وبلاگ مشرق

نقش صداوسیما در عمل به هشدارهای امنیتی رهبر انقلاب/ مشاور روحانی دست‌بردار نیست!

سخنگوی حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی با تمجید از سفرهای استانی رئیس‌جمهور رئیسی؛ تأکید کرد که این سفرها بر خلاف اقدامات احمدی‌نژاد جنبه تبلیغاتی ندارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"طالع نحس"؛ پیش‌بینی سریع‌القلم برای ایران

مشاور روحانی دست‌بردار "تحلیل غلط" نیست!

نقش صداوسیما در عمل به هشدارهای امنیتی رهبر انقلاب/ مشاور روحانی دست‌بردار نیست!

محمود سریع‌القلم، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلبِ دولت اعتدال و فردی که گفته می‌شد مشاور رئیس‌جمهور روحانی است؛ اخیراً در یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین از وی منتشر کرد، نوشته است: اگر ذهن طراحان آمریکایی-اسراییلی طی دو دهه گذشته واکاوی شود، بنظر می رسد آنها پذیرفته اند که ایران دانش هسته ای را کسب کرده است و شاید در مقطعی نیز آن را به توان بازدارندگی تبدیل کند، اما این توان باید در کنترلِ کاملِ آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشد. چون فعلاً هماهنگی و ائتلاف با ایران ممکن نیست، بنابراین باید ضعیف ، فقیر و منزوی شود. هرچند ایران، مستقیم و غیر مستقیم، هرآنچه را که نیاز دارد، بالاخره از چین و امثالهم می تواند وارد کند و به حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متکی باشد، ولی در مداری وسیع تر به فن‌آوری، سرمایه گذاری، یادگیری و ارتباطات، دسترسی حداقلی خواهد داشت.

او می‌افزاید:

"طولانی شدن مذاکرات هم به موازات همین راهبرد است زیرا مُعَلق نگاه داشتن خود به مرور زمان سبب تداوم ضعیف ماندن می‌گردد. سوالی که از این طرف مطرح می‌شود این است که: آیا ایران می تواند با اتکای به روسیه، چین و روشهای غیر متعارف؛ از تحقق فقر، ضعف و انزوا ممانعت ورزد؟ خرداد 1408 زمان مناسبی برای ارزیابی این موضوع خواهد بود.[1]

*جامعه باید دقت کند که حرف‌ها و مواضع رجال و تئوریسین‌های سیاسی را بر اساس کارنامه آنها قضاوت کند تا دچار اشتباهات مجدد نشود و راه‌های رفته را امتحان نکند.

کارنامه آقای سریع‌القلم و نتیجه تأکیدات او بر مذاکره و "پاسپورت" و غیره نیز امروز و پس از تجربه 8 ساله دولت اعتدالیون، برای پیر و جوان ایرانی مشخص و محرز است. به این معنی که نتیجه ژست‌هایی مثل مذاکره و تأکید بر تأثیر فراوان تحریم‌ها و ضعیف انگاشتن ایران، چیزی جز از دست رفتن فرصت‌های کشور و البته بیدستاوردی نیست.

یادداشت اخیر سریع‌القلم نیز خارج از فروض همیشه غلط او در ابتدای کلی تمام تحلیل‌هایش نیست!

فروض غلطی مثل تأثیر زیاد تحریم‌ها بر ایران، حرکت ایران به سوی فقر و ضعف و اتکای ایران به چین و روسیه!

این در حالی است که اثر تحریم‌ها به گواه کارشناسان کشور هرگز بیش از میانگین 30 درصد نیست. شاخص‌های ملی و بین‌المللی نشان از پیشرفت ایران دارد نه ضعف ایران (در این زمینه می‌توان به کاهش فقر مطلق و یا بیکاری تک رقمی در ایران اشاره کرد) و ادعای اتکای ایران به چین و روسیه هم یک ادعای غلط است زیرا مانیفست فکری نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال است نه اتکا و از همین رو نگاه ایران به متحدان بین‌المللی‌اش یک نگاه معقول است نه یک نگاه اتکاگرایانه!

جالب است که یک نگاه گذرا به استیلای هژمونی ایران از مرزهای شرق دور تا سواحل مدیترانه و هیمنه سیاسی، اقتصادی و دفاعی ایران در تمامی این گستره؛ غلط بودن ادعاهای رو به زوال امثال سریع‌القلم را از منظری دیگر نیز اثبات می‌کند.

امثال آقای سریع‌القلم نباید در زنگ حساب، انشا بخوانند و امروز یوم‌الحسابی است که اینان باید به‌جای حرکت همچنان بر مسیر تئوری‌های غلطشان؛ به مردم پاسخ بدهند چرا اشتباه می‌کردند و چرا 8 سال تمام از سرعت پیشرفت کشور کاستند؟!

***

تمجید یک حزب اصلاح‌طلب از رئیسی

نقش صداوسیما در عمل به هشدارهای امنیتی رهبر انقلاب/ مشاور روحانی دست‌بردار نیست!

اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور رئیسی و شوآف بودن یا نبودن آن گفته است:

"با توجه به اینکه خیلی از مسائل کشور ما با حضور فرد یا مسئولی از بالا دست؛ سرعت عمل می گیرد، حضور رئیس جمهور در مناطق مختلف فرصت مناسبی است. ضمن اینکه باید پذیرفت که سفرهای رئیس جمهور با سفرهای آقای احمدی‌نژاد متفاوت است. آقای رئیسی برای سرعت دادن به کارها و باز کردن گره‌های کور در حوزه اجرا می‌رود و جنبه تبلیغاتی ندارد. اما سفرهای آقای احمدی نژاد جنبه تبلیغاتی داشت و روش و حرکاتش پوپولیستی بود و برای اینکه به مردم نشان بدهد که ما مناسبات خوبی با شما داریم اما کارها پیش نمی‌رفت."

او در عین حال می‌افزاید: اگر آقای رئیسی سفرهایش بدون برنامه ریزی و محاسبه زمان باشد در آن صورت وقت زیادی از عمر رئیس جمهور به جای تفکر، اندیشیدن و تصمیم گرفتن به این خواهد گذشت که یا در پرواز باشد یا ساماندهی کند هیاتی را که سفر می‌کنند. افراط و تفریط در هر اقدامی به آن آسیب می‌زند.[2]

*انجام اقداماتی از سوی رئیس‌جمهور که سبب تمجید گروه‌های رقیب نیز بشود موجب خرسندی است اما پر واضح است که اگر در فرجام این اقدامات، شاهد عایدات ملموسی برای مردم و کشور نباشیم؛ همین تمجیدگران تبدیل به منتقدان رئیس‌جمهور و دولت خواهند شد.

***

اگر به هشدارهای نخبگان توجه نکنیم!

نقش "پیمان جبلی" در عمل به هشدارهای امنیتی رهبر انقلاب

نقش صداوسیما در عمل به هشدارهای امنیتی رهبر انقلاب/ مشاور روحانی دست‌بردار نیست!

هادی خانیکی، فعال چپ و از تئوریسین‌های اصلاحات اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه جهان صنعت، اظهار کرده است:

"این روزها این حس زوال همه نسل‌ها را دربرگرفته است. به نظرم حس زوال را در 4 بعد می‌توان دید، یکی تضعیف ارزش‌های اجتماعی، دومی احساس تبعیض در جامعه! بازهم اگر فرض کنیم نیست که هست همچنان چنین حسی در جامعه وجود دارد. احساس سوم بی‌اعتمادی همه به همه است. انگار همه باید چیزی را از همدیگر مخفی کنند و این حس بی‌اعتمادی اساس همه این بدبختی‌هاست. حس چهارم ناامیدی نسبت به آینده است.  هراس از همه چیز در آینده و نامعلوم بودن وضعیت اجتماعی. همه این‌ها نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی در جامعه ما در معرض مخاطرات بزرگی است. باید جامعه یک احساس نیکویی نسبت به خودش داشته باشد".[3]

*دقت شود که هادی خانیکی مشغول صحبت از اصلی‌ترین کارویژه دوستانش در ستاد هسته سخت اصلاحات طی 11 سال گذشته است که قرار است به "فتنه اقتصادی" منجر شود.

کارویژه‌ای که در اصلی‌ترین رویکرد خود به قصد "انکسار ذهن مردم" به صحنه آمد و با ابزارهایی مثل سیاه‌نمایی، مفسدنمایی، ناامیدسازی و کتمان مثبتات کشور به اینجا رسید که امروز در کلام خانیکی ادعای تحقق احساس ناامیدی و تبعیض و... را مشاهده می‌کنیم.

این پروژه خطرناک که ندیده گرفتن هشدارهای مربوط به آن تا امروز منجر به رخدادهایی مثل اغتشاشات دیماه 96 و آبان98 شده است؛ می‌رود تا به فتنه‌های سهمگین‌تری منجر شود! اگر همچنان به هشدارهای نخبگان پیرامون آن از سوی مسئولان و خواص بی‌اعتنایی شود.

مقام معظم رهبری طی 11 سال گذشته بارها و بارها پیرامون تقلای دشمن برای به خیابان کشاندن مردم به بهانه‌های اقتصادی هشدار داده و ضمن آن درباره پروژه‌های سیاه‌نمایی، بزرگنمایی از مشکلات و ناامیدسازی مردم سخن‌ها گفتند.

ایشان در این عرصه همچنین علمدار بیان مثبتات کشور نیز شدند تا آنجا که در کنار بیان این مثبتات از "تبلیغات نارسای مسئولان" در بیانیه گام دوم انقلاب نیز انتقاد کردند.

معظم‌له در حکم اخیر خود برای انتصاب رئیس جدید سازمان صداوسیما نیز بر گزینه "پراکندن امید" تأکید کردند.[4]

اکنون این ما و این هشدارها و راهبردهای مقام معظم رهبری...

که اگر هریک در "تنگه احد" خودمان به آنها توجه و عمل نکنیم؛ بسا که ادعای خانیکی به تمثل برسد و نه از تاک نشان ماند و نه از تاک‌نشان.

در این باره البته و از جهت جدی بودن هشدارها بیان این نکات هم ضروریست که امروز مثبتات اقتصادی ایران مثل مالیات کم، سوخت ارزان، بیکاری تک رقمی، ضریب جینی مطلوب و... توسط هیچ تریبونی مورد ماساژ قرار نمی‌گیرد و به مردم گفته نمی‌شود.

بگذریم از اینکه مشکلات اقتصادی موجود از قبیل گرانی هم راه‌حل‌های مشخصی دارد که حتی مقام معظم رهبری نیز بر وجود این راه‌حل‌ها و ارائه آنها به مسئولان امر تأکید کرده‌اند اما مشخص نیست چرا شاهد اجرای این راه حل‌ها نیستیم؟!(دولت آقای روحانی این راه حل‌ها را عمدا یا سهوا اجرا نکرد و درباره دولت جدید هم گفته می‌شود که بروکراسی جدید هنوز به طول کامل استقرار نیافته است)

پروژه سیاه‌نمایی و ناامیدسازی می‌تواند آنچنان منجر به "انکسار ذهنی" شود که حتی ساکنان بهشت را نیز به تصور زیست جهنمی بکشاند و این حقیقت مهم، توجه بیش از پیش مسئولان ذیربط را طلب می‌کند.

***

1_ https://etemadonline.com/content/518417

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/324429

3_ https://jahanesanat.ir/?p=208726

4_ https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=48764

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان