ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (۱)

بخش اول- امروزه بحث تزریق واکسن آنفلوآنزا، برای کلیه گروه‌ها مورد سوال است و اینکه تزریق این واکسن در چه افرادی ضرورت دارد؟ آیا برای پیشگیری از آنفلوآنزای (H۱N۱)، تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی سودمند است یا خیر؟

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد (1)

دکتر مسعود مردانی؛ متخصص بیماری‌های عفونی

 

 

امروزه بحث تزریق واکسن آنفلوآنزا، برای کلیه گروه‌ها مورد سوال است و اینکه تزریق این واکسن در چه افرادی ضرورت دارد؟ آیا برای پیشگیری از آنفلوآنزای (H1N1)، تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی سودمند است یا خیر؟ و... براساس تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته، با توجه به وضعیت فعلی پاندمی در کشور توانایی تولید واکسن (H1N1) مورد ارزیابی قرار گرفت، در این کمیته اهداف مختلف تولید واکسن به منظور اجرایی شدن به کشورهای مختلف اعلام شد که اهداف به شرح زیر می‌باشد:

1- حفاظت از شالوده نظام بهداشتی کشور

2- کاهش مرگ و میر3- کاهش افت ویروس پاندمی در جوامع مختلف

تزریق واکسن H1N1 در چه افرادی توصیه می‌شود؟

در حال حاضر، اگرچه شدت پاندمی از شدت متوسطی برخوردار است و اغلب موارد ابتلا به آنفلوآنزای (H1N1) بدون عارضه و خود محدودشونده است. ولی این بیماری در بعضی از گروه‌ها نظیر: خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند آسم، دیابت، بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی و چاقی مفرط علائم بیماری شدید و مرگ و میر ناشی از آن نیز درصد بالاتری دارد.

بنابراین تزریق واکسن در افراد مذکور، جهت پیشگیری توصیه می‌شود، ولی طبق نظر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، تزریق واکسن H1N1 در افراد زیر در اولویت قرار دارد:

1- کلیه کارکنان بهداشتی – درمانی کشورهایی که تزریق واکسیناسیون در آنها به صورت روتین است.2- خانم‌های باردار

3- مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند: بیماران قلبی – عروقی، ریوی، کلیوی و...4- افراد سالم در گروه سنی 45-15 سال که شانس بیشتری برای ابتلا به این نوع آنفلوآنزا را دارند.

5- کودکان سالم 6 ماه تا 18 سال6- بالغین سالم 64-50 سال7- بالغین سالم در گروه سنی بالای 65 سال.

البته هر کشور، براساس شرایط موجود، اولویت‌بندی خاصی را در نظر می‌گیرد.با توجه به کمبود این واکسن در سطح جهان، تزریق واکسن به صورت پیشگیری، براساس اولویت‌های موجود در هر کشور است.بنابراین با توجه به کمبود واکسن در سطح جهان، کارشناسان، ارتقاء کیفیت سری‌ واکسن‌های جدید را توصیه می‌کنند، به صورتی که با استفاده از اجوانت‌های خاص آنفلوآنزا از واکسن‌های زنده ضعیف شده آنفلوآنزا استفاده کنند.

برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای H1N1 رعایت چه نکاتی ضرورت دارد؟

1- رعایت بهداشت فردی - عمومی2- رعایت بهداشت موسسات نگهداری کودکان3- رعایت بهداشت بیمارستان‌ها و اماکن عمومی4- عدم شرکت در گردهمایی‌هایی که جمعیت بالایی داشته و زیر یک سقف تشکیل می‌شود.

مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از آنفلوآنزای H1N1 چیست؟

براساس نظر کارشناسان، واکسیناسیون بر علیه آنفلوآنزای فصلی در خط مقدم پیشگیری از آنفلوآنزا H1N1 قرار دارد.بنابراین در کلیه افرادی که اندیکاسیون تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی را دارند، باید هر چه سریع‌تر اقدام به تزریق این واکسن نمود...

برای خواندن بخش دوم- ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان