ماهان شبکه ایرانیان

راه های درمان بی خوابی (۱)

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تغییر محیط و محل خواب، یکی از راه‌های مؤثر برای مبارزه با بی خوابی است. این روش، بدون هیچ عارضه جانبی، گاهی اوقات می‌تواند تأثیری بیشتر از مصرف قرص خواب داشته باشد.

راه های درمان بی خوابی (1)

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

بی‌خوابی نشانه‌ای از یک بیماری جسمی و یا روانی است که با داروهای خواب‌آلود درمان نمی‌شود. در واقع قرص‌های خواب‌آور زمانی مؤثرند که در یک دوره زمانی کوتاه و با تجویز پزشک مصرف شوند. البته استفاده مکرر از قرص‌های خواب‌آور، اعتیادآور است و عوارض جانبی زیادی دارد و در بعضی از موارد امکان دارد مشکل را حادتر کند.

گیاهان خواب‌آور

آووکادو: آووکادو سرشار از نیاسین (ویتامین B3) است که یکی از خواص اصلی آن ایجاد آرامش و خواب طبیعی و کاهش اضطراب و افسردگی است. ویتامین‌های گروه B کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کنند که این گلوکز در طی زمان سوزانده می‌شود و انرژی تولید می‌کند. ویتامین B همچنین به بدن کمک می‌کند تا از چربی و پروتئین‌های بدن استفاده نماید. ویتامین B محلول در آب است و این بدان معنی است که بدن نمی‌تواند آن‌را ذخیره کند. 

موز: موز میوه‌ای است غنی از پیریدوکسین (ویتامین B6). بدن برای تولید سروتونین، به ویتامین B6 نیاز دارد تا هورمون ملاتونین تولید شود. ملاتونین هورمونی است که موجب خواب می‌شود. داروهای ضد افسردگی همچون پروزاک و اِفکسوروپاکسیل  (Prozacc PaxiEeffexar) نیز بر روی تولید و تنظیم سروتونین تأثیر می‌گذارند.

مارچوبه: مارچوبه‌ حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک (ویتامین B9) است که به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند. این ویتامین در کیفیت خواب، اشتها و سرحالی مؤثر است. سروتونین و دوپامین، انتقال دهنده‌های عصبی و مسؤول کیفیت خواب هستند که اسید فولیک روی آنها تأثیر فراوانی می‌گذارد. 

اسفناج: اسفناج سرشار از منیزیم است، توصیه می‌شود روزانه دست کم 250 گرم منیزیم استفاده کنید. این عنصر در ایجاد واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن و تنظیم هورمون استروژن، تستوسترون و سروتونین مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهند که کمبود منیزیم در بدن موجب بی‌خوابی می‌شود.

ریشه سنبل الطیب: حدود 1000 سال است که از ریشه این گیاه در درمان کم‌خوابی استفاده می‌شود. این گیاه به سیستم عصبی مرکزی کمک کرده و موجب آرامش و کاهش اضطراب و استرس می‌گردد. اثر این گیاه مثل داروی بنزودیازیین‌ها است (والیوم) با این تفاوت که در روز بعد شما احساس کسلی و بی حالی نخواهید داشت. این گیاه کاملاً غیر سمی است و بر خلاف داروهای شیمیایی، عوارض جانبی خطرناکی ندارد.

روغن لیمو: سال‌هاست که از آن برای کاهش اضطراب و استرس و بهبود خواب استفاده می‌شود، مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب آن با ریشه سنبل الطیب تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و عملکردی شبیه تریازولام Triazolam خواهد داشت؛ البته بدون هیچ عارضه جانبی.

بابونه: چای بابونه به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند. البته دقت داشته باشید، افرادی که به گرده‌های گیاه آلرژی دارند، نسبت به این گیاه نیز واکنش و حساسیت نشان می‌دهند. 

مبارزه با بی‌خوابی 
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تغییر محیط و محل خواب، یکی از راه‌های مؤثر برای مبارزه با بی خوابی است. این روش، بدون هیچ عارضه جانبی، گاهی اوقات می‌تواند تأثیری بیشتر از مصرف قرص خواب داشته باشد...

برای خواندن بخش دوم -راه های درمانی بی خوابی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان