افت نرخ در معاملات ابزار پیش‌نگر مالی-کالایی بورس‌کالا برجسته شد

گلوله برفی آتی در سراشیبی بهای ارز

دنیای‌اقتصاد - طیبه مرادی : بازار آتی به عنوان ابزار پیش‌نگر بورس‌کالا در حالی با ترکیبی از کاهش و افزایش نرخ تسویه مبادله شد که دو دارایی سرمایه‌‌‌ای این بازار، یعنی واحدهای صندوق طلا و نقره با جهت‌گیری کاهشی در بازار ارز نوسان منفی نرخ تسویه را به ثبت رساندند.

11 copy

زعفران نگین؛ جذاب‌ترین محصول بازار آتی

زعفران نگین به‌عنوان جذاب‌ترین و پرمعامله‌‌‌ترین محصول بازار آتی بورس‌کالا، با بازگشایی سررسید اسفندماه برای این محصول در حال حاضر با دو نماد امکان مبادله دارد. این سررسید در حالی به این بازار وارد شد که بهای زعفران‌نگین در تمامی بازارهای مالی-کالایی بورس‌کالا همسو با یکدیگر وارد روند نزولی شد. به عبارت دقیق‌‌‌تر اوراق سپرده زعفران‌نگین که دارایی پایه پیمان‌‌‌های آتی به شمار می‌‌‌رود، در جریان معاملات روز گذشته نیز با نوسان منفی قیمت، به کانال 35‌هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. به دنبال افت قیمت‌های اخیر این محصول، وجه تضمین لازم برای گرفتن یک موقعیت تعهدی در نمادهای زعفران نگین تابلوی آتی به یک‌میلیون و 480‌هزار تومان کاهش یافته است. البته روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش هر دو نماد زعفران‌نگین با رشد محدود نرخ تسویه همراه شدند. سررسید بهمن‌ماه با نماد SAFBA00 با بهای تسویه 37‌هزار و 420تومان و سررسید اسفند این محصول با نماد SAFES00 با نرخ 39‌هزار و 940‌ تومان مبادله شدند. جریان ورود نقدینگی به دورترین سررسید این محصول یعنی SAFES00 (تحویل اسفندماه 1400) مثبت ارزیابی می‌شود و شاهد بازگشایی موقعیت‌‌‌های همزمان خرید و فروش در این نماد هستیم.

قرمزپوشی دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای ابزار پیش‌نگر بورس‌کالا

پیمان‌‌‌های آ‌‌‌تی واحدهای صندوق طلا در حالی در دو سررسید بهمن 1400 و فروردین 1401 معامله می‌‌‌شوند که به دنبال تکانه‌‌‌های کاهشی بهای آزاد ارز، با افت نرخ تسویه همراه شده‌‌‌اند. این افت بها در بازار آتی از کاهش نرخ معاملاتی دارایی پایه این پیمان‌‌‌ها یعنی واحدهای صندوق طلای لوتوس نیز تغذیه می‌شود، اما مهم‌ترین و اثرگذارترین سیگنالی که می‌‌‌تواند ذهنیت اهالی بازار آتی را به عنوان تنها بازار پیش‌نگر بورس‌کالا تحت‌الشعاع قرار دهد، تکانه‌‌‌های قیمتی در بازار ارز است که در کنار نرخ جهانی اونس طلا به عنوان دو سیگنال حیاتی به معاملات این بازار جهت می‌دهد.

بهای آزاد دلار تا لحظه تنظیم این گزارش با حفظ کانال 27‌هزار تومانی تکانه‌‌‌های کاهشی بهای خود را حفظ کرد و زمینه‌‌‌ساز افت بهای تسویه دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای بازار آتی شد؛ به گونه‌‌‌ای که هر دو پیمان قابل معامله واحدهای صندوق طلا با نوسان منفی نرخ معامله شدند. البته جریان ورود نقدینگی به این دو نماد همواره مثبت ارزیابی می‌شود. اونس طلا در معاملات آتی روز دوشنبه در بازارهای جهانی با بهای 1822دلار دادوستد شد که از رشد روزانه 5دلاری حکایت دارد. این در حالی است که این فلز گرانبها در معاملات جهانی خود طی هفته گذشته با برآیند مثبت بها به میزان 17/ 1‌درصد افزایش نرخ را تجربه کرد.

با آرام‌گرفتن افزایش بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات‌متحده و رشد شاخص دلار به دنبال تشدید انتظارات از سوی فدرال‌رزرو، بهای طلا با عقبگرد از صعودهای اخیر خود، اندکی کاهش نرخ را تجربه کرد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بازدهی این اوراق به میزان اوج خود در روزهای پیش از شیوع کرونا نزدیک شد و در جریان معاملات روز جمعه در محدوده 79/ 1درصدی قرار گرفت؛ در حالی که تکانه‌‌‌های شاخص دلار برخی از زیان‌‌‌های اخیر معامله‌‌‌گران را جبران کرد و بالاتر از 95واحد مبادله شد. این اقدامات پس از آن صورت گرفت که پاول، رئیس فدرال‌رزرو در جلسه هفته گذشته اظهار کرد، اقتصاد ایالات‌متحده برای شروع سیاست‌‌‌های پولی سخت‌‌‌تر آماده است و سایر مقامات فدرال‌رزرو نیز اولین افزایش نرخ بهره را در ماه مارس اعلام کردند. شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته 7‌درصد افزایش یافت که بیشترین میزان طی چهاردهه گذشته به شمار می‌رود.  نقره به عنوان دیگر دارایی سرمایه‌‌‌ای این بازار نیز با پیروی از جریان کاهشی بازار ارز، روز گذشته را با افت نرخ تسویه سپری کرد و هر دو نماد فعال این بازار آتی قرمزپوش شدند. نماد SILBA00 (تحویل بهمن‌ماه 1400) و نماد  SILFA01(تحویل فروردین 1401) به ترتیب با بهای 18‌هزار و 910تومان و 19هزار و 840تومان به ازای هر گرم نقره دادوستد شدند. وجه تضمین لازم برای اخذ یک موقعیت تعهدی در این بازار 490‌هزار تومان است. نقره در معاملات جهانی خود، به حدود 23دلار در هر اونس رسید که صعود نزیک به 3درصدی را در هفته گذشته به ثبت رساند. دستیابی به این سطح قیمتی برای این فلز گرانبها، بالاترین رقم طی دو هفته اخیر است که پس از نوسانات شاخص دلار آمریکا در کنار بازدهی اوراق خزانه‌داری و رکوردزنی‌های نرخ تورم سالانه در ایالات‌متحده محقق شد. در همین حال سرمایه‌گذاران همچنان نگران کاهش رشد اقتصادی به دلیل افزایش قیمت‌ها و افزایش موارد ابتلا به سویه‌های ناشناخته کرونا هستند. در چین نیز شاهد قرنطینه برخی از شهرهای پرجمعیت هستیم که مبارزه این کشور با موج جدید شیوع پاندمی کرونا را نشان می‌دهد. این در حالی است که مواردی از ابتلا به سویه اُمیکرون در شهر بندری بزرگ این کشور یعنی دالیان نیز شناسایی شده است.

حجم معاملات مس، نقطه ضعف بازار آتی

تنها نماد آتی مس باز هم با دادوستد بی‌‌‌رمق معامله‌‌‌گران این بازار همراه شد و تا پایان معاملات این بازار طی روز گذشته تنها یک قرارداد، آن هم به بهای 247‌هزار و 100تومان به ثبت رسید که نسبت به نرخ تسویه روز یکشنبه، یک‌هزار و 100تومان رشد بها را تجربه کرد. مجموع موقعیت‌‌‌های تعهدی این نماد 28قرارداد است که در عموم روزهای معاملاتی تغییر محسوسی نداشته است. در معاملات نقدی آخرین روز هفته گذشته یعنی 14 ژانویه در بورس فلزات لندن بهای هر تن فلز مس با نرخ 9‌هزار و 895دلار به ثبت رسید و قراردادهای سه‌ماهه آن نیز در محدوده 9‌هزار و 880 دلاری قرار گرفت. همچنین معاملات آتی مس در ژانویه به 5/ 4دلار در هر پوند صعود کرد و به بالاترین سطح از پایان اکتبر تاکنون رسید. افزایش اخیر در بهای فلز سرخ مربوط به کاهش ارزش دلار و انتظار برای افزایش تقاضا از سوی چین است؛ چرا که در تازه‌ترین خبرها مشخص شد قرار است چین سیاست‌‌‌های انبساطی را در ماه‌‌‌های آینده برای حمایت از رشد اقتصادی خود در پیش گیرد. داده‌‌‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های ورودی کارخانه و تورم مصرف‌کننده در ماه دسامبر آهسته‌‌‌تر از حد انتظار افزایش یافته و به تلاش‌‌‌های دولت برای کاهش قیمت مواد خام کمک کرده است. در همین حال، داده‌‌‌های اعلامی از سوی موسسه تحقیقاتی دولتی چین (Antaike) نشان داد که تولید مس این کشور، در ماه دسامبر 71/ 6‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به 802‌هزار و 200تن رسید؛ زیرا تولیدکنندگان برای دستیابی به اهداف سالانه خود تولید را افزایش دادند. با این حال، کاهش دما و قرنطینه‌‌‌های مربوط به شیوع کرونا برای جلوگیری از گسترش این ویروس باعث کاهش فعالیت ساختمانی در بسیاری از مناطق چین شده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان