فرادید؛ حدود سه سال قبل بود که شرکت چینی چری، خودروی آریزو 6 را -که البته در اکثر بازارها از جمله بازار چین، با نام چری آریزو GX شناخته میشود، به بازار عرضه کرد. اما حالا این خودروساز قرار است نسخه فیس لیفت آریزو 6 را تحت عنوان آریزو 5 پلاس در ایران عرضه کند.
به گزارش فرادید؛ چری اولین بار از نسخه فیسلیفت آریزو 6 تحت عنوان چری آریزو 5 پلاس، در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2020، رونمایی کرد. اما در حال حاضر چری آریزو 5 پلاس را برای تست فنی به ایران آورده است. برخی رسانههای حوزه خودرو معتقدند که اگر همه چیز طبق برنامه مدیران خودرو پیش برود احتمالا در سال 1402 خط مونتاژ این خودروی جدید نیز آماده بهرهبرداری خواهد بود.
قیمت چری آریزو 5 پلاس 2021 در بازار چین، از حدود 75 هزار یوآن شروع شده و حداکثر به 100 هزار یوآن میسد که معادل تقریبی 11 تا 15 هزار دلار است؛ بنابراین به نظر میرسد که این خودرو در ایران بین 275 تا 375 میلیون تومان عرضه خواهد شد.
چری آریزو 5 بهعنوان یک سدان کامپکت برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2015 رونمایی شد و پس از گذشت چند ماه به بازار ایران آمد. پس از آنها آریزو 6 در سال 2018 رونمایی شد و وارد بازار ایران شد.
در طول 6 سال اخیر محصولات چری از جمله آریزو با استقبال مشتریان ایرانی مواجه شده اند. با این وجود به نظر می رسد که مطابق روال گذشته احتمالا آریزو 5 پلاس نیز از سوی مدیران خودرو به دست مشتریان ایرانی می رسد.
کمپانی خودروسازی چری در چین دارای هفتمین رتبه از نظر تولید خودرو در این کشور است.
آریزو 5 پلاس چه تفاوتهایی با آریزو 6 دارد؟
برررسی آریزو 5 پلاس با نسخه پایه آن یعنی چری آریزو 6 نشان میدهد که فیست لیفت تازه این شرکت چینی از لحاظ طراحی و فنی تغییراتی داشته است. به عقیده کارشناسان حوزه خودرو در چری آریزو 5 پلاس، فرم کلی خودرو، تغییری نداشته، اما نمای جلویی و عقبی آن، مجددا طراحی شده است. در نمای جلویی خودرو هم، دیگر خبری از آن جلوپنجره کوچک آریزو 6 نیست؛ طراحان چری حالا جلوپنجره را به روی سپر کشیدهاند تا چهره خودرو، اسپرتتر از قبل باشد.
البته به گفته این کارشناسان، به نظر میرسد که چری این جلوپنجره بزرگ را با الهام از جلوپنجره برندهای اکسید و جتورساخته و البته کاملا عجیب است که این نوع طراحی، هیچ تناسبی با جلوپنجره کراساورهای جدید چری، مثل تیگو 3 x پلاس، نسل دوم چری تیگو 7 و همچنین تیگو 8 پلاس ندارد. چراغهای دیلایت طرفین سپر، که نواری باریک از LED هستند، تغییری نکرده، اما قاب دور آن جدید است.
اما آشکارترین تغییر احتمالا باید مربوط به طراحی مجدد چراغهای عقب نسخه فیس لیفت آریزو 6 دانست. ضمن اینکه این چراغها حالا با نواری باریک، به یکدیگر متصل شدهاند.
همچنین لوگوی چری نیز از روی درب صندوق حذف شده و جای آنرا کلمه CHERY گرفته است. شبرنگها به بالای سپر رفتهاند و بدلیل طراحی مجدد درب صندوق، جا پلاکی هم از روی سپر حذف شده و به روی صندوق منتقل شده است. خروجیهای فیک اگزوز نیز همچنان در طرفین سپر عقب، خودنمایی میکنند.
کارشناسان حوزه خودرو میگویند که از کابین چری آریزو 5 پلاس، کاملا مشخص است که طراحان چینی، استایل کابین آریزو 6 را حفظ کردهاند، اما جزییاتش را تغییر دادهاند. فرمان جدید دیکات، اولین چیزی است که به چشم میآید. بعد از آن، متوجه تغییر صفحه کیلومتر میشویم طوری که دیگر خبری از عقربههای آنالوگی نیست و همه چیزش دیجیتالی شده.
در این میان، اما داشبورد تغییری نکرده، ولی ابعاد مانیتور، اندکی بزرگتر شده است. چری همچنین کنسول مرکزی را از نو ساخته و تغییر اهرم دنده نیز باعث شده تا جالیوانیهایی که قبلا در قسمت پایینی اهرم دنده قرار داشت، حالا به کنار اهرم دنده، نقل مکان کند. حذف پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع، سومین نکتهای است که در کابین آریزو 5 پلاس، خودنمایی میکند.
با این حال در قسمت فنی، تغییری در اریزو 5 پلاس اتفاق نیفتاده است و همان موتور 1.5 لیتریاش را حفظ کرده؛ موتوری که در نسخه تنفس طبیعی حدود 116 اسب بخار و در نسخه توربوشارژ حدود 156 اسب بخار تولید میکند. گیربکس آریزو 5 پلاس نیز از نوع 5 دنده دستی یا CVT با 9 دنده مجازی است.
امکانات آریزو 5 پلاس
براساس آنچه در سایت کمپانی چری آمده است، آریزو 5 پلاس امکاناتی نظیر ترمز اضطراری اتوماتیک، اتوپایلوت تطبیقی، نورپردازی هوشمند و سیستم تهویه مجهز به فیلتراسیون با سطح ان 95 خواهد داشت.