سازمان ملل متحد اعلام کرد

وضعیت نابرابری دیجیتالی در جهان

صندوق بازنشستگی کشوری : مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰، روز اول اکتبر را روز جهانی سالمندان نامید و در سال ۱۹۹۱ اصول سازمان ملل متحد برای سالمندان را تصویب کرد.

 به گزارش سایت سازمان ملل متحد (United Nations)، شعار جهانی سازمان ملل متحد در سال 2021 با عنوان «بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» نشان‌دهنده نیاز به دسترسی و مشارکت معنادار سالمندان با دنیای دیجیتال است. چهارمین انقلاب صنعتی که به نوآوری دیجیتالی سریع و رشد تصاعدی آن توصیف شده، تمامی بخش‌‌‌های جامعه از جمله نحوه زندگی، کار و ارتباط با یکدیگر را متحول کرده است. پیشرفت‌‌‌های تکنولوژی بشر برای تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs)  امیدوارکننده است؛ با این حال، نیمی از جمعیت جهان «برون‌خط» یا آفلاین هستند. بیشترین تفاوت دسترسی به فناوری‌‌‌های دیجتال در میان کشورهای توسعه‌یافته با 87 درصد و توسعه‌نیافته با 19درصد دیده شده است.

گزارش‌‌‌های اخیر اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) نشان می‌دهد که زنان و سالمندان بیشتر از سایر گروه‌های جامعه، نابرابری دیجیتالی را تجربه می‌کنند که آنها به فناوری دسترسی ندارند یا اغلب از فرصت‌های ایجادشده به‌وسیله پیشرفت‌‌‌های تکنولوژی به طور کامل بهره‌مند نمی‌‌‌شوند.

در همین راستا، همزمان با تلاش برای برقراری ارتباط بیشتر افراد، خطرات جدیدی هم به وجود آمده است. به طور مثال، افزایش جرایم سایبری و انتشار اطلاعات نادرست به تهدید حقوق بشر، حریم خصوصی و امنیت سالمندان منجر شده است. سرعت پذیرش فناوری دیجیتال از سیاست و حکمرانی در سطوح ملی، منطقه‌‌‌ای و جهانی سبقت گرفته است.

نقشه راه دبیرکل سازمان ملل متحد برای همکاری در زمینه فناوری‌‌‌های دیجیتال، رفع این چالش‌‌‌ها به همراه توصیه اقدامات مشخص در راستای استفاده از بهترین تکنولوژی‌‌‌ها و همچنین کاهش خطرات آنهاست. برهمین اساس نیز سازمان ملل متحد به مناسبت این روز جهانی، وبیناری به صورت مجازی با عنوان «بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال: برقراری ارتباط، محترم داشتن و حفاظت از سالمندان در فناوری دیجیتال» را برگزار کرد که این رویداد جهانی با مشارکت دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) حوزه سالمندی در نیویورک و با مشارکت و میزبانی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سالمندی در ژنو و وین برگزار شد.

  پنج هدف روز جهانی سالمند در سال 2021

سن‌گرایی و حقوق بشر: آگاهی از اهمیت شمول دیجیتال سالمندان ضمن مقابله با کلیشه‌‌‌ها، پیش‌داوری‌‌‌ها و تبعیض‌‌‌های مرتبط با دیجیتالی شدن با لحاظ کردن هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و حق خودمختاری؛

توسعه پایدار: برجسته‌سازی سیاست‌‌‌های استفاده از فناوری‌‌‌های دیجیتال برای دستیابی کامل به اهداف توسعه پایدار (SDGs)؛

دسترسی و سواد: رسیدگی به منافع عمومی و خصوصی در زمینه‌‌‌های دسترسی، اتصال، طراحی، توان مالی، ظرفیت‌سازی، زیرساخت‌ها و نوآوری؛

امنیت سایبری و اخلاق: بررسی نقش سیاست‌‌‌ها و چارچوب‌‌‌های قانونی برای اطمینان یافتن از حفظ حریم خصوصی و امنیت سالمندان در دنیای دیجیتال؛

مسئولیت‌پذیری: برجسته‌سازی نیاز به یک ابزار قانونی الزام‌آور درخصوص حقوق سالمندان و یک رویکرد بین بخشی شخص‌محور حقوق بشر‌‌‌‌‌‌ برای همه سنین جامعه.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان