فواید و خواص خاکشیر را بهتر بشناسیم

خاکشیر یکی از گیاهان مفید و شناخته شده است که از قدیم در درمان بیماری ها کاربرد داشته است. این گیاه پر خاصیت در زیبایی و رفع بیماری های پوستی نیز موثر است و می توان با آن ترکیبات مفیدی را درست کرد.

فواید و خواص خاکشیر را بهتر بشناسیم

خاکشیر یکی از گیاهانی است که غالب افراد نام آن را شنیده اند و دستور استفاده از آن را بزرگ ترها بارها بیان کرده اند. این گیاه از قدیم برای درمان و تسکین التهاب مجاری ادرای و کلیه ها شناخته شده است. به علاوه مصرف این گیاه برای رفع تشنگی از قدیم وجود داشته است. در این مطلب با فواید و خواص خاکشیر بیشتر آشنا می شویم.

مزایا و خواص خاکشیر

خواص خاکشیر

  • درمان فشار خون با مرهم خاکشیر. کنترل و تسکین فشار خون یکی از فواید خاکشیر است. به منظور استفاده از خاکشیر در این جهت, می توان یک لیوان خاکشیر را پودر کرد و مقداری آب را کم کم به ان اضافه نمود تا خمیری به دست آید. از این خمیر به عنوان مرهم بر روی پاها به منظور بهبود فشار خون, استفاده می شود.
  • درمان لاغری با خاکشیر. از آن جایی که خاکشیر معده را تقویت می کند و اشتها آور نیز می باشد به افرادی که قصد دارند وزن اضافه کنند توصیه می شود در رژیم چاقی خود از این گیاه استفاده کنند. برای تاثیر گذاری بیشتر, خاکشیر را با شیر تازه مخلوط کرده و صبح ناشتا از آن میل کنید.
  • دفع سنگ کلیه. یکی از اصلی ترین فواید خاکشیر, دفع سنگ های کلیوی است. برای این منظور می توان خاکشیر و ترنجبین را با یکدیگر مخلوط نمود و روزانه از این مخلوط جهت دفع سنگ های کلیه استفاده می شود.

خاکشیر و زیبایی

  • رفع بوی بدن دهان. بوی دهان که به دلیل عفونت و مشکلات بلغمی روی می دهد را می توان با مصرف خاکشیر درمان نمود. برای این منظور نیز باید مخلوط خاکشیر و ترنجبین روزانه مصرف شود.
  • درمان بیماری نقرس. از فواید دارویی خاکشیر می توان به درمان بیماری نقرس توسط آن اشاره نمود. همچنین این گیاه برای درمان ورم گوش و بیماری های تناسلی از جمله رفع ترشحات زنانه نیز مفید و موثر است.
  • افزایش میل جنسی. یکی از مزایای موثر خاکشیر افزایش دادن میل جنسی می باشد. به همین علت می تواند در درمان ناتوانی های جنسی موثر واقع شود.
  • خاکشیر و زیبایی. از دیگر مزایای خاکشیر, رفع لک های پوستی به ویژه لک های روی صورت می باشد. مصرف 3 هفته مستمر و روزانه از مخلوط خاکشیر و ترنجبین می تواند, لک ها و کک های پوستی را رفع کند و بعد از مدتی پوست را روشن سازد. به علاوه از خاکشیر در جهت درمان جوش و آکنه نیز استفاده می شود.

خواص خاکشیر

  • درمان اسهال. از قدیم برای درمان اسهال به ویژه در کودکان, از مخلوط عسل به همراه خاکشیر استفاده می شود که مقدار و نحوه استفاده از آن با توجه به سن بیمار متفاوت می باشد.
  • باز کردن گرفتگی صدا. یکی دیگر از مزایا و فواید خاکشیر, باز کردن گرفتگی صدا می باشد که این درمان از قدیم وجود داشته است.
  • رفع یبوست در بارداری. خانم های باردار از خواص خاکشیر می توانند جهت درمان یبوست در دوران بارداری استفاده کنند.

چه افرادی نباید خاکشیر مصرف کنند ؟

کسانی که به ورم زخم معده مبتلا هستند باید میزان کمی خاکشیر مصرف کنند.

همچنین افرادی که طبع سردی دارند و از بیماری های آرتروز یا روماتیسم رنج می برند باید خاکشیر را به همراه عسل و عرق نعناع مصرف نمایند.

عده ای از افراد ممکن است با مصرف خاکشیر دچار سردرد شوند، بنابراین این قبیل افراد باید خاکشیر را به همراه کتیرا مصرف کنند.

به منظور پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه، می توان خاکشیر را چندین بار شست و شو داده و حدوداً 12 ساعت در آب بخیسانید.

روش و میزان مصرف خاکشیر

برای این منظور خاکشیر را در آب سرد بریزید و بعد آن را مصرف کنید، ضمن اینکه می توانید آن را به مدت ده دقیقه در آب جوشانده و بعد از خنک شدن نوش جان کنید. البته خاکشیر کوبیده شده را نیز به شکل موضعی و برای روی زخم ها و درمان جراحات و ورم مورد استفاده قرار می دهند.

مزایای خاکشیر

خاصیت خاکشیر برای رفع تشنگی

احساس تشنگی با نیاز بدن به آب با هم تفاوت دارند و وقتی در رابطه با احساس تشنگی صحبت می شود، منظور نوشیدنی هایی همچون شربت آبلیمو که موجب افزایش ترشح بزاق می شوند و نوشیدن آنها احساس تشنگی را برطرف می کنند ولی آن به معنای رفع نیاز بدن به آب و تامین آب بدن نمی باشد.

برخی نوشیدنی ها همچون شربت خاکشیر، به دلیل انباشت آب درون دانه های خود، تا چند برابر آب را درون دانه ذخیره می کنند، در نتیجه نوشیدنی بسیار مناسبی برای تامین آب بدن است.

دانه های خاکشیر در داخل دستگاه گوارش، آب ذخیره شده در درون خود را به تدریج آزاد کرده و در اختیار بدن قرار می دهند، در نتیجه نیاز بدن به آب در مدت طولانی تر تامین خواهد شد. از آنجا که مصرف نوشیدنی خاکشیر همراه شکر است، بنابراین در مصرف آن باید احتیاط کرد، زیرا مصرف زیاد از حد شربت منجر به چاقی و اضافه وزن خواهد شد، درنتیجه بهتر است نوشیدنی خاکشیر را بدون شکر و یا با شکر کم مصرف کنید.

خاصیت خاکشیر

علاوه بر موارد ذکر شده از خواص خاکشیر, فواید بسیار دیگری نیز وجود دارد که هنوز این خواص به اثبات نرسیده است و در دست آزمایش و بررسی می باشد. با این حال مصرف این گیاه از قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان