بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان – بخش دوم

روی سطح، به سختی می‌توان شواهدی از وجود دریاچه وستوک را مشاهده نمود چراکه این دریاچه زیر یخی، حدود ۴ کیلومتر زیر سطح یخی قاره جنوبگان قرار گرفته است

بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های جهان – بخش دوم

بیش از هفتاد درصد سطح جهان را آب تشکیل داده است و بدون شک، دریاچه‌های شگفت‌انگیزی زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند. عمیق‌ترین دریاچه جهان بیش از 1640 متر عمق دارد و طولانی‌ترین آن نیز حدود 637 کیلومتر است. در این مطلب قرار است به معرفی شگفت‌انگیزترین دریاچه‌هایی بپردازیم که از برخی کشورها بزرگ‌تر هستند. در ادامه همراه با ما باشید.

17- دریاچه اونگا، روسیه

Lake Onega, Russia

Lake Onega, Russia

این دریاچه گسترده در بخش اروپایی کشور روسیه قرار گرفته است و مساحتی حدود 9720 کیلومتر مربع دارد. این دریاچه بزرگ‌تر از جزیره قبرس است. بیش از 1500 جزیره کوچک و بزرگ در درون این دریاچه وجود دارند. آب‌های سرد دریاچه اونگا، سرشار از ماهی‌هایی همچون سوف، پایک، قزل آلا و ماهی آزاد است. دریاچه اونگا از طریق کانال بالتیک، به دریای سفید متصل است و از همین رو، نقش مهمی در مسیر تجاری میان روسیه، فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان را ایفا می‌کند. بیش از 4500 آثار هنری باستانی در درون صخره‌های پیرامون این دریاچه کشیده شده است.

16- دریاچه وستوک، جنوبگان

Lake Vostok, Antarctica

Lake Vostok, Antarctica

روی سطح، به سختی می‌توان شواهدی از وجود دریاچه وستوک را مشاهده نمود چراکه این دریاچه زیر یخی، حدود 4 کیلومتر زیر سطح یخی قاره جنوبگان قرار گرفته است. در زیر یخ‌ها، دریاچه‌ای به مساحت 12500 کیلومتر مربع قرار دارد که بزرگ‌تر از کشورهایی همچون جامایکا، گامبیا و قطر است. عمق دریاچه وستوک حدود 800 متر است. در بالای این دریاچه، یک ایستگاه تحقیقاتی روسی قرار گرفته است و عملا، سفر به آنجا غیرممکن است مگر اینکه شما بودجه نامحدودی داشته باشید.

15- دریاچه لادوگا، روسیه

Lake Ladoga, Russia

Lake Ladoga, Russia

در فاصله چهل کیلومتری از شهر سنتپترزبورگ، دریاچه لادوگا قرار گرفته است که حدود 17600 کیلومتر مربع مساحت دارد. این دریاچه می‌تواند دو برابر اندازه کشور قبرس را در درون خود جای دهد. حدود ششصد جزیره در این دریاچه وجود دارند و پیرامون آن را نیز جنگل‌های باستانی فرا گرفته است. سواحل شمالی دریاچه اغلب ناهموار و صخره‌ای هستند. این دریاچه، اساسا یک مکان گردشگری برای شهروندان اطراف آن به شمار می‌رود و در طی اشغال شهر سنپترزبورگ در جنگ جهانی دوم به دست آلمان‌ها، ساکنان آن به اطراف این دریاچه پناه آورده بودند.

14- دریاچه بالخاش، قزاقستان

Lake Balkhash, Kazakhstan

Lake Balkhash, Kazakhstan

یکی دیگر از دریاچه‌هایی که در معرض نابودی قرار دارد، دریاچه بالخاش است که حدود 19000 کیلومتر مربع مساحت دارد. با این حال، خشکسالی و همچنین رشد جمعیت در شهرهای اطراف رودخانه‌های سرچشمه این دریاچه، آرام آرام باعث کاهش ظرفیت دریاچه بالخاش شده است. در بین سال‌های 1972 تا 2001 میلادی، این دریاچه حدود 150 کیلومتر مربع از مساحت خود را از دست داده بود. با این وجود، دریاچه بالخاش همچنان از کشورهایی همچون لبنان، اسواتینی، فیجی بزرگ‌تر است.

13- دریاچه اونتاریو، کانادا و آمریکا

Lake Ontario, Canada and USA

Lake Ontario, Canada and USA

یکی از کوچک‌ترین دریاچه‌های بزرگ شمال قاره آمریکا، دریاچه اونتاریو است که مساحتی حدود 19011 کیلومتر مربع را دارا است. این دریاچه، یک مکان آبی بسیار تماشایی میان مرز آمریکا و کانادا است که حول شهرهای تورنتو و ایالت نیویورک قرار گرفته است. عمیق‌ترین نقطه این دریاچه، حدود 244 متر از سطح فاصله دارد و سطح این دریاچه به ندرت یخ می‌زند. در سال 2017 میلادی، این دریاچه به دلیل بارش‌های سنگین و آب شدن برف‌ها، به مناطق اطراف خود سرریز کرده است. دریاچه اونتاریو بزرگ‌تر از کشور اسلوونی در اروپا است.

12- دریاچه وینیپگ، کانادا

Lake Winnipeg, Canada

Lake Winnipeg, Canada

دریاچه وینیپگ، بزرگ‌تر از کل کشور بلزی است و حدود 24387 کیلومتر مربع مساحت دارد. این دریاچه حدود نیمی از بخش جنوبی ایالت مانیتوبا در کشور کانادا را در بر گرفته است و باعث شکل‌گیری مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی شده است. جنوب دریاچه وینیپگ به شهر وینیپگ ختم می‌شود و شمال آن نیز در برخورد با منطقه حفاظت شده رودخانه‌های پوپلار و نانووین قرار دارد. چندین جزیره در میانه این دریاچه وجود دارند. یکی از سواحل جالب توجه این دریاچه، ساحل بزرگ است که در میان افراد و ساکنین محلی بسیار محبوب است.

11- دریاچه اری، کانادا و آمریکا

Lake Erie, Canada and USA

Lake Erie, Canada and USA

دریاچه اری، در بین مرز کانادا و آمریکا قرار گرفته است و در جنوب دریاچه اونتاریو واقع شده است. این دریاچه حدود اندازه کشور جیبوتی در شرق آفریقا است و مساحتی حدود 25666 کیلومتر مربع را شامل می‌شود. طول این دریاچه از غرب به شرق حدود 388 کیلومتر است. در بخش غربی این دریاچه، چندین جزیره کوچک وجود دارند و در برخی از آن‌ها، هتل و حتی فرودگاه وجود دارند. جزیره میدل، در جنوبی‌ترین نقطه کشور کانادا قرار گرفته است و می‌توان با قایق به آن دسترسی داشت.

10- دریاچه گریت اسلیو، کانادا

Great Slave Lake, Canada

Great Slave Lake, Canada

دریاچه گریت اسلیو مساحتی حدود 28568 کیلومتر مربع را در بر گرفته است. این مساحت برابر با اندازه کشور آلبانی است. این دریاچه در شمالی‌ترین مناطق کشور کانادا واقع شده است. به دلیل آب‌وهوایی گرمتر نسبت به بخش‌های شمالگان، این در مناطق، جنگل‌های بیشتری وجود دارند. با این حال، این دریاچه تنها در چهار ماه از سال، بدون یخ‌زدگی است. در فصل زمستان، این دریاچه به یک بزرگراه یخی تبدیل می‌شود که شهر یلونایف را به مناطق جنوبی متصل می‌کند. نام این دریاچه اشاره به نام ساکنان بومی این مناطق است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان