طراحی آپارتمان مسکونی ۵۵، نوسازی خانه پدری!

پروژه های برجسته: وقتی قرار بر آن باشد که خانه ای پدری با پنجره هایی بزرگ و قدی و حیاطی سبز که گه گاه محل استراحت و آسایش ساکنین خانه بوده است جایش را به آپارتمانی پنج واحده با حداکثر متراژ مجاز قابل ساخت بدهد و در عین حال بتواند ساختمانی شاخص باشد، چالش های طراحی نمایان می شود! چالش های که مازیار جعفریه به خوبی از پس آن برآمده و آپارتمان مسکونی چ ...

پروژه های برجسته: وقتی قرار بر آن باشد که خانه ای پدری با پنجره هایی بزرگ و قدی و حیاطی سبز که گه گاه محل استراحت و آسایش ساکنین خانه بوده است جایش را به آپارتمانی پنج واحده با حداکثر متراژ مجاز قابل ساخت بدهد و در عین حال بتواند ساختمانی شاخص باشد، چالش های طراحی نمایان می شود! چالش های که مازیار جعفریه به خوبی از پس آن برآمده و آپارتمان مسکونی چشم نوازی در یکی ازمحله های اصیل تهران خلق کرده است با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه وکنار این آپارتمان مسکونی منحصر به فرد سری بزنیم با جزییات طراحی آن آشنا شویم.

مشخصات عمومی پروژه طراحی آپارتمان مسکونی شماره 55

  • نام پروژه: آپارتمان مسکونی شماره 55
  • موقعیت: دروس، تهران، ایران
  • دفتر معماری: استدیو معماری مازیار جعفریه
  • معمار مسئول: مازیار جعفریه
  • تیم طراحی: مازیار جعفریه، اصغر رنجی، امیررضا کریمی

  • مدیر اجرایی پروژه: مازیار جعفریه
  • تیم اجرایی پروژه: مازیار جعفریه، اصغررنجی، امیررضا کریمی
  • مساحت سایت: 300 مترمربع
  • ​گرافیک: امیررضا کریمی
  • عکاس: مازیار جعفریه، امیررضا کریمی

از زبان معمار: تفکر اولیه ایده طراحی آپارتمان مسکونی شماره 55 از آنجایی شکل گرفت که قرار شد خانه ای پدری با پنجره هایی بزرگ و قدی و حیاطی سبز که گه گاه محل استراحت و آسایش ساکنین خانه بود جایش را به آپارتمانی پنج واحده با حداکثر متراژ مجاز قابل ساخت بدهد و در عین حال بتواند ساختمانی شاخص باشد.

سوال پیش رو در طراحی آپارتمان مسکونی این بود که چگونه می توان آپارتمانی مسکونی طراحی کرد که با وجود تبعیت از قوانین و ضوابط شهرداری، ساکنین آن بتوانند در محیط زندگی خود همان شادابی، لطافت و آرامش پیشین خود را دوباره تجربه کنند. تجربه ایی نزدیک به خانه پدری که پنجره هایش قابی بود بر سبزی و طراوت و زندگی. بهره گیری از رنگ که یکی از ارکان معماری ایرانیست و همواره به عنوان عنصری اثربخش در تلطیف فضا و روح انسان مورد استفاده بوده، پاسخ مناسبی برای این پرسش بود.

لذا با طراحی قاب هایی در سه رنگ سبز، آبی ایرانی و زرد زعفرانی بر روی پوسته ای آجری به رنگ سفید، به بیانی مدرن از کاربرد رنگ در معماری رسیدیم. سطوحی زنده و رنگین را به عنوان تجربه ای مشترک بین نظاره گران بیرونی و ساکنین درونی بنا نهادیم. تعاملی متفاوت بین دو سوی یک دیوار. وظیفه دیگر این قاب ها کنترل زاویه تابش آفتاب از یک سو و دید عابرین و ناظرین از سوی دیگر به منظور ایجاد فضایی مناسب برای سکونت می باشد.

از دیگر دغدغه های طراحی آپارتمان مسکونی شماره 55 توجه به اقلیم، حفظ انرژی، بهره گیری از تکنولوژی ساختمان، اجرای صحیح و مهندسی شده و طراحی جزییات قاب پنجره ها و دیوار شیشه ایی استخر و پنل های متحرک تراس ها به منظور حفظ حریم و امنیت بوده است.

با دیدن بخشی از پلان های این پروژه با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.

اگر فضای زندگی شما این چنین خلاقانه است و یا فضایی با سبک و سیاق خلاقانه را می شناسید، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و فضای زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. پس فضای زندگی خود را با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: گروه معماری مازیار جعفریه ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر