تشخیص سرطان (۲)

بخش دوم- تشخیص سرطان فقط بعد از مطالعه کامل علائم و انجام آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های لازم و بیوبسی (نمونه‌برداری) به وسیله یک پزشک متخصص امکان‌پذیر است.

تشخیص سرطان (2)

 

اگر تشخیص و معالجه سرطان به تاخیر بیفتد، چه اتفاقی می‌افتد؟

سرطان اگر در مراحل اولیه در زمانی که هنوز تومور کوچک است و قبل از پخش شدن سلول‌های سرطانی در نقاط دیگر بدن و گسترش بیماری تشخیص داده شود، بهتر معالجه می‌گردد.

سهل‌انگاری در مشورت با دکتر می‌تواند احتمال بهبودی را کم کند.

آیا درد از علائم اولیه سرطان است؟

معمولا نه. اما ممکن است پس از پیشرفت سرطان و رسیدن به فاز (مرحله) دوم بیماری، یعنی بعد از حمله سرطان به استخوان‌ها یا مراکز عصبی، یکی از علائم باشد. اما نسبت به توده دردناک هم نباید بی‌توجه بود. بهتر است هرچه زودتر با پزشک مشورت شود.

آیا کک‌مک یکی از علائم سرطان است؟

نه. کک‌مک دلیل وجود سرطان نیست و ربطی به آن ندارد. اما یک نوع سرطان پوست، به نام ملانوما، ممکن است در اولین مراحل خود به صورت کک‌مک تظاهر کند.

ملانوما غالبا صاف، قهوه‌ای تیره یا سیاه و شبیه به خال است. اگر یک خال بزرگ‌تر شد، رنگ و شکل آن تغییر کرد، خارش و یا خونریزی داشت، حتما به سرعت با دکتر مشورت کنید.

آیا خونریزی از مقعد از علائم سرطان است؟

 

معمولا نه. بیشتر اوقات خونریزی از مقعد یکی از علائم هموروئید (بواسیر) می‌باشد. با وجود این، برای اطمینان خاطر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

کولونسکوپی چیست؟

معاینه و بررسی روده بزرگ با وسایل مخصوص را کولونسکوپی می‌گویند. یک لوله توخالی با چراغی در انتهای آن (به نام کولونسکوپ) از مقعد به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود. با این وسیله دکتر داخل روده بزرگ را مشاهده و اگر مشکوک شد، نمونه‌برداری (بیوبسی) می‌کند.

آیا خونریزی از واژن (دهانه رحم) علامت سرطان است؟

اگر خونریزی مرتب و ماهانه باشد، نه، اما اگر بین دو قاعدگی یا در دوران یائسگی اتفاق بیفتد، باید حتما به وسیله پزشک بررسی شود.

آیا وجود خون در ادرار همیشه علامت سرطان است؟

نه. اما خون در ادرار بر وجود یک بیماری دلالت می‌کند و باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

آیا زخم از علائم سرطان است؟

معمولا نه. اما هر نوع تغییر در زخم و یا طولانی شدن مدت التیام آن، حتما باید به پزشک گزارش داده شود.

سرطان معده چطور تشخیص داده می‌شود؟

معمولا به وسیله عکسبرداری یا گاستروسکپی (مشاهده مستقیم معده به وسیله دستگاه مخصوص). قبل از اینکه از معده عکسبرداری شود، بیمار ماده‌ای به نام باریم می‌نوشد. باریم در معده به جریان می‌افتد و دیدن ناهنجاری‌های دیواره‌های معده ساده‌تر می‌شود. برای گاستروسکپی نیز یک لوله که چراغی در انتهای آن تعبیه شده است، از حلق به داخل معده فرستاده می‌شود. با این وسیله، پزشک می‌تواند داخل معده را ببیند و در صورت لزوم با برداشتن تکه‌ای از نسج داخل آن، نمونه‌برداری کند.

سرطان‌های داخلی دیگر چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

پزشکان ابتدا یک تاریخچه بیماری از بیمار گرفته و معاینات فیزیکی را انجام داده و سپس دستور آزمایش‌های گوناگون خون و دیگر مایعات داخلی بدن را به آزمایشگاه می‌دهند. ممکن است یک نمونه‌برداری صورت گیرد و یا از انواع مختلف عکسبرداری هم کمک بگیرند.

 

 

برای خواندن بخش اول- تشخیص سرطان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان