شگفت‌انگیزترین مساجد جهان

مسجد فیصل شهر اسلام آباد در دامنه مارجالا هیلز قرار دارد. مارجالا هیلز نیز غربی‌ترین دامنه‌های رشته کوه هیمالیا است

شگفت‌انگیزترین مساجد جهان

در این مطلب به معرفی شگفت‌انگیزترین و خارق‌العاده‌ترین مساجد جهان خواهیم پرداخت. این مساجد از لحاظ معماری و زیبایی بی‌نظیر هستند و هر شخصی را با شگفتی خود به حیرت فرو می‌برند. هر کدام از این مساجد از لحاظ معماری اسلامی بی‌نظیر هستند. در این لیست، مساجد سنتی و قدیمی در کنار مساجد تازه ساخته شده و مدرن قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

1. مسجد فیصل، اسلام آباد، پاکستان

مسجد فیصل شهر اسلام آباد در دامنه مارجالا هیلز قرار دارد. مارجالا هیلز نیز غربی‌ترین دامنه‌های رشته کوه هیمالیا است. مسجد فیصل در نگاه اول شبیه به یک سکوی پرتاب سفینه فضایی است اما در اصل، این مسجد به شکل یک خیمه بادیه‌نشینی طراحی شده است. نکته جالب توجه در مورد این مسجد این است که سازمان جاسوسی آمریکا عقیده داشته که در درون مناره‌های این مسجد موشک وجود دارد و این سازمان داخل آنها را بررسی نموده است! این مسجد توسط معمار ترکی ودات دالوکی طراحی شده است. طراحی و ساختار مسجد، نمایانگر تلفیقی از طراحی سنتی و فوق مدرنی است. بر خلاف بسیار از مساجد که سقف گنبدی دارند، سقف این مسجد شیب‌دار است.

2. مسجد ظهیر، کداه، مالزی

مسجد ظهیر در پایتخت ایالت کداه یعنی شهر الور استار قرار دارد. این مسجد یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مساجد در کشور مالزی به شمار می‌رود. این مسجد در سال 1912 ساخته شده  و پسر سلطان تاج‌الدین موکارام شاه، تونکو محمود، هزینه ساخته آن را داده است. مسجد ظهیر دارای پنج گنبد بزرگ است که نمادی از پنج اصل مذهب اسلام است. هر ساله، مسابقه ایالتی قرائت قرآن در ایالت کداه در این مسجد برگزار می‌شود.

3. مسجد بزرگ شیخ زاید، ابوظبی، امارات

مسجد بزرگ شیخ زاید در شهر ابوظبی کشور امارات قرار دارد. این مسجد دارای هشتاد و دو گنبد کوچک و بزرگ، بیش از هزار ستون، لوسترهای طلاکاری شده با طلای 24 عیار و بزرگترین فرش دست‌ساز جهان است. این فرش بزرگ توسط ایرانیان ساخته شده که بزرگترین فرش دست ساز جهان تا به امروز به شمار می‌رود. مسجد بزرگ شیخ زاید از همه لحاظ برجسته و شایسته است.

معمار این مسجد امیدوار بوده که زیبایی استثنایی و تماشایی آن، جهان را متحد کند و برای ساخت آن نیز از مصالح ساختمانی از سرتاسر جهان استفاده کرده تا به تحقق اتحاد جهانی کمک کرده باشد. در اطراف مسجد، استخرهای بازتاب‌کننده‌ای وجود دارد که برای بیشتر کردن زیبایی مسجد طراحی شده‌اند. رنگ‌های برجسته سفید و طلایی مسجد در نور خورشید می‌درخشند. علاوه بر این، در شب و با استفاده از یک سیستم نوری منحصربه‌فرد، رنگ‌ها، بازتاب‌کننده حالت‌های ماه هستند که نمایانگر تقویم اسلامی و قمری است.

4. مسجد آبی، استانبول، ترکیه

مسجد آبی در واقع لقبی برای مسجد سلطان احمد است. این مسجد در شهر استانبول و در کشور ترکیه واقع شده است. این مسجد در طی سال‌های 1609 تا 1616 و در طی دوران حکومت احمد یکم ساخته شده است. کاشی‌های آبی رنگ متمایز به کار رفته در تزیین داخلی دیوارهای مسجد سلطان احمد سبب شده تا این مسجد به مسجد آبی شهرت یابد. در تزیین داخلی مسجد آبی بیش از بیست هزار کاشی استفاده شده است. برای درک بهتر عظمت و بزرگی مسجد آبی بهتر است تا به جای پارک سلطان احمد، از هیپودروم به سمت این مسجد حرکت کنید.

5. مسجد جامع، اصفهان، ایران

مسجد جامع شهر اصفهان در مرکز تاریخی این شهر واقع شده است. این مسجد، قدیمی‌ترین مسجد جماعت در ایران به شمار می‌رود. گنبدهای دو جداره و آجدار این مسجد، یک نوآوری معماری بوده که سبب الهام گرفتن دیگر سازندگان در این منطقه شده است. مسجد جامع اصفهان به گونه‌ای به عنوان یک نمونه اولیه برای طراحی دیگر مسجدها به خصوص در آسیای مرکزی به کار گرفته شده است. جزییات طراحی و تزیینی قابل‌توجه و زیبای مسجد جامع بسیار تاثیرگذار و خارق‌العاده هست. هر سبک هنر اسلامی که بیش از هزار سال توسعه داده شده، در این مسجد به نمایش گذاشته شده است به گونه‌ای که همانند آن را در هیچ کجای دنیا مشاهده نخواهید کرد.

6. مسجد قل‌شریف، کازان، روسیه

مسجد قل‌شریف در شمال غربی کشور روسیه قرار دارد. این مسجد دارای مناره‌هایی با نوک آبی‌رنگ و طاق‌هایی سفیدکاری شده است. مسجد قل‌شریف یک کپی از مسجدی است که به دست ایوان مخوف تخریب شده بود. بیشتر هزینه ساخت آن توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی فراهم شده است. ساخت مسجد قل‌شریف در سال 1995 به پایان رسید. عالمان تارتار بر این باور هستند که مسجد اصلی قل‌شریف در واقع الهام بخش سازندگان کلیسای جامع سینت بسیل در شهر مسکو بوده است.

7. مسجد صخره، اورشلیم

مسجد صخره در نزدیکی مسجد الاقصی، اولین قبله مسلمانان، قرار دارد. بنابر گفته‌ها، مسجد الاقصی مکانی بوده که حضرت محمد به عرش عروج کرده است. یهودیان نیز بر این باور هستند که حضرت ابراهیم، پسرش اسماعیل را در این مکان به عنوان قربانی پیشکش کرده بوده است. در هر حال، این گنبد طلایی رنگ و درخشان، یکی از نمادی‌ترین مکان‌ها در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مسجد صخره با مسجد الاقصی تفاوت دارد و این دو مکان در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار دارند. گنبد مسجد صخره، طلایی رنگ است و مسجد الاقصی نیز گنبدی خاکستری رنگ دارد. مسجد صخره، اولین حرم و زیارتگاه گنبددار بوده و یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به شمار می‌رود. ساختمانی هشت ضلعی با گنبدی چوبی مربوط به طراحی و معماری بیزانسی است. کاشی‌های ایرانی در خارج و سنگ مرمرهای در داخل مسجد در سال 1561 توسط سلیمان اول به مسجد صخره اضافه شده است. در اصل، مسجد صخره یک مسجد محسوب نمی‌شود و بیشتر یک مکان مقدس به شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان