رژیم غذایی سنتی متناسب با بهار (۲)

ریواس از جمله گیاهانی است که به صورت وحشی در اطراف رودخانه‌ها رشد می‌کند و طرفداران زیادی دارد. ریواس نیز به عنوان فعال‌کننده‌ عملکرد دستگاه گوارش ناقل نمک‌های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است.

رژیم غذایی سنتی متناسب با بهار (2)

کنگر 

تمام کشورهایی که پیشینه‌ای در طب گیاهی دارند کنگر را می‌شناسند. در یونان و مصر باستان این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته و در قرن 16 در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می‌شد. در ایران نیز در گذشته اردور کنگر ماست که یک نوع غذای تخمیری است، متداول بود و امروزه نیز خورش کنگر در بسیاری از شهرها جایگاه ویژه‌ای دارد.

مهم‌ترین ارزش غذایی آن مربوط به کالری کم آن به علاوه فیبر زیاد و کربوهیدراتی بنام اینولین در آن است. این گیاه به حفظ سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها کمک می‌کند. 

ریواس 

ریواس از جمله گیاهانی است که به صورت وحشی در اطراف رودخانه‌ها رشد می‌کند و طرفداران زیادی دارد. ریواس نیز به عنوان فعال‌کننده‌ عملکرد دستگاه گوارش ناقل نمک‌های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است. در معده سبب افزایش ترشح معدی و در نتیجه بهبود عملکرد معده می‌شود.

همچنین باعث تحریک ترشح نمک‌های صفراوی از کبد شده و به هضم و جذب چربی کمک فراوانی می‌کند. بهتر است در خورش از قسمت‌‌های ترد، نازک و روشن‌تر (قرمز‌تر) آن استفاده کنید، چون قسمت‌های سبزتر کمی تلخ هستند و بهتر است در پایان پخت اضافه شود، چون پخت آن جوش بسیار کمی لازم دارد. 

خرفه 

خرفه تصفیه‌کننده خون شناخته شده است و بدن را از مواد زاید نظیر ترشحات صفرا پاک‌سازی می‌کند. می‌توان آن را در ترکیب سبزی‌خوردن بکار برد، زیرا در رفع خارش بدن و تلخی دهان در این فصل تأثیر زیادی دارد. 

والک 

خاصیت آن عبارت است از ضدعفونی‌کننده روده، محرک ترشح صفرا و کاهش فشار خون. برگ آن را همراه با جعفری و پیاز‌چه در سبزی خوردن یا سالاد، سوپ، آش و کوکو می‌توان استفاده نمود. مصرف آن برای گرفتگی عروق و سرگیجه نیز مناسب است. درمانگران طب سنتی از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو، سکنجبین، سمنو، آش شبدر و قره‌قروت به عنوان مهم‌ترین غذاها برای فصل بهار نام می‌برند. 

سایر مواد مفید 

مصرف حبوباتی نظیر ماش، نخودفرنگی و جو نیز توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی که افزودنی نداشته باشد نیز برای پاکسازی خون و تقویت کبد در فصل بهار توصیه شده است. در این فصل می‌توان از عرق کاسنی، عرق خرفه و عرق شاتره بهره برد. بارها تأکید شده است که در این فصل مصرف گوشت قرمز تقلیل یابد، زیرا غلظت خون را افزایش داده و سنگینی را غالب می‌کند.

بهتر است در این فصل مقدار غذا را کاهش دهیم. چون بدن خود در حال پاکسازی و دفع سموم است، پرخوری باعث کاهش توان ایمنی و ضعف بدنی خواهد شد.

برای خواندن بخش اول -رژیم غذایی سنتی متناسب با بهار- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان