید آن را درون یک ظرف کشیده و با پیاز داغ و نعنا داغ مزین نمایید.

آموزش شیوه ی تهیه آش خیار

چند نکته طلایی در طرز تهیه آش خیار

  • در صورت تمایل می توانید از مقداری قلم در پخت آش خیار بهره ببرید.
  • در صورت تمایل و برای جلوگیری از بد رنگ و تیره شدن آش را به طور مجزا پخته کنید.
  • همچنین به دلخواه می توانید مقداری لوبیا و نخود به آش بیفزایید.

طرز پخت و آماده سازی آش خیار

پلوها و خورش ها و همچنین سایر غذاهای تهیه شده با گوشت؛ به مراتب به دلیل مقوی و پرکالری بودن در برنامه غذایی کاربرد بیشتری نیز دارند. اما این غذاها برای وعده های اصلی همچون ناهار خوب است. در وعده های دیگر همچون شام که بهتر سبک خورده شود و همچنین میان وعده ها که اهمیت بالایی دارند, غذاهای خوشمزه ای که با ترکیبات غیر از گوشت تهیه شده است، ظاهر می گردند. آش ها و از جمله ی آنها آش خیار ایده ی فوق العاده ای در این زمینه محسوب می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان