تاثیر تکنولوژی بر قیمت دستگاه‌های سرمایشی

آبسردکن‌ها ابزار‌هایی برای تولید آب خنک می‌باشند که در نمونه‌های خانگی و صنعتی طراحی و تولید میشوند. آبسردکن‌های خانگی دستگاه‌های کوچکی بوده که بیشتر در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها ساختاری ساده دارند، ولی بهره مندی از تکنولوژی‌های مختلف می‌تواند بر کارایی آن‌ها و مصرف انرژی آن‌ها تاثیر بسزایی بگذارد.

استفاده از تکنولوژی‌های مختلف در تولید و ساختار دستگاه‌های سرمایشی از سویی سبب افزایش کارایی دستگاه شده و از سویی دیگر هزینه‌های جاری شامل هزینه‌های مصرف انرژی و هزینه‌های ناشی از تعمیر و ... دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. در این مطلب به بررسی تاثیر این تکنولوژی‌ها بر قیمت تمام شده‌ی دستگاه‌ها خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که ایا خرید این دستگاه‌ها به سود مصرف کننده می‌باشد یا خیر؟

تاثیر تکنولوژی بر قیمت دستگاه‌های سرمایشی

تکنولوژی های مورد استفاده در آبسردکن

آبسردکن‌ها ابزار‌هایی برای تولید آب خنک می‌باشند که در نمونه‌های خانگی و صنعتی طراحی و تولید میشوند. آبسردکن‌های خانگی دستگاه‌های کوچکی بوده که بیشتر در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها ساختاری ساده دارند، ولی بهره مندی از تکنولوژی‌های مختلف می‌تواند بر کارایی آن‌ها و مصرف انرژی آن‌ها تاثیر بسزایی بگذارد. با اینکه استفاده از تکنولوژی سبب افزایش قیمت آبسردکن می‌شود، ولی مقایسه‌ی 3 ماه عملکرد آبسردکن در فصل گرم سال و هزینه‌های جانبی ناشی از مصرف انرژی و عملکرد صحیح. میتواند در کوتاه مدت هزینه‌ی بالای دستگاه را جبران کند و در عوض تا سال‌ها از دستگاهی با کیفیت بهره‌مند شوید.

 

سیستم خنک سازی

در آبسردکن‌های خانگی و اداری، توجه به سیستم خنک سازی و استفاده از موتور‌های مدرن اهمیت فراوانی دارد. موتور باید توانایی افزایش فشار سریع مبرد داخل خود را داشته باشد و از این رو بهره مندی از نمونه‌های مدرن تاثیر بسزایی در سرعت این فرایند دارد که میتواند عمل خنک سازی را با سرعت بسیار بیشتری ممکن سازد.

از اجزای مهم آبسردکن‌ها علاوه بر موتور می‌توان به کندانسور و اواپراتور اشاره کرد که هر کدام وظیفه‌ای مشخص در دستگاه دارند. موتور دستگاه دما و فشار مبرد گازی شد را افزایش میدهد. این مبرد پس از موتور وارد کندانسور میشود و کندانسور وظیفه‌ی کاهش دمای آن را دارد.

هر چقدر که طراحی کندانسور مناسب‌تر باشد و در ساخت آن مواد با کیفیت‌تر با رسانایی مشخصی استفاده شده باشد، عمل گرماگیری با سرعت بیشتری انجام میگیرد. با این عمل گاز به مایع نیز تبدیل خواهد شد.

سپس مبرد به قبل از ورود به اواپراتور از شیر انبساط عبور میکند. شیر انبساط ابزاری مخصوص به منظور کاهش فشار مایع است.   این وسیله در نمونه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که کیفیت ساخت و همینطور استفاده از تکنولوژی‌های مختلف در کیفیت نهایی محصول تاثیر شگفتی میگذارد.

این وسیله فشار مایع را کاهش داده و این مایع با فشار کم و دمای کم وارد اواپراتور میشود. اواپراتور با فرایندی مایع را به گاز تبدیل میکند و در طی این فرایند دمای خنک را به محیط می‌دهد که در نتیجه‌ی برخورد این دمای خنک با مخزن آبسردکن، آب خنک میشود.

مشخص است که بهره مندی از تجهیزات مدرن‌تر و باکیفیت‌تر در بهبود نتایج نهایی تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.
 

بدنه آبسردکن :

از دیگر مواردی که هم در طول عمر دستگاه و هم در قیمت دستگاه تاثیر گذار است جنس بدنه‌ی دستگاه می‌باشد. بدنه‌ی آبسردکن هم میتواند از جنس پلاستیک یا ABS باشد، هم از جنس فلز معمولی باشد و هم از جنس استیل یا الومینیوم انتخاب شود. قیمت آبسردکن استیل نسبت به نمونه‌های دیگر بالاتر است چرا که استیل ضدزنگ و غیر مغناطیسی مورد استفاده در این دستگاه‌ها قیمت بالا و طول عمر بسیار بیشتری دارد.

این بدنه با توجه به ماهیت ماده مورد استفاده در آن زنگ نمیزند و در نتیجه در صورت کیفیت قطعات داخلی میتوان تا سال‌ها از آن استفاده کرد.

نمونه‌هایی که با ABS بسیار فشرده نیز ساخته میشوند طول عمر بالایی دارند. با توجه به جنس بدنه بهتر است این دستگاه‌ها در مجاورت نور آفتاب قرار نگیرند چرا که به دلیل شدت بالای نور افتاب امکان تغییر رنگ بدنه‌ی آن‌ها وجود دارد.

 

امکانات ویژه :

از جمله پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در تولید آبسردکن‌ها صورت گرفته است اضافه کردن قسمت‌هایی همچون یخچال، سیستم آبگرم کنی و ... به آن‌ها می‌باشند. آبسردکن یخچالدار وسیله‌ای می‌باشد که در قسمت انتهایی آن یک یخچال کوچک جاسازی شده است. با توجه به سیکل کامل سرمایشی موجود در ابسردکن‌ها می‌توان با داشتن خلاقیت در طراحی یک بخش مخصوصی را بدین منظور در نظر گرفت و استفاده‌ای دوگانه از آبسردکن بدون هزینه‌ی بالا داشت.

همچنین در برخی از آبسردکن‌ها تولید کننده از یک سیستم مجزا برای تولید آبگرم استفاده میکند. این سیستم غالبا دارای یک المنت با دماسنج مخصوص است که فرایند افزایش دمای آب و تنظیم دمای داخل مخزن را انجام میدهد. استفاده از این سیستم می‌تواند خرید دستگاه را بسیار جذابتر کند، اما در عوض مصرف برق دستگاه به هر طریقی افزایش خواهد یافت.

ورود تکنولوزی به این بخش و استفاده از المنت‌های کم مصرف شاید بتواند هزینه‌های جاری استفاده از این دستگاه‌ها را کاهش دهد.
تاثیر تکنولوژی بر قیمت دستگاه‌های سرمایشی

دستگاه مناسب بخریم

هدف از نگارش این متن معرفی ویژگی‌هایی بود که میتوانست سبب افزایش کارایی و بهبود عملکرد سیستم‌های گرمایشی شود. با توجه به اینکه در بسیاری از سیستم‌های سرمایشی فرایند تولید سرما مشابه هم بوده و استفاده از موتور، کندانسور و اواپراتور معمول می‌باشد، بهره مندی از سیستم‌های مدرن و کم مصرف می‌تواند کارایی تمامی دستگاه‌های سرمایشی را افزایش دهد.

سیستم‌های سرمایشی مختلفی از چنین فرایند‌هایی برای تولید سرما استفاده می‌کنند. برای مثال در سردخانه جسد که وسیله‌ای کابینی برای نگهداری جسد می‌باشد، موتور کندانسور و اواپراتور فرایندی بسیار مشابه با سیستم ابسردکن را فراهم میکنند و با خنک کردن مخزن که همان کابین است سرمای کامل در داخل کابین منتشر میشود.

خرید یک دستگاه مناسب با قیمتی معقول که از سیستم‌هایی مدرن در سرمایش خود استفاده کرده است و بدنه‌ای مقاوم دارد، میتواند خیال شما را از افزایش هزینه‌های جاری و همینطور هزینه‌های ناشی از تعمیر دستگاه در سال‌های اینده راحت کند و خریدی خوشآیند را برای شما به ارمغان آورد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان