دستور کار این جلسه به شرح زیر است:
- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول (اعاده شده از شورای نگهبان)
- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی
- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند (5-4-1-10) اساسنامه موسسه منطقهای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)
- بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم(85) قانون اساسی
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخصهای اقتصادی در دولتهای یازدهم و دوازدهم
- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان
- گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص بررسی تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399
- گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
- گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت
- گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران
- بررسی برنامه و صلاحیت مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و أخذ رأی اعتماد
حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز برای دفاع از برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد مجلس شورای اسلامی شد.
طبق آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور یک ساعت فرصت دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را دارد. سپس نوبت به ارائه گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره نتیجه جمعبندی خود درباره صلاحیت فیاضی به مدت 10 دقیقه میرسد.
سپس دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق نظراتشان را درباره فیاضی اعلام میکنند که آنها نیز در مجموع یک ساعت زمان دارند.
در نهایت هم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مدت 30 دقیقه به تشریح برنامههای خود میپردازد.
رئیسی: امروز از همیشه به حل مشکلات کشور امیدوارترم/ امور کشور با کمک همگان پیش میرود
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور در جلسه علنی دفاع از مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در این 83 روز یکسومِ استانهای کشور را رفته، سخنان مردم را شنیدم و و درد آنها را شنیدهام ولی این را کافی نمیدانم. لازم است با نمایندگان نشستهای مکرر داشته باشیم و انشاالله دو هفتهی آینده نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت داشته باشیم و وزرا و نمایندگان حضور داشته باشند تا مسائلی که در نشستهای استانی مطرح میشود، دنبال شود.
وی با بیان اینکه پیشرفت کشور نیازمند همدلی و همکاری بین دولت و مجلس است و مسائل اینگونه پیش خواهد رفت، افزود: مردم بدانند اگر کاری در کشور پیش میرود با کمک همگان است و اگر امیدواری در جامعه ایجاد شده است، این امید باید روزبهروز افزون شود؛ نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال شود.
رئیسجمهور گفت: سفر به استانها را، علیرغم همه حرفهایی که در گوشه و کنار زده میشود، مغتنم میدانم و ششروز در سطح ملی و یکروز حداقل باید برای استانها وقت گذاشته شود تا از نزدیک بیشتر با مسائل و مشکلات مردم آشنا شویم. (بیشتر بخوانید)
دانلود
رئیس جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد
ابراهیم رئیسی که به منظور دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (سه شنبه 25 آذر) حضور پیدا کرده بود، دقایقی پیش با بدرقه نمایندگان صحن مجلس را ترک کرد.
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
مخالفان
مخالفت کمیسیون آموزش با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
رضا حاجی پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه، 25 آبان ماه) گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد.
فیاضی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیتهای پژوهشی بویژه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشتهاند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار میرفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهشهای مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیتهای ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد. (بیشتر بخوانید)
فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است
محمد باقری، در جلسه علنی امروز (سهشنبه، 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: من به عنوان نه اصولگرای تند و نه اصلاح طلب تند، بلکه به عنوان فردی مستقل معتقدم جناحیبازی پدر کشور را درآورده است اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرای اصلاح طلب هستم که معتقدم میتوانیم با تأکید بر اصول خودمان روشها را اصلاح کنیم.
وی با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون نفر معلم در آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه وجود دارد، ادامه داد: حال سوال این است که آقای رئیسی آیا در میان این یک میلیون نفر کسی مانند آقای فیاضی پیدا نشد این در حالی است که زمانی از آموزش و پرورش، مدیر برمیخیزید و در واقع وزیر و مدیرپرور بود اما اکنون بعد از 40 سال به این نتیجه رسیدهایم که از بین یک میلیون نفر نمیتوان یک نفر را به عنوان وزیر انتخاب کرد تا سکانداری این مجموعه را بر دست گیرد.
باقری با اشاره به اینکه فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده و حتی مدیرعامل نیز نبوده است، گفت: به یقین این انتخاب معلمان را دلسرد خواهد کرد و توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش میشود. (بیشتر بخوانید)
«فیاضی» از جنس آموزش و پرورش نیست
محمد وحیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نکاتی که در مخالفت با آقای فیاضی مطرح می کنم قطعا از باب مخالفت با آقای رئیسی، دولت یا جریان انقلابی نیست، کما اینکه ما با افتخار پشت سر رئیس جمهور که فردی انقلابی و ولایی و مورد اعتماد مردم است، ایستاده ایم، اما در این شرایط انتخاب اصلح برای مهمترین دستگاه کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشی در مخالفت با آقای فیاضی قرائت کرد، در نتیجه اخذ استعلامات و با نگاه دقیق به مدارک تحصیلی ایشان بوده است، چرا که ما مدیری می خواهیم که در دستگاه عظیم آموزش و پرورش تحول ایجاد کند، ضمن اینکه در شرایطی که یک مدیر مدرسه باید از سابقه 5 ساله معاونت در مدارس برخوردار باشد، چطور وزیر پیشنهادی این وزارتخانه می تواند غیر از جنس این خانواده باشد. (بیشتر بخوانید)
موافقان
بیانیه فراکسیون ایثارگری مجلس درباره فیاضی
فراکسیون ایثارگری و شهادت مجلس شورای اسلامی در بیانیهای رسمی، از مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پروش حمایت کردند. (بیشتر بخوانید)
فیاضی به مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد
عباس گودرزی در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: روزی که از تریبون مجلس نام آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد، جمعی از همکاران – که به نظر بنده اقدام نادرست و خلاف مشی رهبر معظم انقلاب بود- عدد 2 را اعلام کرده و با ایشان مخالفت کردند. در همان روز با یکی از همکاران که مخالف وزیر پیشنهادی بود، صحبت کرده و پرسیدم که آیا صحبت های وزیر پیشنهادی را شنیده ای؟ پاسخ ایشان خیر بود و دلیل وی این بود که وزیر پیشنهادی از بدنه آموزش و پرورش نیست.
نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه همان روز به همکار خود گفتم که آیا ما در خانه ملت متولد شده ایم که امروز وکیل مردم هستیم و تصمیم می گیریم، افزود: به وی گفتم که نه تایید و نه رد کنیم، بلکه توقف کنیم و به صحبت های وزیر پیشنهادی گوش دهیم.
وی تصریح کرد: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، مسلط به اوضاع کشور، توانمند و آشنا با محاسبات کشور است و این مجلس باید وزیری را انتخاب کند که اهل سیاست پژوهی باشد، چرا که مشکل کنونی کشور این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله گرفته است. (بیشتر بخوانید)
شجاعت در تصمیمگیری یکی از شاخصهای برجسته فیاضی است
موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز (سهشنبه، 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: هفته گذشته دکتر مسعود فیاضی پس از ماهها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد. بلادرنگ شبکههای معاند نسبت به تخریب ایشان اقدام کردند، تخریبگران کسانی جز مروجان سند 2030، اختلاسگران صندوق فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش نبودند.
نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: در جبهه مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دلسوزان موافقت خود را با دکتر فیاضی اعلام کردند، وزیری که برنامههای جدی خود را ارائه کرده و نشان داده میتواند تحول گستردهای در آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی با یادآوری شک و تردیدی که در ابتدا درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشت، اظهار کرد: با انجام تحقیقات و پس از جلسهای که در کمیسیون قضایی و حقوقی با وزیر پیشنهادی داشتیم، تردیده ایم رفع و ایشان را نیروهای توانمند و قابلی دانستم. داشتن فهم درست از توانمندیها و ظرفیتها یکی از شاخصهای مهمی است که آقای فیاضی از آن برخوردار است. (بیشتر بخوانید)
ادامه دارد...