چگونه از سکته قلبی نجات پیدا کنیم؟!!

علائم می تواند از فردی به فرد دیگر یا از حمله قلبی به حمله قلبی دیگر متفاوت باشد. زنان بیشتر احتمال دارد این علائم حمله قلبی را داشته باشند:

چگونه از سکته قلبی نجات پیدا کنیم؟!!

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که چیزی جریان خون را به قلب شما مسدود می کند تا نتواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. سالانه بیش از یک میلیون آمریکایی دچار حمله قلبی می شوند. حملات قلبی را انفارکتوس میوکارد (MI) نیز می نامند. “Myo” به معنای ماهیچه، “قلبی” به قلب، و “انفارکتوس” به معنای مرگ بافت به دلیل کمبود خون است. این مرگ بافت می تواند باعث آسیب دائمی به ماهیچه قلب شما شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و دیگر خدمات درمانی در منزل روی رادیولوژی در منزل کیان کلیک کنید.

علائم حمله قلبی

علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • ناراحتی، فشار، سنگینی، سفتی، فشردن یا درد در قفسه سینه یا بازو یا زیر استخوان سینه
  • ناراحتی که به پشت، فک، گلو یا بازو شما وارد می شود
  • سیری، سوء هاضمه یا احساس خفگی (ممکن است مانند سوزش سر دل باشد)
  • عرق کردن، ناراحتی معده، استفراغ یا سرگیجه
  • ضعف شدید، اضطراب، خستگی یا تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع یا ناهموار

علائم می تواند از فردی به فرد دیگر یا از حمله قلبی به حمله قلبی دیگر متفاوت باشد. زنان بیشتر احتمال دارد این علائم حمله قلبی را داشته باشند:

  • خستگی غیرمعمول
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • ناراحتی در روده شما ممکن است شبیه سوء هاضمه باشد.
  • ناراحتی در گردن، شانه یا قسمت بالای کمر

با برخی از حملات قلبی، شما هیچ علامتی را متوجه نخواهید شد (انفارکتوس میوکارد “خاموش”). این در افرادی که دیابت دارند بیشتر دیده می شود.

آنژین

آنژین یک بیماری یا بیماری نیست. این یک علامت است و گاهی اوقات می تواند نشانه حمله قلبی باشد. این احساسات ممکن است با فعالیت‌های معمولی یا فعالیت ظاهر شوند، اما با استراحت یا مصرف نیتروگلیسیرین از بین می‌روند.

ممکن است احساس کنید:

فشار، درد، فشردن یا احساس پری در مرکز قفسه سینه

درد یا ناراحتی در شانه، بازو، پشت، گردن یا فک

اگر بدتر شد، بیش از 5 دقیقه طول کشید یا بعد از مصرف نیتروگلیسیرین بهبود نیافت، با 911 تماس بگیرید. پزشکان آن را آنژین “ناپایدار” می نامند، و این یک اورژانس است که می تواند مربوط به حمله قلبی باشد که در شرف وقوع است.

اگر به جای آن، آنژین “پایدار” دارید، که شایع ترین نوع است، علائم شما معمولاً با محرک های قابل پیش بینی (مانند احساسات شدید، فعالیت بدنی، دمای بسیار گرم و سرد یا حتی یک وعده غذایی سنگین) رخ می دهد. در صورت استراحت یا مصرف نیتروگلیسیرین که پزشک شما تجویز کرده است، علائم از بین می روند. اگر نه، با 911 تماس بگیرید.

علل حمله قلبی

ماهیچه قلب شما به یک منبع دائمی خون غنی از اکسیژن نیاز دارد. شریان های کرونری شما این منبع خون حیاتی را به قلب شما می دهند. اگر مبتلا به بیماری عروق کرونر هستید، این شریان ها باریک می شوند و خون نمی تواند آنطور که باید جریان یابد. وقتی جریان خون شما مسدود می شود، دچار حمله قلبی می شوید.

چربی، کلسیم، پروتئین ها و سلول های التهابی در شریان های شما جمع می شوند و پلاک ها را تشکیل می دهند. این رسوبات پلاک از بیرون سخت و از داخل نرم و لطیف هستند.

هنگامی که پلاک سفت می شود، پوسته بیرونی ترک می خورد. به این پارگی می گویند. پلاکت ها (چیزهایی به شکل دیسک در خون شما که به لخته شدن آن کمک می کنند) به این ناحیه می آیند و لخته های خون در اطراف پلاک ایجاد می شوند. اگر یک لخته خون شریان شما را مسدود کند، ماهیچه قلب شما برای اکسیژن گرسنه می شود. سلول های ماهیچه ای به زودی می میرند و باعث آسیب دائمی می شوند.

به ندرت، اسپاسم در عروق کرونر نیز می تواند باعث حمله قلبی شود. در طی این اسپاسم کرونری، شریان‌های شما محدود یا دچار اسپاسم می‌شوند و جریان خون به عضله قلب را قطع می‌کنند (ایسکمی). این می تواند در زمانی که شما در حال استراحت هستید و حتی اگر بیماری جدی عروق کرونر ندارید، اتفاق بیفتد.

هر شریان کرونر خون را به قسمت متفاوتی از عضله قلب شما می فرستد. اینکه عضله چقدر آسیب دیده است به اندازه ناحیه ای که شریان مسدود شده تامین می کند و مدت زمان بین حمله و درمان بستگی دارد.

عضله قلب شما بلافاصله پس از حمله قلبی شروع به بهبود می کند. این حدود 8 هفته طول می کشد. درست مانند زخم پوستی، اسکار در ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود. اما بافت اسکار جدید آنطور که باید حرکت نمی کند. بنابراین قلب شما نمی تواند پس از حمله قلبی به اندازه کافی پمپاژ کند. میزان تأثیرگذاری بر توانایی پمپاژ به اندازه و محل اسکار بستگی دارد.

اگر سکته قلبی کردم چه کنم؟

پس از حمله قلبی، برای باز کردن شریان مسدود شده و کاهش آسیب به درمان سریع نیاز دارید. در اولین علائم حمله قلبی، با 911 تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی 1 یا 2 ساعت پس از شروع علائم است. انتظار بیشتر به معنای آسیب بیشتر به قلب شما و شانس کمتری برای زنده ماندن است.

اگر با اورژانس تماس گرفته اید و منتظر رسیدن آنها هستید، یک آسپرین (325 میلی گرم) بجوید. آسپرین یک مهارکننده قوی لخته شدن خون است و می تواند خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را تا 25 درصد کاهش دهد.

اگر شخص دیگری دچار حمله قلبی شد چه زمانی باید انجام دهم؟

اگر فردی دچار ایست قلبی شد، با 911 تماس بگیرید و CPR (احیای قلبی ریوی) را شروع کنید، یعنی زمانی که ضربان قلب متوقف شده و فرد پاسخگو نیست. CPR قلب را دوباره راه اندازی نمی کند. اما شخص را تا رسیدن کمک پزشکی زنده نگه می دارد.

دستگاهی با کاربری آسان به نام (AED دفیبریلاتور خارجی خودکار) در بسیاری از مکان های عمومی موجود است و تقریباً هر کسی می تواند برای درمان ایست قلبی از آن استفاده کند. این دستگاه با ضربه زدن به قلب به ریتم عادی کار می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان