ماهان شبکه ایرانیان

آداب غذا خوردن در طب‌سنتی (۳)

در شرایط سلامتی و عدم بیماری و در شرایط سلامت معده، معمولا انسان به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی میل دارد و از آنها لذت می‌‌برد که برایش مفید هستند.

آداب غذا خوردن در طب‌سنتی (3)

در حالت اخیر اشکال ایجاد شده این است که هضم غذای اول (سبک‌تر) شروع می‌شود ولی هضم غذاهای بعدی که وارد معده شده‌اند، هنوز آغاز نشده و این امر باعث مختل شدن هضم در شخص می‌شود.

مکان غذا خوردن

در کل باید مکانی را برای غذا خوردن انتخاب کرد که از نظرات مختلف اعتدال داشته باشد،‌ مثلا از نظر دما، خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد، بوی نامطبوع از آنجا استشمام نشود و از نظر نور و سایر شرایط در حالت اعتدال باشد تا انسان بتواند با تمرکز و آرامش غذا بخورد و هیچ عاملی او را اذیت نکند.

باید جایی را در محل کار یا خانه برای غذاخوردن اختصاص داد که کمی رو به خنک باشد و خیلی گرم نباشد، زیرا بدن در گرما مجبور است برای دفع حرارت زائد، سیستم تعریقی را به کار ببندد. به این ترتیب گردش‌خون به سمت پوست می‌آید و در نتیجه خون کمتری به گوارش می‌رسد که هضم مختل می‌شود.

بنابراین تمام این توصیه‌ها در جهت داشتن هضم خوب است و این در واقع همان «خوب غذا خوردن» است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین گفته شده غذا در رختخواب میل نگردد، زیرا هم باعث به هم خوردن خواب و هم باعث اختلال در هضم می‌شود. یا مثلا اگر انسان در مکان‌های سرد و اقلیم‌های سردسیری زندگی می‌کند، باید در محلی غذا بخورد که قدری گرم باشد تا حالت اعتدال فراهم شود.

در مناطق گرمسیری هم باید در جاهای خنک غذا خورد (به علت اعتدال) حتی از نظر فصول هم در گرمای تابستان باید در سایه و جاهای خنک و در فصل‌های سرد باید در جاهای نسبتا گرم غذا خورد.

لذت بردن از غذا یا میل به غذا و عادات غذا

باید سعی کرد از غذاهایی که به آنها میل داریم یا از آنها لذت می‌بریم، استفاده کنیم، اما این امر یک قاعده حتمی،‌ قطعی و همیشگی نیست، به عبارت دیگر به این معنا نیست که الزاما خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که به آنها میل داریم و یا از آنها لذت می‌بریم، برای ما مفید هستند.

در شرایط سلامتی و عدم بیماری و در شرایط سلامت معده، معمولا انسان به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی میل دارد و از آنها لذت می‌‌برد که برایش مفید هستند و به همین دلیل به آنها عادت کرده است. برای مثال افراد سالم که مزاج گرم و تر دارند، به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های گرم و تر (مانند شیرینی‌ها، برنج، نان، گوشت، مواد غذایی چرب و شربت‌ها) علاقه دارند که مصرف این مواد در حد معتدل برای این افراد مفید است و باید بخورند تا در همان وضع مزاجی باقی بمانند.

مسلما اگر این افراد در مصرف این مواد زیاده‌روی کنند، بیمار می‌شوند، بنابراین این اشخاص به موادی که بیشتر میل دارند و بیشتر می‌خورند عادت می‌کنند. به همین دلیل برخی از افراد بیشتر به شیرینی‌جات عادت دارند و بیشتر از این مواد می‌خورند یا نان‌ها و یا گوشت‌ها،‌ برخی انسان ها نیز  به آش و سوپ و خورش‌ها و یا به ترشی‌جات بیشتر علاقه و عادت دارند.

پس تاکید می‌شود اول عادت بسیار  مهم است و دوم میل و لذت از غذا نیز اهمیت دارد، به شرطی که شخص سالم باشد، چون میل و لذت کاذب هم وجود دارد. مثلاً معده شخصی سرد و رطوبتی شده و ترش و نفخ می‌کند و اتفاقاً علاقه او به آب و ترشی هم بیشتر شده باید جلوی این میل و علاقه را بگیرد و نباید زیاد آب بنوشد یا مواد ترش بخورد (چون وضع معده را بدتر می کنند) تا آن حالت برطرف شود که این علاقه کاذب است.

میل به غذا در شرایط سلامتی بیانگر آن است که بدن شخص با آن غذا سازگارتر است و آن غذا را بهتر می‌تواند هضم کند و این را رازی هم بیان نموده ‌است. به عبارت دیگر، انسان به غذاهایی میل پیدا می‌کند که هم  شکل‌تر، هم مزاج تر، متناسب‌تر و مشابه‌تر به بدن آن شخص هستند و در آن بدن، هضم بهتری بر رویشان صورت می‌گیرد.

بدن هر شخص به بعضی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در طی دوران عمر خو می‌گیرد و با آنها خوب است. اینکه گفته می‌شود موافق مزاج غذا بخورید، یعنی آن غذا با بدن وفق داشته باشد. مثلا برنج به بعضی از اشخاص خیلی می‌سازد و از آن انرژی کافی می‌گیرند و سلامت‌شان هم حفظ می‌شود.

مصرف برنج در این افراد اشکالی ندارد و خوب است، در بعضی از افراد، با نان یا گوشت مرغ یا ماهی، گوشت‌های قرمز یا... این اتفاق می‌افتد. خود افراد بعد از مدتی با مقداری دقت، کنجکاوی و تجربه متوجه می‌شوند که چه موادی برایشان مناسب است و اصطلاحاً به بدنشان می‌سازد (وفق دارد) و چه مواردی برایشان بد است و وقتی آنها را می‌خوردند یا می‌آشامند بلافاصله یا بعد از چند ساعت دچار مشکلات گوارشی و... می‌شوند، بنابراین به صورت خودکار معمولا به خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که برایشان مفید است عادت می‌کنند.

نکته دیگر اینکه عادت را نباید یک دفعه کنار گذاشت. یعنی طبیب حاذق هیچ‌وقت این کار را نمی‌کند که خوردنی یا نوشیدنی که فرد به آن عادت دارد را به یکباره از او بگیرد، چون بدن دچار آسیب می‌شود.

برای خواندن بخش اول- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش پنجم- آداب غذا خوردن در طب‌سنتی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان