برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش دوم

Khufu Ship, Giza Plateau, Cairo

برترین شگفتی‌های مصر باستان – بخش دوم

یکی از بزرگترین و قدرتمندترین تمدن‌های تاریخ بشریت، تمدن مصر باستان بوده است. این تمدن باستانی، گنجینه‌های بسیاری را برای روزگار امروز باقی گذاشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از خارق‌العاده‌ترین شگفتی‌های مصر باستان را به شما معرفی کنیم.

کشتی خوفو، جیزه، قاهره

Khufu Ship, Giza Plateau, Cairo

Khufu Ship, Giza Plateau, Cairo

کشتی خوفو توسط یک باستان شناس مصری در سال 1954 میلادی کشف شده است. این کشتی شگفت‌انگیز در قطعات مختلف در پایه هرم بزرگ جیزه دفن شده بود. قدمت این کشتی خارق‌العاده به 2500 سال پیش از میلاد بر می‌گردد. بیش از 1224 قطعه از این کشتی در درون این هرم مهر و موم شده بودند. باور بر این است که این کشتی متعلق به فرعون بزرگ خوفو بوده است. این کشتی به عنوان یک کشتی خورشیدی ساخته شده تا او را به زندگی پس از مرگ ببرد. حدود چهارده سال طول کشیده است تا این هزاران قطعه در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این کشتی شکل بگیرد. امروزه شما شاهد یک کشتی چهل و چهار متری هستید که در درون یک موزه قرار گرفته است.

دادگاه خورشید، معبد اقصر، اقصر

Solar Court, Luxor Temple, Luxor

Solar Court, Luxor Temple, Luxor

این سازه تامل‌برانگیز و باز در ساحل شرقی رودخانه نیل قرار گرفته است. این سازه در درون معبد اقصر قرار گرفته است. این دادگاه دارای معماری پریستیل است و ردیف‎هایی از ستون‌های پاپیروس در سه طرف آن قرار می‌گرفته است. این مکان حدود 1400 پیش از میلاد ساخته شده است. این ویرانه‌های باستانی یکی از پر بازدیدترین مکان‌های تاریخی در مصر هستند.

مقبره سشمنفر چهارم، جیزه، قاهره

Mastaba of Seshemnefer IV, Giza Plateau, Cairo

Mastaba of Seshemnefer IV, Giza Plateau, Cairo

 مقبره سشمنفر چهارم در پایین هرم بزرگ خوفو قرار گرفته است. قدمت این مقبره به سلسله ششم و سال 2340 پیش از میلاد باز می‌گردد. این مقبره، آرامگاه ابدی برای سشمنفر چهارم بوده است که یک صاحب منصب محبوب و عالی رتبه در دربار فرعون بوده است. دو مجسمه بزرگ از سشمنفر چهارم در بیرون این سازه باستانی قرار گرفته و از آن محافظت می‌کند. در دورن دیوارهای قدرتمند آن، صحنه‌ها و فعالیت‌هایی از زندگی این صاحب منصب به تصویر کشیده است که شامل شکار کردن و برداشت محصول است.

معبد ایسنا، ایسنا

Temple of Esna, Esna

Temple of Esna, Esna

یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های شهر ایسنا، معبد ایسنا است. تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، تنها تعدادی از ستون‌های آن را نشان می‌دهد که از سنگ‌های قرمز ساخته شدند و در درون تالار معبد ایسنا ایستاده‌اند. این تالار دارای بیست و چهار ستون است و تزئینات هنری که بر روی دیوارها قرار دارند نیز حاکمان رومی و یونی در لباس فراعنه را نشان می‌دهد. بسیاری از این نگارگری‌ها، فرمانروایان خارجی را نشان می‌دهد که هدایایی را به خنوم، خدای باروری با سری همانند قوچ، اهدا می‌کنند.

حمام‌های رومی، کوم الدیکا، اسکندریه

Roman Baths, Kom el-Dikka, Alexandria

Roman Baths, Kom el-Dikka, Alexandria

کوم الدیکا زمانی مکان سکونت خانواده‌های ثروتمند در طی دوران حکومت رومیان و یونانیان بوده است. این خانه‌ها، دسترسی به حمام داشته‌اند. این حمام خانه به نام پارک پن شناخته می‌شود و بنابر گزارش‌ها، در سومین قرن پس از میلاد، توسط آتش از بین رفته است.

خیابان ابوالهول، اقصر

Avenue of Sphinxes, Luxor

Avenue of Sphinxes, Luxor

یکی دیگر از گنجینه‌های باستانی در اقصر، خیابان ابوالهول است. در تصویر بالا، چندین مجسمه سنگی از ابوالهول را مشاهده می‌کنید که به جای سر انسان، سر قوچ دارند. این مجسمه‌ها بیش از سه کیلومتر ادامه دارند. باور بر این است که این مجسمه‌های ابوالهول بین معبدهای اقصر و کارناک ادامه داشته است و امروزه نیز یکی از تاثیرگذارترین مکان‌های باستانی اینجا به شمار می‌رود.

هرم بنت، دهشور

Bent Pyramid, Dahshur

Bent Pyramid, Dahshur

هرم بنت دارای قدمتی حدود چهار هزار سال است. این سازه منحصربه‌فرد، توسط شاه سنفرو ساخته شده است. او پدر شاه خوفو و اولین شاه چهارمین سلسله مصر بوده است. قسمت پایینی این هرم با سنگ‌ماسه نرم همانند دیگر اهرام با زوایه 54 درجه ساخته شده است. با این حال، قسمت بالای این هرم دارای زاویه 43 درجه است که به آن، شکلی عجیب نسبت به دیگر هرم‌ها داده است.

معبد هیبیس، خارگا

Temple of Hibis, Kharga Oasis

Temple of Hibis, Kharga Oasis

به دور از دره نیل در صحرای غربی کشور مصر، معبد هیبیس قرار گرفته است. این معبد توسط شاه پارسی، داریوش اول در بین سال 522 تا 486 پیش از میلاد ساخته شده است. این معبد به افتخار آمون، خدای باروری مصریان، ساخته شده است. در درون این مکان، یک ردیف دروازه وجود دارد که به درون یک غرفه باز می‌شوند. امروزه تمام ستون‌های اصلی این مکان همچنان پابرجا باقی مانده است.

هرم خافره، جیزه، قاهره

Pyramid of Khafre, Giza Plateau, Cairo

Pyramid of Khafre, Giza Plateau, Cairo

هرم خافره برای فرعون بزرگ مصر، شاه خافره، ساخته شده است. او دومین پسر شاه خوفو و چهارمین شاهی بوده است که در طی سلسله چهارم حکمرانی کرده است. این بنای بسیار خیره‌کننده و نفس‌گیر، دومین هرم بزرگ در جیزه به شمار می‌رود. قدمت این هرم به بیش از 2500 سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این هرم در ارتفاع بالاتری نسبت به هرم بزرگ ساخته شده است و از همین رو، به نظر می‌رسد که ده متر از آن بلندتر است. اما در واقعیت، هرم خافره حدود 143 متر ارتفاع دارد و این در حالی است که هرم بزرگ، حدود 147 متر ارتفاع دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان