یادداشتی به بهانه کتاب «به چند خیاط ماهر نیازمندیم»:

عشق و ایثار در خیاط‌خانه‌های یزد؛ روایت دیروز و امروز

کتاب «به چند خیاط ماهر نیازمندیم» روایت ۱۰تن از بانوان خیاط و فعال یزدی است که خاطرات تلخ و شیرین خود را از این دوران با ما به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش مشرق، کتاب «به چند خیاط ماهر نیازمندیم»؛ خاطرات بانوان خیاط یزدی در ایام مقابله با کرونا را روایت می‌کند. کار این زنان، آنقدر بزرگ و اثرگذار بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نیمه شعبان 99 هم از این حرکت خودجوش آنها نام بردند و از مادر شهیدان یزدی که خانه‌هایشان را به خیاط‌خانه تبدیل کرده بودند، به نمایندگی از تمام بانوان خیاط یزدی تقدیر کردند.

زهرا محمدی پور، فعال فرهنگی و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، در یادداشتی که در اختیار مشرق قرار داده، به این کتاب پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

مردم کشور ما از فرهنگ دینی خود آموخته‌اند در مواجهه با سختی‌ها و بحران‌های مختلف ـ که گریبانگیر هموطنان می‌شود ـ دست یاری به سوی یکدیگر بلند کرده و به آموزه‌های معصومین(ع) و پیشوایان خود در کمک به نیازمندان عمل کنند. نمونه موفق آن را ‌می‌توان در جنگ تحمیلی هشت ساله مشاهده کرد که تمام کشور، یکپارچه بسیج شدند تا نگذارند ذره‌ای از خاک وطن، به دست اغیار بیفتد. زن و مرد، پیر و جوان، شهری و روستایی، باسواد و بی‌سواد، هر آنچه را که داشتند در طَبَق اخلاص گذاشته و با تمام وجود به خدمت‌رسانی و جهاد مشغول شدند. گرچه وقوع جنگ و فقدان عزیزان بسیار تلخ و آزاردهنده است اما وسیله‌ای شد تا تجربه‌ای جدید بر این ملت مقاوم و مجاهد افزوده شود و دست‌مایه‌ای باشد برای آیندگان.

عشق و ایثار در خیاط‌خانه‌های یزد؛ روایت دیروز و امروز

با گذشت سال‌ها، روحیه تلاش و کمک و جهاد و فداکاری در مادران و پدران دوران جنگ ـ که حالا موی سفید کرده‌اند و به سن پیری رسیده بودند ـ همچنان به قوت وجود داشت و این مفاهیم به فرزندان و جوانان ایشان نیز منتقل شده بود و حالا با وقوع چالش و بحرانی دوباره در کشور، این جوانه‌های ارزنده، بار دیگر سر از خاک درآوردند.

با شیوع ویروس کووید19 و ناشناخته بودن آن، ترس و نگرانی در جامعه به راه افتاد و مبارزه با آن یک تلاش و همکاری همگانی را می‌طلبید. پزشکان و پرستاران ـ که در خط مقدم این جبهه بودند ـ از همان ابتدا، فعالیت جهادی خود را آغاز کردند و دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان هم وارد میدان شدند، اما با همه‌گیری این ویروس منحوس، نیاز به جهاد همگانی و مواسات در سطح جامعه بیشتر شد و اینجا بود که هر «خانه» به یک «پایگاه جهادی» تبدیل شد. در این میان زنان مثل گذشته ساکت ننشستند و با قدرت وارد میدان شدند و هر آنچه از دستشان برآمد، انجام دادند؛ از دوخت ماسک و گان پزشکی و همکاری با کادر درمان و انگیزه‌بخشی به پزشکان و بیماران گرفته تا جمع‌آوری و رساندن بسته‌های کمک معیشتی به خانواده‌هایی که نیازمند بوده و از این وضعیت پیش‌آمده، ضربات سختی از نظر مالی متحمل شده بودند.

یکی از شهرهایی که آوازه جهاد و فعالیت بانوان آن، حتی به خدمت رهبری هم رسیده بود و ایشان از تلاش‌های آنان تقدیر کرده بودند، بانوان و مادران شهید خیاط یزدی هستند که منازل، حسینیه‌ها و حتی دانشگاه‌های خود را ـ که روزی محل تحصیل جوانان بود ـ این بار به محلی برای آموختن عشق و ایثار تبدیل کرده بودند و در کنار تمام مسئولیت‌های مادرانه و همسرانه خود، شبانه‌روز به خدمت‌رسانی مشغول شدند و جلب رضای الهی و خشنودی امام زمان(عج) را سرلوحه کار خود قرار داده بودند. با اینکه از خطرات ابتلا، بهشان می‌گفتند، ولی‌نترسیدند و دل به خطر زدند.

کتاب «به چند خیاط ماهر نیازمندیم» روایت 10تن از بانوان خیاط و فعال یزدی است که خاطرات تلخ و شیرین خود را از این دوران با ما به اشتراک می‌گذارند. این کتاب فعالیت زنان خیاط و انقلابی یزد را دوباره سر زبان‌ها آورد و هم همگان را به نقش زنان و پشتیبانی آنها در ایام جنگ تحمیلی و همچنین ایام مقابله با کرونا، آشناتر و آگاه‌تر کرد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «دو هفته‌ای بود برخی یزدی‌ها هم بیمار شده بودند. اوضاع شهر و استان را بررسی کردیم. لوازم لوازم بهداشتی و پیشگیری کم بود: مواد ضدعفونی، تخت، تجهیزات بیمارستانی، ماسک و گان. باید کار تقسیم می‌شد. هر کسی گوشه‌ای را می‌گرفت تا بار از زمین بلند شود... گفتیم هر کسی می‌تواند چرخ خیاطی هم بیاورد. چند نفری خودشان پای آمدن نداشتند؛ چرخ‌هایشان را فرستادند. چند تایی هم از زمان جنگ، در انبار سپاه و بسیج مانده بود؛ آنها را هم برای تعمیر فرستادیم. اما پارچه خاصی نیاز بود که همه جا گیر نمی‌آمد. پیدا می‌شد، اما به جند برابر قیمت. در به در به دنبال پارچه مناسب و ارزان بودم...»

کتاب خواندنی «به چند خیاط ماهر نیازمندیم» به تحقیق خانم سمانه سنایی و تدوین خانم‌ها ملیحه جهان‌آرا، زینب کشاورز و اسماء مرتضایی‌راد توسط انتشارات «راه یار» در 104 صفحه و با قیمت 17هزار تومان عرضه شده است. کتاب‌های «نذر نفس»، «هفت خان شستن»، «جهاد در قرنطینه» و «نوبت شماست» نیز از همین ناشر، درباره خاطرات مدافعان سلامت و گروه‌های جهادی فعال مقابله با ویروس کرونا منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان