مکمل‌های غذایی و دارویی در تامین مواد مورد نیاز بدن موثرند

همه افرادی که به دلایل مختلف قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود از طریق مواد غذایی نباشند، برای مثال کسانی که وعده‌های غذایی کامل ندارند یا همه مواد مورد نیازشان در یک وعده غذایی وجود ندارد، به مکمل‌های غذایی دارویی احتیاج دارند.

مکمل‌های غذایی و دارویی در تامین مواد مورد نیاز بدن موثرند

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشک امروز

 

 

همه افرادی که به دلایل مختلف قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود از طریق مواد غذایی نباشند، برای مثال کسانی که وعده‌های غذایی کامل ندارند یا همه مواد مورد نیازشان در یک وعده غذایی وجود ندارد، به مکمل‌های غذایی دارویی احتیاج دارند.

در بسیاری از مواقع بهترین راه برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی که بدن به آنها نیاز دارد، خوردن مواد غذایی است اما در شرایطی که این مواد از طریق مواد غذایی به بدن ما نمی‌رسد، لازم است این مواد را از طریق مکمل‌های دارویی به بدن خود برسانیم.

مکمل‌های غذایی دارویی به تنهایی جایگزین مواد غذایی نیستند و همه فواید مواد غذایی را هم ندارند، بلکه به عنوان مکمل وعده غذایی که می‌خوریم در تامین نیاز بدن مفید می‌باشند.

به طور کلی زنان باردار و افراد سالمند به مقادیر بیشتری از ویتامین‌ها نیاز دارند. ویتامین‌ها برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیک بدن لازمند که از جمله آنها می‌توان به رشد. هضم غذاها و عملکرد دستگاه‌های حیاتی بدن نظیر سیستم اعصاب و... اشاره کرد. ویتامین‌ها به دلیل دخالت در تبدیل غذا به انرژی، در تامین کالری بدن هم نقش دارند.

ویتامین ها، به شکل «محلول در آب» و «محلول در چربی» در دسترس هستند، که ویتامین «ث» از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، اسیدهای صفراوی در جذب آنها نقش ندارند.

بدن ما قادر به ذخیره مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در آب نمی‌باشد و در نتیجه مقادیر اضافی آن از طریق کلیه‌ها از خون برداشته شده و به وسیله ادرار از بدن خارج می‌شود.

ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های K، A، D و E می‌باشد که برای جذب آنها، بدن از اسیدهای صفراوی استفاده می‌کند. هنگامی که این ویتامین‌ها جذب می‌شوند در بافت‌های حاوی چربی، ذخیره و در هنگام نیاز از محل ذخیره، برداشت و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویتامین ث، یکی از مهمترین مکمل‌های غذایی دارویی است که آنتی اکسیدان طبیعی و محلول در آب محسوب می‌شود.

ویتامین ث، در کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین، خطر بروز آب مروارید و انواع سرطان‌ها بسیار موثر است و کمک به جذب آهن در بدن می‌کند.

مقادیر بالای ویتامین ث در پیشگیری از سرماخوردگی، درمان آسم و تسریع روند التیام زخم‌ها مفید است.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، مشکلات عروقی، عفونت، وجود زخم، سوختگی، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های ویروسی، استرس یا افسردگی، افراد سیگاری یا الکلی، افراد مسن، ورزشکاران، افرادی که دچار تروما شده‌اند یا در محیط‌های حاوی آلوده‌کننده‌های زیست محیطی زندگی می‌کنند، به مقادیر بیشتری از ویتامین ث نیاز دارند.

فقدان ویتامین ث، بیماری «اسکوروی» را باعث می‌شود که نرم و اسفنجی شدن لثه‌ها، شل شدن دندان‌ها، کم‌خونی، خونریزی زیر جلدی و کبودی پوست از علایم آن است.

کمبود ویتامین ث، منجر به خشکی و شکنندگی موها، ژنژیویت (التهاب لثه)، خونریزی از لثه‌ها، خشک و فلس فلس شدن پوست، کاهش سرعت التیام زخم‌ها، کبودی سریع پوست، خونریزی بینی، درد و التهاب مفاصل، کاهش قدرت غلبه بر عفونت و نیز افزایش وزن به دلیل کاهش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود.

با توجه به نقش بسیار مهم ویتامین ث و نیز در گرفتن سایر آثار مفید آن و همچنین این نکته که بدن ما قادر به ساخت و ذخیره کردن ویتامین ث نیست، لازم است که نیاز روزانه بدن از طریق مصرف مواد غذایی و یا مکمل‌های غذایی داروی حاوی این ویتامین تامین شود.

به دلیل محلول بودن ویتامین ث در آب، مسمومیت با این ویتامین نادر است و مقادیر اضافی آن به راحتی از طریق ادرار، از بدن خارج می‌شود، هر چند که مصرف بیش از دو هزار میلی‌گرم ویتامین ث در روز توصیه نمی‌شود چون مصرف دوزهای بالا می‌تواند تهوع، درد شکمی و اسهال ایجاد کند.

به تازگی قرص‌های جوشان ویتامین ث شرکت داروسازی اسوه در دو اندازه 500 و 1000 میلی‌گرم با بسته‌بندی جدید تولید و در بازار عرضه شده است.

قرص‌های جوشان ویتامین ث اسوه در دو طعم لیمو و پرتقال تولید شده و به راحتی توسط همگی گروه‌های سنی قابل مصرف می‌باشد.

بسته‌بندی این محصول از نظر کیفیت و زیبایی طراحی نیز قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی می‌باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان