ماهان شبکه ایرانیان

۳ معمارخلاق ایرانی از خودشان می گویند!

معماران برجسته:  وقتی صحبت از هنر به میان می‌آید، خلاقیت اولین کلمه‌ای است که ناخودآگاه در ذهن ما می‌نشیند؛ به‌خصوص اگر هنر، هنر معماری باشد! به جرات می‌توان گفت این خلاقیت است که می‌تواند یک اثر معماری را ماندگار و متمایز از سایر آثار بی‌هویتی که هر روز از کنارشان می‌گذریم کند

معماران برجسته:  وقتی صحبت از هنر به میان می‌آید، خلاقیت اولین کلمه‌ای است که ناخودآگاه در ذهن ما می‌نشیند؛ به‌خصوص اگر هنر، هنر معماری باشد! به جرات می‌توان گفت این خلاقیت است که می‌تواند یک اثر معماری را ماندگار و متمایز از سایر آثار بی‌هویتی که هر روز از کنارشان می‌گذریم کند. شاید شما هم تصمیم دارید خانه‌ای بنا کنید؛ خانه‌ای که خانه باشد، نه صرفا فضایی برای گذران زندگی؛ خانه‌ای خلاقانه و منحصر به فرد که توسط معماری کارآزموده و تنها برای شما و متناسب با نیازتان طراحی شده باشد. اگر چنین است، «طراح ماه» سعی دارد همچون گذشته شما را با یکی این عزیزان و سبک کاری ایشان بیشتر آشنا کند. با ما همراه باشید.

معماران برجسته ایرانی

چه کسانی هستند؟

  • کامران افشار نادری:
    تحصیلات: فارغ التحصیل معماری از ایتالیا
    موسس و مدیر دفتر معماری کامران افشار نادری
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و خارجی 
     
  • امیر حسین تبریزی:
    تحصیلات: کارشناسی مرمت و احیای ابنیه تاریخی از دانشکده میراث فرهنگی تهران
    کارشناس ارشد مرمت و احیای ابنیه و بافت‌های تاریخی از دانشکده هنر و معماری تهران مرکز

    موسس و مدیر دفتر معماری امیرحسین تبریزی
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و خارجی
     
  • مهدی کامبوزیا:
    تحصیلات: کارشناس معماری از دانشگاه هنر و معماری تهران مرکز
     کارشناس ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی

    موسس و مدیر دفتر معماری کات
    موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی

چه سبکی دارند؟ 

کامران افشار نادری: کارهای افشارنادری مدرن هستند، ولی در آنها اشارات غیرمستقیمی به معماری ایرانی و نحوه استفاده از فرم، مصالح، نور و رنگ وجود دارد. تلاش وی در پروژه‌ها بیش از مسئله سبک‌شناسی، معطوف به شناسایی نکات اصلی پروژه و توجه به آنها در قالب بنایی است که با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. 

امیر حسین تبریزی: سبک کاری ایشان یافتن بهترین پاسخ به نیازهای معماری انسان‌ها با تکیه بر ابزارهای لازم و کارآمد و با توجه به زمینه و بستری است که معماری در آن یا بر آن شکل می‌گیرد و این تفکر باعث خلق معماری‌هایی می‌شود که از تنوع و تفاوت طراحی نسبت به یکدیگر برخوردارند. در حقیقت سبک‌ها با توجه به شرایط خاص زمانی، مکانی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی یا جریانات فلسفی یا ادبی شکل می‌گیرند و لزوما در تمام ادوار تاریخی و زمانی زندگی بشر تکرارپذیر نیستند.

مهدی کامبوزیا: اساساً معماری امروز دنیا در قالب سبک‌های مختلف تعریف نمی‌شود اما آنچه نگاه امروز ما به پروژه‌هاست، معماری با رویکرد مردم‌شناسی است. (anthropologydesign) که مطالعه روی رفتار عملکردی و روانی استفاده‌کننده‌ها از فضایی است که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. گاهی استفاده‌کننده از بعضی نیازهای عملکردی خود اطلاع دارد و بعضی از رفتارهای عملکردی و روانی را به غلط انجام می‌دهد که در این روش بدون آگاهی کاربر آن رفتارهای غلط در طراحی اصلاح می‌شود. (به طور مثال استفاده نامناسب از تراس به عنوان انبار باز)

دیدگاهشان در رابطه با معماری چیست؟ 

کامران افشار نادری: افشارنادری معتقد است، پیشرفت‌های جدید علمی در چند سال اخیر از بسیاری مسائل مربوط به ترجیحات زیبایی‌شناسی و رفتاری انسان‌ها پرده برداشته است. معماری می‌تواند با توجه به کدهای ژنتیکی انسان و علم عصب‌شناسی، فضا‌هایی را خلق کند که تاثیر مثبتی بر درون انسان به جای گذاشته حس خوشبختی، امنیت و آسایش را در او تقویت کند. معماری امروز بیش از پیش به علوم و هنرها مرتبط است. 

امیر حسین تبریزی: شما وارد هر جامعه یا مملکتی شوید، اولین دریافت شما از آن محیط، پیش از آنکه از طریق لباس، زبان و... صورت بگیرد، از طریق معماری آن جامعه صورت می‌گیرد؛ چراکه معماری انعکاس سطح فرهنگ، اقتصاد، بینش، آداب و رسوم، کوشایی، وضعیت سیاسی و اجتماعی مردمان خالق معماری است. پس شاید بتوان گفت که معماری بعد از غذا و سلامت مهم‌ترین اولویت انسان است و معماری داخلی و دکوراسیون داخلی دو عضو از پیکر معماری هستند که در نظر نگرفتن هریک از آنها و کم جلوه داده شدن‌شان، جز تولد پیکری معلول چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. در نهایت باید به این مهم اشاره کنم که معماری  یکی از چند رشته‌ای‌ترین تخصص‌هاست.

مهدی کامبوزیا: هر پروژه معرف یک زندگی است و هر زندگی سبک خاص خود را دارد. ولی در همه آنها برای‌مان یک موضوع مشخص است؛ اینکه نتیجه باید جوابگوی مسائل معماری و تکنولوژی ساخت باشد. نوع پروژه، کاربری، مقیاس، زمینه، نیازها، اقلیم و ...  همه و همه معماری را شکل می‌دهد. کارکرد موضوع طراحی با زمینه و ارتباط نزدیک بین طراحی پروژه و ساخت آن را می‌توان از اهم اولویت‌های معماری دانس

مجله منزل :شماره 99 آبان ماه 1395

مجله منزل :شماره 99 آبان ماه 1395

7000تومان

مطلب طراح ماه از مجله منزل برای شما انتخاب شده است. برای خواندن مطالب جذاب دیگر و دیدن دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی های خوش ذوق، می توانید این مجله را از کیوسک های روزنامه فروشی یا فایل فشرده ی آن را از سایت طاقچه تهیه نمایید.

منبع: مجله منزل؛ نویسنده: ثمینا فراهانی؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان